סקר: זה מה שזוכי מחיר למשתכן חושבים על התוכנית של כחלון

רק 34% מזוכי מחיר למשתכן מרוצים מהתוכנית • למרות זאת, 44% ימליצו עליה לחבריהם • ממה הזוכים לא מרוצים, באיזה אזור הכי הרבה מרוצים ועוד 

שיתוף הכתבה
משה כחלון משה כחלון

סקר ראשון שבוצע בקרב זוכי תוכנית מחיר למשתכן חושף ממצאים מעניינים על תוכנית הדגל שמוביל שר האוצר משה כחלון בשלוש השנים האחרונות. הסקר הראה שוב כי רוב הישראלים אוהבים להתבכיין ולהתלונן ולא משנה אם הם מרוצים או לא. בכל הנוגע למחיר למשתכן הממצאים מעורבים.

לפי סקר שנערך על ידי מכון המחקר מאגר מוחות לבקשת איגוד הזוכים שמספק מידע לזוכי מחיר למשתכן, רק שליש מהזוכים מרוצים מהתוכנית, אבל למרות זאת הזוכים מעוניינים שהיא תמשיך גם בממשלה הבאה וכמעט מחצית מהם אף השיבו כי ימליצו לחבריהם על התוכנית. רוב הזוכים העידו כי התוכנית שיפרה את יכולתם לרכוש דירה וכי הם אופטימיים לגביה באופן כללי.

ובמספרים: 34% מהזוכים מרוצים ממחיר למשתכן, לעומת 30% שהשיבו כי אינם מרוצים ועוד 36% השיבו "ככה ככה". יחד עם זאת, ככל שסטטוס הפרויקט מתקדם יותר, כך שביעות הרצון מהתכנית גבוהה יותר – זוכים שרק זכו וטרם יצרו איתם קשר מרוצים הכי פחות, אחריהם אלה שטרם הוזמנו לכנס אבל הפרויקט שלהם קיבל כבר היתר, ועד לאלה שחתמו על הסכם מכר ונכנסו לדירה.

שביעות הרצון משתנה גם לפי אזור מגורים, רמת הכנסה, מצב משפחתי וגיל: באזורי הצפון והדרום שביעות הרצון גבוהה יותר מזו באזורי המרכז, השרון וירושלים; ככל שרמת ההכנסה של הזוכים נמוכה יותר, כך שביעות הרצון מתכנית מחיר למשתכן יורדת; רווקים הכי מרוצים מהתוכנית, ואחריהם הנשואים, גרושים ופרודים; בני 41-50 הכי מרוצים, אחריהם קבוצות הגיל של עד 30, 31-40, ו-51 ומעלה.

לא מרוצים – אבל כן ימליצו לחברים

למרות חוסר שביעות הרצון בקרב רוב הזוכים, כ-71% מהם השיבו כי הם חושבים שהתוכנית צריכה להמשיך גם כשתקום ממשלה חדשה (ולא בטוח אם כחלון עדיין יהיה בכיסא שר האוצר), לעומת 9% שחשבו שלא ועוד 20% שלא יודעים. 

זאת ועוד, 44% מהזוכים השיבו כי הם ימליצו לחבריהם על מחיר למשתכן , 13% לא ימליצו, 34% השיבו שאולי ימליצו ו-9% לא יודעים. ככל שסטטוס הפרויקט מתקדם יותר כך הסיכויים להמלצה לחברים עולים.

הגורמים שמשפיעים הכי הרבה על חוסר שביעות הרצון הם התמשכות התהליכים (26%), חוסר המידע ואי הוודאות (24%), העלויות הגבוהות ממה שחשבו (12%), התנהלות הקבלן (12%), התנהלות משרדי הממשלה (10%), התנהלות הרשות המקומית (6%) ורמת התכנון הנמוכה, חוסר התשתיות והריחוק הגיאוגרפי.

רוב זוכי מחיר למשתכן מתלוננים על חוסר הוודאות שבה הם נמצאים גם לאחר זכייתם בדירה מוזלת. 48% מהם אינם מרוצים מטיב המידע שניתן להם בשלבים השונים של רכישת הדירה ואכלוסה לעומת 24% בלבד שכן מרוצים. ככל הסטטוס הפרויקט מתקדם, שביעות הרצון מהמידע עולה. 

כ-40% מהזוכים שנכנסו כבר לדירה או שראו אותה או את התוכנית מרוצים מהתוכניות שלה ומהמפרט שקיבלו, לעומת 24% שלא מרוצים ו-36% שהשיבו "ככה ככה". יחד עם זאת, גם אלה שכן ענו שהם מרוצים העניקו ציון ממוצע של 3.14 המשקף רמת שביעות רצון נמוכה. ככל שסטטוס הפרויקט מתקדם יותר שביעות הרצון עולה, אבל היא יורדת אחרי שהם נכנסו לדירה.

למרות חוסר הוודאות, רוב זוכי מחיר למשתכן מביעים אופטימיות ביחס לתכנית - 53% מהם אופטימיים לגבי מימוש הזכאות ואכלוס של הדירה אותה רכשו או צפויים לרכוש במסגרת מחיר למשתכן. 22% פסימיים, ו-25% "ככה ככה". מן הסתם, ככל שסטטוס הפרויקט מתקדם רמת האופטימיות עולה. 

רוב הזוכים (62%) השיבו כי תוכנית מחיר למשתכן שיפרה את האפשרות שלהם לרכוש דירה, לעומת 16% שענו כי לא שיפרה ו-22% ענו "ככה ככה". בקרב תושבי השרון (24%) התוכנית לא שיפרה את האפשרות שלהם לרכוש דירה, תושבי הדרום (27%) ענו "ככה ככה", ובקרב תושבי הצפון (65%) התוכנית כן שיפרה. 

"להגביר את שיתוף הפעולה מהממשלה כדי לצמצם חוסר הוודאות"

הסקר האינטרנטי נערך בחודש דצמבר האחרון בקרב מדגם מייצג של זוכי מחיר למשתכן בלבד (1,078 משיבים). מכון המחקר מאגר מוחות בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ ביצע את הסקר עבור איגוד הזוכים, מיזם עסקי-חברתי שהוקם על ידי עו"ד אמיר לוזון, זוכה מחיר למשתכן בעצמו, שמטרתו לספק לזוכי מחיר למשתכן מידע ללא עלות כדי לגשר על פערי המידע בינם לבין הקבלנים והגופים השונים המעורבים בתהליך רכישת הדירה.

לדברי פרופ' כ"ץ, "העובדה שרוב כל-כך גדול מקרב זוכי מחיר למשתכן סבורים שיש להמשיך את תכנית מחיר למשתכן גם לאחר הבחירות ולאחר הקמת ממשלה חדשה, מעידה על מידת אמון גבוהה שהזוכים נותנים בתכנית ובהצלחה שלה. הדבר נובע כנראה מכך שלדעת רוב הזוכים התכנית שיפרה את יכולתם לקנות דירה. עם זאת, שביעות הרצון של הזוכים מאופן מימושה של התכנית עצמה, וממידת אי-הוודאות הגלומה בה, נמוכה יחסית".  

עו"ד אמיר לוזון הוסיף: "חשוב מאוד שקולם של הזוכים יישמע בתקשורת בצורה בלתי אמצעית. הסקר מחזק ונותן גושפנקא למה שהיה ידוע לנו עוד לפני כן, וזה העובדה שזוכים רבים בתכנית מחיר למשתכן סובלים מפערי מידע וחוסר ודאות משמעותי בקשר עם הזכייה והזכויות שלהם. אנחנו באיגוד הזוכים עושים ונמשיך לעשות מאמצים כבירים כדי להנגיש את המידע לזוכים ולסייע להם לפזר את הערפל". 

לוזון קרא לחיזוק שיתוף הפעולה מצד משרדי הממשלה והגופים המעורבים בתהליך ואמר כי "אני משוכנע שאם נקבל יותר מידע מהרשויות לגבי כל אחד מהפרויקטים, רמת שביעות הרצון הכללית של הזוכים מהתכנית תעלה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמשה כחלון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...