ב"ש: מתחם ההתחדשות "אורות" ובו הקולנוע המיתולוגי בדרך למימוש? התוכנית לקראת הפקדה במחוזית; היזם ייבחר החודש

הקולנוע עומד כבר יותר מ-30 שנים ללא שימוש – ואולי כעת יזכה לשימור, כמו גם לפיתוח אורבני סביבו • בתוכנית: פינוי-בינוי עם 747 יחידות דיור חדשות, והפיכת בית הקולנוע למבנה "לצורכי תרבות וקהילה לכלל העיר"

שיתוף הכתבה

לפני יותר מ-60 שנה הוקם בשכונה ג' בבאר שבע "קולנוע אורות" – מתחם בן כ-800 מקומותישיבה, שהיה למרכז הבילוי והפנאי מהחשובים והאהובים בבירת הנגב במשך כ-30 שנה. ב-31 בדצמבר 1989 התקיימה ההקרנה האחרונה בבית הקולנוע, ומאז הוא עומד שומם, פגעי הזמן הולכים ומכרסמים בו לאיטם.

במשך השנים נעשו כמה ניסיונות "לטפל" במתחם – אך מחלוקות שונות בין העירייה לבעלי הקרקע מנעו זאת. כך נותר המבנה על תילו, ללא שימוש, ובסוף החודש הנוכחי ימלאו 32 שנים לאותה הקרנה אחרונה. לקראת סוף השנה שעברה נראה כי דברים מתחילים להשתנות, בדרך לקידום תוכנית התחדשות עירונית למתחם – שתכלול גם שימור של המבנה הייחודי. גם כאן עברו חודשים ארוכים עד לבשורה, אך נדמה שכעת דברים עומדים לצאת לפועל, בדרך למימוש מיוחל של התוכנית – שמציעה עירוב שימושים בין מגורים, מסחר, מבני ציבור, בילוי, פנאי ועוד.

קולנוע אורות ההיסטורי. ארכיון באר שבעקולנוע אורות ההיסטורי. ארכיון באר שבע

היזם הראשון ייבחר החודש; בעלי הדירות בחרו נציגות ועו"ד מלווה

מה מציעה התוכנית החדשה למתחם אורות, שמספרה 605-0907691? פינוי-בינוי בדרך של הריסת שני שיכוני רכבת המשמשים למגורים, ובנייה של 20 בנייני מגורים חדשים בגובה שש עד עשר קומות, עם 747 יחידות דיור – מהן 112 לדיירים המתגוררים במתחם. אלו, כך לפי עדכון שקיבלנו מהעירייה, כבר בחרו נציגות ועו"ד מלווה. 

התוכנית משתרעת על פני כ-60 דונם, והיא תציע גם תוספת של 8,836 מ"ר מבני ציבור (ובסך הכול 9,719 מ"ר),1,156 מ"ר שטחי תעסוקה וכן 4,427 מ"ר – פחות 1,406 מ"ר מהמצב הקיים היום. כל זה יקרה "תוך שימור מבנה הקולנוע 'אורות' והפיכתו למבנה לצורכי תרבות וקהילה לכלל העיר", כך בהודעת העירייה מנובמבר 2020.

באותו חודש פרסמה העירייה כי המתחם הוכרז כמתחם להתחדשות עירונית, המקודם על ידי עיריית באר שבע והמנהלת להתחדשות עירונית, ובמימון הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. "החלופה החדשה שנבחרה היא הזדמנות לחולל שינוי, חידוש והחייאה של המרחב הציבורי בשכונה ג'", נכתב אז בהודעת העירייה. "המתחם יעבור הליכי שימור וישולבו בו פונקציות ציבוריות לרווחת התושבים. נוסף על כך, המרכז המסחרי ומבני המגורים שסביבו ייבנו מחדש תוך דגש על איכות תכנונית גבוהה, שדרוג מערך הרחובות ושילוב של מסחר ומוסדות ציבור בקומות הקרקע".

כעת מוסרת העירייה כי התוכנית עברה לאחרונה תנאי סף של הוועדה המחוזית, זאת בהמשך להמלצת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באר שבע להפקידה. "התוכנית נמצאת בבדיקה של הוועדה, וצפויה להיות משובצת להפקדה בשבועות הקרובים", נמסר לנו. "במקביל לקידום התוכנית, המנהלת להתחדשות עירונית מסייעת בהתארגנות בעלי הדירות. במתחם אחד, שדייריו מיוצגים על ידי עו"ד אודי רובנס-ווקיל ממשקד קרן כהן בלחרסקי ושות', צפוי להיבחר יזם כבר החודש, ובמתחם נוסף מקודם מכרז שיופץ בקרוב". יש לציין כי לתוכנית חשיבות כפולה, שכן עד היום לא התממשו כלל תוכניות לפינוי-בינוי בבאר שבע.

קצת היסטוריה קולנועית-באר שבעית

מבנה קולנוע "אורות" נחשב לאחד המוכרים בעיר, בטח ובטח בקרב תושבי שכונה ג' – מהשכונות הוותיקות בעיר, שהוקמה בשנות ה-50 של המאה הקודמת. הוא נפתח רשמית בשנת 1960, תוכנן על ידי האדריכל זאב רכטר ונבנה על ידי בני משפחת פלצ'ינסקי, מראשוני המתיישבים בעיר. המבנה ממוקם בפינת הרחובות השלום 50 והמעפילים 30.

"בית הקולנוע תוכנן כאולם גדול עם שישה קפלים משולשים בגג בטון, היורדים לאדמה בצד מערב", נכתב בתיק התיעוד למבנה. "בתחילת שנות ה-90 נמכר הבניין והמגרש ליזם פרטי, שניסה לבצע על הקרקע פרויקט 'פינוי-בינוי' עם מגדלי מגורים וקניון, אך ללא הצלחה.

זהו מבנה ייחודי לשכונה בפרט ולעיר באר שבע בכלל, בהיבטים האדריכליים, האורבניים וההיסטוריים. המבנה בעל קומה אחת, עם מורפולוגיה מיוחדת בצורה טרפזית, ותקרת בטון. חלק מהפתחים המקוריים של המבנה השתמרו, וחלק מהם נאטמו בבטון. חזיתות המבנה לרוב השתמרו, אך פנים הקולנוע נמצא במצב של הזנחה והריסה. 

המבנה מוגדר לשימור בדירוג א' – 'מבנה/מתחם חשוב אדריכלית ו/או מבנה מונומנטלי ו/או מבנה נדיר ברמת השתמרות גבוה'. מבנה הקולנוע עומד לבדו במרכז המגרש, ובסביבתו המיידית שטחים פתוחים. מזרחית מהמבנה נמצאים כיום שני מבנים המוגדרים לשימור, אשר מיועדים כיום למרכז מסחרי המשרת את תושבי השכונה. שטח החלקה הרשום הוא 2,080 מ"ר, והשטח הבנוי הקיים הוא כ-680 מ"ר".

לעיון בתיק התיעוד המלא לחצו כאן

העורך הראשי של התוכנית הוא אדריכל אליהו אברהם דרמן, ממשרד דרמן ורבקל אדריכלות; שמאי המקרקעין הוא עודד לנדאו; יועצת השימור היא אדריכלית ליבנה שואף רונן ממשרד שואף רונן אדריכלים; עורך תיק התיעוד הוא אדריכל עידו שלום ממשרד שלום אדריכלות ושימור מבנים.

לעיון בהוראות התוכנית במלואן לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתעיריית באר שבעשימור מבניםמשרד דרמן ורבקל אדריכלותעו"ד אודי רובנס-ווקילאדריכל אליהו אברהם דרמןקרן כהן בלחרסקי ושות'אדריכל עידו שלוםפינוי בינוי קולנוע "אורות" באר שבעשמאי עודד לנדאואדריכלית ליבנה שואף רונן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...