שלב ראשון בדרך להוספת ועדה מחוזית חדשה? הוגש תזכיר חוק לחלוקה מחדש של תחום סמכות הוועדות המחוזיות

תזכיר החוק הוגש על ידי שרת הפנים, איילת שקד, ומטרתו "לייעל את פעילות הוועדות המחוזיות ולאפשר ניהול מיטבי של היקפי העבודה המוטלים לפתחן" • החוק, אם יתקבל, יהיה רלוונטי גם לוועדות הערר המחוזיות

שיתוף הכתבה
השרה איילת שקד בכנס פסגת הנדל"ן 2021 (יוסי אלטרמן)השרה איילת שקד בכנס פסגת הנדל"ן 2021 (יוסי אלטרמן)

בדרך לשינוי בתחום הסמכות של הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה – אולי כשלב ראשון לקראת הקמתה של ועד מחוזית חדשה: בימים האחרונים הוגש תזכיר חוק מטעם שרת הפנים אילת שקד, שיאפשר לקבוע את שטח המחוזות השונים במדינה, ובכך להשפיע באופן ישיר גם על שטחי האחריות של הוועדות המחוזיות.

"על מנת לייעל את פעילות הוועדות המחוזיות ולאפשר ניהול מיטבי של היקפי העבודה המוטלים לפתחן, מוצע לבצע תיקונים בחוק התכנון והבנייה", נכתב במטרת החוק המופיעה בתזכיר. "התיקון המוצע נועד לאפשר לשר הפנים לקבוע, לעניין חוק זה בלבד, את חלוקת שטח המדינה למחוזות, ולקבוע את גבולותיהם, ובהתאם לכך את תחום סמכותן של הוועדות המחוזיות. צו כאמור יכול שיינתן לאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדות המחוזיות הנוגעות בדבר".

התיקון המוצע נועד לאפשר לשר הפנים לקבוע, לעניין חוק זה בלבד, את חלוקת שטח המדינה למחוזות, ולקבוע את גבולותיהם, ובהתאם לכך את תחום סמכותן של הוועדות המחוזיות. צו כאמור יכול שיינתן לאחר התייעצות עם המועצה הארצית והוועדות המחוזיות הנוגעות בדבר"

בדברי ההסבר נכתב כי על פי סעיף 7 לחוק התכנון והבנייה, לכל מחוז תהיה ועדה מחוזית לתכנון ולבנייה. "חוק התכנון אינו כולל הגדרה ל'מחוז'", נכתב שם. "לפיכך, ובהתאם להגדרה הקבועה בפקודת הפרשנות (נוסח חדש), 'מחוז' הינו אחד המחוזות המנהליים ששטח המדינה מחולק להם על פי חיקוק. 

סעיף 3 לפקודת סדרי השלטון והמשפט קובע כי הממשלה הזמנית רשאית לחלק את שטח המדינה למחוזות ולנפות ולתאר את גבולותיהם. בהתאם לסעיף זה, פרסמה הממשלה דאז 'הודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ונפות ותיאור גבולותיהם', אשר לפיה חולק שטח המדינה לשישה".

החוק החדש מציע "לאפשר לשר הפנים לקבוע, לעניין חוק זה בלבד, את חלוקת שטח המדינה למחוזות, ולקבוע את גבולותיהם ובהתאם לכך את תחום סמכותן של הוועדות המחוזיות. יצוין כי סמכות דומה קיימת, בין השאר, לשר המשפטים. 

מוצע לקבוע הוראות לעניין פרסומו של צו כאמור, שינויו ותחולתו. עוד מוצע לקבוע כי אם נקבעו הוראות בחוק התכנון או לפיו (ובכלל זה בתוכניות) המתייחסות למחוז מסוים, ימשיכו לחול ההוראות כפי שחלו לגבי השטח טרם מתן צו התכנון המחוזי, גם לאחר שניתן. 

הוראה זו מכוונת, למשל להוראות שנקבעו בסעיף 62א(א)(17) לגבי מחוזות הצפון והדרום, או להוראות שנקבעו בסעיף 147(י)(3) לגבי מחוזות כאמור, כך שהוראות אלו (או הוראות שנקבעו בחיקוק אחר לפי החוק ובכלל זה בתוכניות), ימשיכו לחול על המקרקעין שנכללו בתחום המחוז כפי שהיה עובר למתן הצו לפי הסעיף המוצע, גם לאחר נתינתו, וזאת אף אם לפי הצו ייכללו המקרקעין בתחום מחוז אחר".

בתזכיר החוק, לקראת סופו, מצוין עוד כי התיקון החדש המוצע על ידי שרת הפנים שקד "ישפיע, בין היתר, גם על ועדות הערר לפי סעיף 12א וסעיף 12ו לחוק, כך שתחום סמכותן יהיה בהתאם לשטח המחוז כפי שיקבע שר הפנים".

לעיון בתזכיר החוק לחצו כאן

נזכיר כי השרה דיברה על הנושא גם בריאיון "אחד על אחד" עם דני קושמרו, מגיש N12, שנערך במסגרת כנס פסגת הנדל"ן 2021. ושם אמרה: "אנחנו מפשטים את הליכי התכנון והרישוי ומגדילים את כמות הוועדות. נחלק מחדש את אזורי הוועדות המחוזיות, ונוסיף ועדה חדשה לזירוז הליכי התכנון בישראל". על פי ההערכות, הוועדה החדשה שתוקם תהיה ועדה נוספת במחוז מרכז.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילת שקדהוועדות המחוזיותהוועדה המחוזית לתכנון ובנייהפסגת הנדל"ן 2021דני קושמרוהמועצה הארצית לתכנון ובנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...