אכזבה למנהלי הגוש הגדול: יסתפקו בשכר טרחה של 350 מלש"ח "בלבד"

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את ערעורם של חמשת מנהלי הגוש הגדול בסוגיית שכר טרחתם וקבע כי יישאר על כנו, וכן קבע כי ההסכם להעברת 50% מנכסי הבעלים הפרטיים בגוש למדינה – חל גם על שטח תוכנית תא/3700. כמו כן חויבו המנהלים בהוצאות על סך 110 אלף ש"ח

שיתוף הכתבה
רובע שדה דב (רשות מקרקעי ישראל)רובע שדה דב (רשות מקרקעי ישראל)

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדת המדינה ודחה את ערעורם של מנהלי הגוש הגדול בשאלת זכויות המדינה בשטח הגוש וגובה שכר טרחתם, זאת במסגרת פסק דין שניתן על ידי בית המשפט בשבוע שעבר. בין היתר קבע הרכב השופטים בראשות סגנית הנשיא יהודית שבח, כי המדינה תקבל 50% מהזכויות בתכנית תא/3700 וכן כי היא לא תשלם שכר טרחה למנהלים על קרקעות הבעלים הפרטיים שהועברו אליה.

חמשת מנהלי הגוש הגדול הם עורכי הדין משה ליפקה, גלית רוזובסקי, מיכאל שפטלר, רחל זכאי ואליהו מינקוביץ. כל החמישה ערערו נגד המדינה בסוגיית העברת 50% מזכויות הבעלים הפרטיים לידי המדינה, ואילו בסוגיית שכר הטרחה ערערו ארבעה מתוך החמישה, ללא שפטלר.

כזכור, המקרקעין המכונים "הגוש הגדול" בצפון העיר תל אביב מוחזקים ברובם על ידי מאות בעלים פרטיים וגם למדינה היו שטחיים היסטוריים משלה בחלקה. מעבר לשטחים אלו, בעקבות התחייבות המדינה לפינוי שדה דב, ב-2008 נחתם הסכם שקיבל תוקף של פסק דין, ובו התחייבו הבעלים פרטיים להעביר למדינה 50% מזכויותיהם משטח החלקה.

המנהלים טענו כי מאחר והשטח נוהל על ידם עד לשלב בו עבר למדינה, ואין מדובר בשטחי המדינה ההיסטוריים, זכאים הם לשכר טרחה גם משטח זה על אף העברתו למדינה. מדובר בשכר טרחה המוערך בכ-350 מליון שקלים נוספים. בנוסף, טענו המנהלים כי אותו הסכם משנת 2008 אינו חל על חלקה הצפוני של החלקה בה מפותחת היום תכנית תא/3700 אלא שהוא מתייחס לשטח בו שכן שדה דב בלבד. 

המדינה תקבל מחצית מהזכויות גם ב-תא/3700

במהלך 2022, דחה בית משפט השלום בהרצליה את טענות המנהלים וקבע כי המנהלים אינם זכאים לתשלום שכר טרחה מן המדינה עבור שטח קרקע אשר הועבר למדינה כתוצאה מהסכם 2008, וכן כי הבעלים הפרטיים אינם חבים בתשלומי מיסים חלף המנהלים, עבור הזכויות אשר ניתנות למנהלים כשכר טרחה מן הפרטיים. כן קבע, כי הסכם 2008 חל על כל החלקה ומשכך, מדינת ישראל זכאית לקבל חצי מזכויות הפרטיים גם בתכנית תא/3700.

עוה"ד שמואל שוב, ונעמה שיף ממשרד שוב ושות' שייצגו חלק מבעלי הקרקעות הפרטיים בהליך ברור שכר הטרחה של מנהלי הגוש הגדול ציינו כי בניגוד להסכם המקורי ולשכר המנהלים שנקבע בסיבוב הקודם, המנהלים דרשו הפעם שבעלי הקרקעות הפרטיים יישאו גם בהיטלי ההשבחה: "למעשה בחישוב נטו זה מעלה את שכר הטרחה שלהם מ-8% ל-12% מהזכויות, אנחנו שמחים שבית המשפט קיבל את הטענות שלנו כמייצגי בעלי הקרקעות ואף פסק הוצאות לטובתם".

בעקבות פסק הדין המנהלים הגישו שלושה ערעורים ובקשת רשות ערעור בגין החלטות אלו. הדיון בהם אוחד על ידי בית המשפט. בשבוע שעבר ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי אשר אימץ את החלטת בית משפט השלום והוסיף את נימוקיו.

באשר לשאלת שטחי המדינה בתוכנית תא/3700 תקף בית המשפט את העדרה של עדות מטעם המנהלים וציין כי המדינה הביאה עדות מהימנה, של גורמים אשר היו מעורבים בחתימת ההסכם, באשר לנוסח ההסכם ולפרשנותו. ממילא, קובע בית המשפט, כי מדובר בסעיף שניסוחו בהיר ואין ראיה לכך שהצדדים התכוונו ליצור חריגים בחלקה.

באשר לשכר שטחת המנהלים חוזר בית המשפט וקובע כי למדינה קיים סעיף פטור משתלום שכר הטרחה וממילא ממועד קבלת השטחים המדינה היא זו המקדמת את התכנון. בשאלת המיסים שנגעה יותר לבעלים הפרטיים ולרצון המנהלים כי אלו ישאו בכל תשלום מס אשר יוטל עליהם בעתיד, מקבל בית המשפט את עמדת הבעלים הפרטיים וקובע כי כל פרשנות אחרת למעשה תביא להגדלת שכר הטרחה של המנהלים שממילא גבוה הוא ולא לכך התכוונו הצדדים.

לפסק דינה של סגנית הנשיא שבח הצטרפו השופטים יונה אטדגי ושלומית יעקובוביץ. בית המשפט חייב את המנהלים בהוצאות משפט בגובה 40,000 ₪ בעבור הערעור הראשון ו-70,000 ₪ בעבור הערעור השני, שיועברו למדינה. את המדינה ייצגו עורכות הדין קרן יוסט ומאיה לויאן מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי).

עוה"ד שמואל שוב, ונעמה שיף ממשרד שוב ושות' שייצגו חלק מבעלי הקרקעות הפרטיים בהליך ברור שכר הטרחה של מנהלי הגוש הגדול ציינו כי בניגוד להסכם המקורי ולשכר המנהלים שנקבע בסיבוב הקודם, המנהלים דרשו הפעם שבעלי הקרקעות הפרטיים יישאו גם בהיטלי ההשבחה: "למעשה בחישוב נטו זה מעלה את שכר הטרחה שלהם מ-8% ל-12% מהזכויות, אנחנו שמחים שבית המשפט קיבל את הטענות שלנו כמייצגי בעלי הקרקעות ואף פסק הוצאות לטובתם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי בתל אביבשדה דבתא/3700הגוש הגדולשמואל שוביהודית שבח
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...