היעד הבא של הוותמ"ל מיד לאחר החג: הפקדת תוכנית פינוי בינוי למתחם 'הרותם פלדות' באשדוד בהיקף של 1,436 יח"ד

המתחם הוכרז כבר בשנת 2019 בקבינט הדיור של שר האוצר דאז משה כחלון • התוכנית שממוקמת ברובע ח' בעיר, היא בהובלת צחי אבו ודנה וייל • המטרות: "מינוף הסביבה, בניינים חדישים, צירוף אוכלוסיות חזקות לרובע, ועוד"

שיתוף הכתבה
העיר אשדוד (שאטרסטוק)העיר אשדוד (שאטרסטוק)

לאחר שהוותמ"ל אישרה את תוכנית הענק לבניית 1,030 יח"ד במסגרת פינוי בינוי במתחם אהוד התחייה באשקלון, בוותמ"ל  מסמנים את היעד הבא. בשבוע הבא הוועדה תקיים דיון בהפקדת תוכנית לפינוי בינוי במתחם הרותם פלדות ברובע ח' באשדוד לבניית 1,436 יח"ד. יזמי התוכנית הם איש העסקים האשדודי צחי אבו מנכ"ל ובעלים של קבוצת אבו יחיאל, ודנה וייל.

הפרויקט הוכרז בקבינט הדיור כתוכנית ותמ"לית כבר ביוני 2019, את הדיון בהחלטה הוביל שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור דאז משה כחלון. באותה החלטה, קבינט הדיור הכריז על עוד שבעה מתחמים להתחדשות עירונית ברחבי הארץ בהיקף של 9,300 יח"ד סך הכול כתוכניות ותמ"ליות. למרות מועד ההכרזה בשנת 2019, התוכנית התקבלה בפועל בוותמ"ל רק בשבוע שעבר 13 לאפריל 2022. כעת, שבועות ספורים מקבלת התוכנית, הוותמ"ל צפוי לקיים דיון בהפקדת התוכנית.

"רובע ח' באשדוד הוא רובע בנוי במרכז העיר, הרובע מעורב ומתגוררת בו אוכלוסייה מגוונת הכוללת עולים וותיקים, דתיים, חרדיים וחילוניים. האוכלוסייה איננה מאופיינת ברובה כאוכלוסייה חזקה ברמה הסוציו אקונומית", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית.

עוד צוין, כי המבנים הקיימים כוללים בניינים רעועים במצב פיזי ירוד. "רחוב הרותם מהווה אחד מהעורקים הראשיים של הרובע, ומאופיין בבניה רוויה במבנים טוריים או על עמודים של 4 קומות ומבני ציבור. התוכנית מציעה התחדשות עירונית לאורך צידו הדרומי של רחוב הרותם, כולל חזית לשד' הפרחים, ולרחובות הנורית ומבוא השרביטן. בתחום המתחם המוצע להתחדשות נכלל מתחם 'פלדות' שכולל דיור ציבורי ומצבו הפיזי רעוע וממוקם בצומת רחוב הרותם עם שד' הפרחים".

בתוכנית מוצע בינוי מגוון הכולל בינוי מרקמי עם חזית מסחרית מלווה רחוב וכן בניינים בגובה בין 10 ל־30 קומות. "עוד מציעה התוכנית רה-תכנון והתחדשות של מבני ציבור ושטחי ציבור פתוחים, המהווים את החלק הארי של שטחי הציבור הרובעיים הארכה ופתיחת דרכים. התכנון המחודש של שטחי הציבור הרובעיים תאפשר לתת מענה לאוכלוסיית הרובע העתידית".

כיום מתחם המגורים כולל שטח של כ-22 דונם ו-224 יח"ד הכולל בניינים בני 4 קומות על עמודים, שהם 4 צמדים ו-3 שלישיות בניינים מסוג זה. מתחם מגורים המוכר כמתחם "פלדות" בשטח של כ- 8 דונם ו-84 יח"ד בשלישיית בניינים בני 7 קומות על עמודים. מגרשים למבני ציבור הכוללים בתי-ספר יסודי ועל-יסודי, גני ילדים, בתי כנסת, מתנ"ס, בריכה ציבורית וכו' שטחי ציבור פתוחים ודרכים. סה"כ במתחם המיועד לפינוי בינוי 308 יח"ד קיימות.

התוכנית מציעה התחדשות עירונית באמצעות פינוי-בינוי לבניית 1,436 יח"ד, כן מוצעים שטחי מסחר ותעסוקה בשילוב עם המגורים. על פי מדיניות עיריית אשדוד 30% מהיחידות בתוכנית יהיו דירות קטנות, 40% דירות בגודל בינוני ו-30% דירות גדולות. פתרונות החניה יהיו בשטח המתחם בקומות תת-קרקעיות. קיים תכנון ל-BRT העובר בשד' הפרחים, שיהווה העורק המרכזי של הרובע. תקן החניה הופחת במטרה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית.

עורכי התוכנית מדגישים כי "התוכנית המוצעת תמנף את הסביבה הקרובה ואת הרובע כולו ע"י שילוב בניינים חדישים, שיפור במבנים ומוסדות ציבור, ובשטחי ציבור פתוחים שיביאו לסביבה אוכלוסייה חזקה יותר ואפשרות שיפור הדיור לאוכלוסייה הוותיקה ברובע".

נציין, כי בדו"ח השנתי של הרשות להתחדשות עירונית   שפורסם רק בשבועות האחרונים נכתב כי רק 6% מכלל התוכניות שאושרו בפינוי בנוי ברחבי הארץ בשנת 2021 היו במחוז הדרום, מרביתן באזור אשדוד וקריית גת. עו"ד אלעזר במברגר יו"ר  הרשות להתחדשות עירונית   טען כי בשנה הקרובה הרשות תמציא פתרונות לנושא הפינוי בינוי בפריפריה.

"אני מוכן להודות כנציג הממשלה, שעד היום ממשלת ישראל לא הצליחה לייצר את האופק להתחדשות עירונית בפריפריה. יש תוכניות ספורות מחוץ למעגל של אזורי הביקוש. אנחנו עובדים על זה קשה. יש לנו שר שדוחף את זה מאוד חזק ואני מקווה מאוד שבשנה הקרובה אם תהיה יציבות שלטונית, נצליח להביא שינוי גם בדבר הזה", אמר במברגר.

לעיון בהוראות התוכנית לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתקבינט הדיורותמ"לאשדודהרשות להתחדשות עירוניתפינוי בינוי רובע ח'מתחם הרותם פלדות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...