בכירי הענף זועמים: "העלאת הריבית מתגלה כפלסטר שלא פותר את הבעיה הגדולה"

הציפיות לבלימת מחירי הדירות בעקבות רצף העלאות הריבית התנפצו אמש עם פרסום מדד מחירי הדירות של הלמ"ס ששוב הראה על התייקרות מחירים חדה. כעת יוצאים שורת בכירים בהם ראשי התאחדויות הקבלנים והתעשיינים, יו"ר לשכת השמאים ועוד בדרישה משותפת לחדול מרצף העלאות הריבית ולטפל בבעיות העומק של הענף

שיתוף הכתבה
נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (כפיר סיון) נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (כפיר סיון)

נתוני מדד מחירי הדירות שפורסמו אמש (ג') על ידי הלשכה המרכזית לסטטסטיקה (הלמ"ס) ולפיהם גם במהלך אוגוסט-ספטמבר 2022 המשיכו מחירי הדירות לעלות בחדות בשיעור של 1.1% וכי בשנה האחרונה הושלמה עליית מחירים של 19.8% לא הותירו אץ בכירי הענף אדישים. זאת, במיוחד כאשר לכולם ברור כי ברמת מחיר שכזו, ולאחר רצף העלאות הריבית של בנק ישראל, יהיה קשה מאד להמשיך למכור דירות.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ וסגן נשיא נשיאות הארגונים העסקיים, ראול סרוגו, מסרו בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן הודעה משותפת ובה דרשו מבנק ישראל ״לעצור מיד את רצף העלאות הריבית. המשך העלאת הריבית במשק פוגעת ישירות בכיס הציבור, כשהריבית מייקרת את החיים בישראל ופוגעת במגזר העסקי וביכולתו להרחיב את פעילותו.

"הדבר יביא במוקדם או במאוחר להאטה של הפעילות במשק. העלאת הריבית שהחלה בחודש מרץ  כבר מקשה על המגזר העסקי. ראיות בולטת לכך, הם נתונים מהשבוע על הגידול באבטלה והירידה בהתחלות הבנייה שצריכות להדאיג את כולנו. זו העת לעצור את עליית הריבית ולאפשר לממשלה שעומדת לקום לגבש תוכנית שתחזק את הפעילות הכלכלית של המשק, ולאחריה יהיה נכון לבחון מחדש, האם נדרשים למשק צעדים מוניטריים משלימים".

עוד לדבריהם, "העלאת ריבית נוספת לא תפסיק את המלחמה באוקראינה ולא תפתח צווארי בקבוק בשרשראות האספקה, אך היא עלולה להביא למחנק מימוני של עסקים רבים ולייקר לציבור את סל המוצרים והשירותים. על-פי התחזיות הכלכליות, בהן תחזית בנק ישראל עצמו, בשנת 2023 תשוב האינפלציה השנתית בישראל לטווח יציבות המחירים ותרד לרמה של כ-2.5%״.

חיים מסילתי צילום פוטו מרסל חיים מסילתי צילום פוטו מרסל

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי אמר בתגובה לנתוני המדד כי "עליות המחירים בשוק הנדל"ן ממשיכות ללוות אותנו גם ברבעון השלישי של השנה, ובינתיים הדיבורים על עצירה או ירידה מתרחקים מהמציאות. כלי העלאת הריבית מתגלה כפלסטר שלא פותר את הבעיה הגדולה, היא המחסור בדירות בישראל. את הביקושים קשה לעצור, ודאי את אלה הנגזרים מגידול טבעי, וכל עוד המדינה לא תטפל בצד ההיצע - המאבק לעצירת עליות המחירים נועד לכישלון. כשלי שוק הנדל"ן הם רבים וזקוקים לטיפול שורש, למשל שיטת המכרזים המעדיפה את כל המרבה במחיר ומזמנת עליית מחירי דירות.

"לא ברור מדוע רמ"י לא מקשיבה לעצת אנשי המקצוע ומשנה את השיטה כך שההצעה הקרובה ביותר לממוצע היא שתיבחר, או שתהיה הגרלה בקרב המציעים לפי מחיר קבוע מראש. בנוסף, המדינה חייבת לשפר משמעותית את חוסר התיאום בין משרדי הממשלה המקשה מאוד על שחרור דירות זמינות למגורים. כולי תקווה כי בממשלה הבאה תרוכזנה שוב סמכויות רבות ככל שניתן בידי גורם מנהל אחד שיהיה אמון על שוק הדיור, זה יעשה טוב לשוק כולו".

רוני מזרחי צילום עזרא לוי רוני מזרחי צילום עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת " מזרחי ובניו ": "נתוני אוקטובר ממחישים את מה שכולנו יודעים, אבל נגיד בנק ישראל מתעלם מכך: לשוק הדיור אין כל קשר, ישיר או עקיף, למלחמה באינפלציה ולהעלאות הריבית, שממילא נעה בין 4 ל-5 אחוזים בלבד, ולכן פעולות מיותרות דוגמת העלאות ריבית מוגזמות והקשחת תנאי המשכנתאות סתם פוגעות שלא לצורך בענף, הן בקבלנים והן ברוכשי הדירות"

ההשפעות וההשלכות: מחסור בהיצע, זינוק באבטלה ובטיחות בבנייה

ענת קריספין בעלת TLV TOP מומחים לרישוי בנייה ועסקים: "העובדה שמכירת הדירות ירדה פלאים, אולם המחירים מסרבים לרדת, קשורה להיצע הדל שהינו פועל יוצא של ביורוקרטיה והליכי רישוי והיתרים בלתי נגמרים, שאין כמותם בעולם כולו. נכון להיום ישנן למעלה מ-200 אלף דירות שלכאורה אושרו לשיווק, אולם תקועות בצנרת מסיבות כאלה או אחרות"

אינג ענת קריספין צילום אבשלום שיליאןאינג ענת קריספין צילום אבשלום שיליאן

צאלה רוזנבלום עמור, משנה למנכ"ל מ. אביב: "מטרידה אותי במיוחד העובדה שבחודש האחרון האבטלה זינקה ונוספו למשק 70 אלף מובטלים ובד בבד תנאי המשכנתאות הוקשחו כך שההחזר הממוצע עלה בכ-900 שקלים מאז התחלת העלאות הריבית. זוהי, לטעמי, נורה אדומה מהבהבת שעל מקבלי ההחלטות לטפל בה במהירות הנדרשת".

עורך הדין אלדן דנינו, מומחה לבטיחות בבנייה ולאחריות תאגידית: "הגיע הזמן שיעשו סדר באלפי אתרי הבנייה ברחבי הארץ. זה יגרום לא רק לפחות תאונות ונפגעים, אלא גם ובעיקר יביא לגמר פרוייקטים קצר בהרבה ויגדיל משמעותית את ההיצע בשוק הדיור !".

עוד אלדד דנינו קרדיט תומר שלוםעוד אלדד דנינו קרדיט תומר שלום

"זה רק עניין של זמן עד אשר העליות במחירי הדירות יעצרו"

גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות: "האינפלציה בישראל עדיין לא הגיעה לשיאה, ובמדד אוקטובר ראינו כיצד מחירי המזון והדיור ממשיכים לטפס. קצב האינפלציה השנתי האיץ מ-4.6% ל-5.1%, ואינפלציית הליבה האיצה מ-4.7% ל-5.0%. המדד בענפי השירותים עלה ב-0.5% והקצב השנתי האט מעט מ-5.8% ל-5.7%.

סעיף הדיור ממשיך להיות חזק כאשר עלה ב-0.6% והשלים קצב שנתי של 6.2% לעומת 5.6% בחודש שעבר. מהנתונים עולה כי עבור 3.0% מהשוכרים במדגם, בהם הייתה תחלופת שוכר, שכר הדירה עלה ב-6.2% ובדירות בהן חודש חוזה, שכר הדירה עלה ב-3.7%. בסך הכל, סעיף שכר דירה עלה ב-0.5% ומדד שירותי דיור בבעלות עלה ב-0.3% והשלים עליה שנתית של 5.6% לעומת 5.3% בחודש שעבר".

גיא בית-אור צילום רמי זרנגרגיא בית-אור צילום רמי זרנגר

עוד מציין בית אור כי " מחירי הדירות עוד לא התחילו להתקרר על פי הנתונים האחרונים, אך מראש נציין כי אלו מחירים שהיו נכונים לתקופת אוגוסט-ספטמבר. בתקופה זו, מחירי הדיור עלו ב-1.1% והקצב השנתי האיץ מ-19.0% ל-19.8%. נדגיש כי בנתונים השוטפים על נטילת משכנתאות והיקף עסקאות, ניכרת ירידה משמעותית בפעילות ועל כן זה רק עניין של זמן עד אשר העליות במחירי הדירות יעצרו ובשנה הבאה אנו מעריכים כי נתחיל אף לראות ירידת מחירים בשוק הדיור הישראלי. עם זאת, האפקט על מדד המחירים לצרכן מגיע בפיגור ניכר לנתוני המחירים והמכירות ולכן אנו נמשיך לראות לחץ כלפי מעלה מכיוון סעיף הדיור במדד גם במהלך החודשים הקרובים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלחיים מסילתיריבית המשכנתאותראול סרוגורון תומררוני מזרחילמ"סמשכנתאותבנק ישראלמחירי דיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...