"עליית הריבית גרמה לרוכשי הדירות לחשב מסלול מחדש"

תגובות מעורבות בענף הנדל"ן למגורים בעקבות נתוני הלמ"ס על צניחה של קרוב ל-50% בהיקפי הרכישות באוגוסט. בין ההסברים שניתנו לצניחה: הריבית והבחירות. ויש מי שסבור שהנתונים מטעים

שיתוף הכתבה
בניה חדשה (שאטרסטוק) בניה חדשה (שאטרסטוק)

המשך הירידה בביקוש לדירות חדשות, כפי שבא לידי ביטוי בנתוני הלשכה המרכזית לסטטסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו היום (ג'), לא הותיר את השוק אדיש, ואזהרות על כניסה להאטה משמעותית כבר נשמעות, לצד קריאות לקחת את הנתונים בערבון מוגבל.

על פי הנתונים, בשלושת החודשים האחרונים (יוני-אוגוסט) חלה ירידה של 24.2% במכירת דירות חדשות לעומת שלושת החודשים שקדמו להם, ואילו בחודש אוגוסט לבדו נמכרו כ-2,780 דירות חדשות המשקפות ירידה של כמעט 50% ביחס לאוגוסט אשתקד.

טלי שרון, סמנכ"לית השיווק והמכירות בקבוצת רם אדרת אמרה בתגובה לנתונים כי: "נתוני הלמ"ס שמראים על ירידה של 7% בכמות הדירות החדשות שנמכרו מטעים, מכיוון שמדובר בנתון שכולל את כל מלאי הדירות החדשות, לרבות דירות שיצאו במסגרת תוכניות דירה בהנחה: מחיר מופחת, מחיר מטרה ומחיר למשתכן.

"קצב המכירות של דירות לזכאי משרד השיכון גבוה בהרבה מקצב המכירות של הדירות בשוק החופשי, ולכן יחס הביקוש היצע בשוק החופשי נותר כפי שהוא, וזאת גם הסיבה להמשך עליית המחירים, כפי שראינו בנתונים שפורסמו בשבוע שעבר. התוכניות הממשלתיות והעלאת הריבית נותנות מענה בעיקר לזוגות הצעירים המבקשים לרכוש דירה, אך לא למשפרי הדיור ולמשקיעים, והביקושים מצידם ממשיכים להיות גבוהים".

טלי שרון צילום אסף ברנר טלי שרון צילום אסף ברנר

עו"ד שי אליאב, שותף מנהל במשרד עוה"ד גינדי כספי ושות ': "נתוני הלמ"ס לא מפתיעים, חוסר הוודאות בשוק והתעסקות התקשורת והפוליטיקאים בפתרונות לא אפשריים, מובילים את הרוכשים לשבת על הגדר, וזה כבר הפך מזמן לניגון חוזר. גם 5 מערכות בחירות בשלוש שנים, מדינה שמתפקדת תחת ממשלות מעבר, חוסר משילות, שרים שמתחלפים חדשים לבקרים וחוסר התעסקות נדרשת בבעיה בצורה עניינית – כל אלה מחזקים את חוסר אמון הציבור בפתרון בר קיימא למשבר הדיור בטווח הקצר.

"במקום זה המדינה מתעסקת בפתרונות מלאכותיים כמו העלאת הריבית, שבפועל רק תורמים לעליית המחירים, תוך התעלמות מהבעיה האמיתית. אמנם הרוכשים כרגע על הגדר, אך הביקושים לדירות קיימים, וכשהם יתפרצו, אני צופה שגם נראה את המחירים עולים בהתאמה. במיוחד כל זמן שהמדינה ממשיכה לסחור בקרקעות בשיטת המרבה במחיר. לצערי כשהמדינה מתעסקת בפתרונות פלסטר קצרי מועד וממשיכה להתעלם מהצורך העיקרי והמרכזי שהוא להגדיל את ההיצע, הפתרון לא נראה בעתיד הנראה לעין".

שי אליאב צילום סם יצחקוב שי אליאב צילום סם יצחקוב

שמאי המקרקעין ישראל יעקב המתמחה בליווי פרויקטים אמר כי "כצפוי, הבחירות יחד עם חוק המכר גרמו להרבה מאוד ישראלים לשבת על הגדר בציפייה שמשהו יקרה. בנוסף החשש מעליית הריבית שבסוף הסתברה כנכונה גם היא גרמה לרוכשי דירות לחשב מסלול מחדש. הביקוש לדירות לא ירד. ההתעניינות ברכישת דירות נשארה אבל הזמן שלוקח לרכוש דירה התארך. אני מעריך שלאחר שאבק הבחירות ישקע אנו נראה עלייה מחודשת במכירות דירות כפי שהיה בסבבים הקודמים. עם זאת, ביישובים רבים לא בהכרח שיהיה מספיק מלאי. צריך לזכור כי רוב הדירות שהלמ"ס מדווחת כ'התחלות בנייה' כבר מכורות".

ישראל יעקב צילום צילום איגור פינקלשטייןישראל יעקב צילום צילום איגור פינקלשטיין

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים חברת שיווק הנדל"ן דרא אמר כי "גם באוגוסט נרשמה ירידה במכירת הדירות שמיוחסת בין היתר לעונתיות, וימי החופש שבהם עם ישראל היה בדרכו לחו"ל או שנפש בארץ. לזאת ניתן להוסיף גם ירידה במלאי הדירות בערים רבות בארץ שהשפיעה אף היא על נתוני המכירות. כמו שניתן לראות בנתוני הלמ"ס, בערים שבהן יוצא מלאי חדש של דירות לשוק, זה מיד מיתרגם לעלייה במכירות – כמו למשל בערים לוד ואור יהודה שרשמו זינוק במכירות בתוך שלושה חודשים. גם בעיר ירושלים אנו רואים עלייה של כ-12% במכירות בתקופה זו, וזה מתקשר עם העלייה בהתחלות הבנייה שנרשמו בעיר בחודשים האחרונים. הביקושים לדירות גבוהים וימשיכו לדעתי להיות גבוהים, וכשזה פוגש גם היצע מספיק של דירות – התוצאה היא עלייה כללית במכירות".

דרור אוהב ציון צילום דנה תמרידרור אוהב ציון צילום דנה תמרי

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דראעו"ד שי אליאבלמ"סגינדי כספי ושות‘דרור אוהב ציוןטלי שרוןרם אדרתמכירת דירות חדשותישראל יעקב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...