מחירי הדירות ללא שינוי, שיעור ההתייקרות השנתי עומד על 11%

עלייה חדה של 0.8% במדד המחירים לצרכן מגדילה משמעותית את הסיכוי להעלאה נוספת בריבית בשבוע הבא. מחיר עסקה ממוצעת ברבעון הראשון של 23 - 1.97 מיליון ש'. כמו כן חלה עלייה של 0.3% במדד תשומות הבניה, והתייקרות של 9% ברמת שכר הדירה בדירות שבהן התחלף שוכר

שיתוף הכתבה
בנייה בירושליםבנייה בירושלים

מחירי הדירות נותרו ללא שינוי במהלך החודשים פברואר-מרץ 23. כך עולה ממדד מחירי הדירות שפרסמה הערב (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מהשוואה לפברואר-מרץ 22, עולה כי חלה עליית מחירים שנתית של 11%. במחירי הדירות החדשות חלה עלייה קלה של 0.1%.

כמו כן, עלייה חדה בשיעור של 0.8% מדד המחירים לצרכן מעמיד את קצב האינפלציה השנתי על רמה גבוהה של 5% ומגדיל משמעותית את הסיכוי להעלאת ריבית נוספת מצד בנק ישראל בשבוע הבא.

ברבעון הראשון של שנת 2023 מחיר ממוצע כלל ארצי של עסקה לרכישת דירה עמד על כ-1.97 מיליון שקלים. מדובר בעלייה של אחוז בדיוק בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הרביעי של 22, שעמד על 1.951 מיליון שקלים.

בפילוח לפי מחוזות, נרשמו שינויי המחירים הבאים ברמה החודשית (פברואר-מרץ 23 לעומת ינואר-פברואר 23): במחוז הצפון חלה עליית מחיר של 0.8%, במחוז חיפה של 0.7% ובמחוז ירושלים של 0.4%. במחוז תל אביב חלה ירידת מחיר של 0.3%, המחוז הדרום ירידה של 0.2% ובמחוז המרכז ירידה מינורית של 0.1%.
 
ברמה השנתית חלה התייקרות בכלל המחוזות, החדה בהן במחוז צפון (15.2%) ולאחר מכן בסדר יורד במחוז חיפה (12.9%),מחוז מרכז (11.9%),מחוז תל אביב (9.8%),מחוז ירושלים (9.5%) ומחוז דרום (7.9%).

עלייה של 9% במחירי השכירות בדירות בהן התחלף שוכר

סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית, הנכלל במדד המחירים לצרכן,  עלה ב-0.3 אחוז. עם זאת, בקרב שוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של כ-% 3.6 ואילו בקרב שוכרים חדשים (דירות שבהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של כ-9%.

ברבעון הראשון של שנת 2023  עמד הממוצע הכלל ארצי של מחירי שער הדירה על  4,368.3, עליה של 1.4% בהשוואה לשכר דירה חופשי ממוצע, ברבעון הקודם (4,306.6 ₪). 

עלייה שנתית של 3% במדד תשומות הבנייה

מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים עלה ב-0.3% בחודש אפריל 2023. 

ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2023 לעומת אפריל 2022) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-3%, בעיקר בשל העלייה במחירי חומרים ומוצרים ב-5.4% ובמחירי שכר העבודה ב-1.5%.

מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי מוצרים אחרים מבטון (ב-3.8%),מעליות (ב-3.4%),ברזל לבנייה (ב-2.3%),מוצרי מתכת אחרים (ב-1.9%) ומחיצות מתועשות (ב-1.7%).

סרוגו: "המשך מדיניות העלאות הריבית תגרום לנזק אדיר"

נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו אמר בתגובה למדדים שפורסמו הערב כי "כמי שעומד בראש אחד הגופים הכלכליים הגדולים והמרכזיים במדינה אנחנו רואים שהאינפלציה עדין כאן ומרימה ראש ואני מתריע כי המשך מדיניות העלאות הריבית של בנק ישראל – גורם נזק אדיר לכלכלת ישראל. ראינו בשנה האחרונה שהאינפלציה ממשיכה לעלות ואינה נבלמת דווקא בשל עליית הריבית אשר גורמת במישרין לעליית שכר הדירה בישראל המהווה כ 25% ממשקל המדד והן בשל השתוללות האינפלציה באירופה ובארה״ב ועליית שערי החליפין שמייקר את הסחורות המיובאות משם.

"המשך העלאת הריבית תגרום שהאינפלציה בארץ  גם תעלה וגם הכלכלה תמות. מדיניות הריבית של בנק ישראל מזניקה את הוצאות הייצור בכל התחומים ולראיה – עליות מחירים רחבות שהופכות את החיים  הכלכליים בישראל  לבלתי נסבלים. אנחנו גם רואים את המדינות באירופה ש מסתפקות בעליה מתונה יותר של הריבית על מנת לא להרוס את הכלכלה.

"באשר למחירי הנדל"ן – טוב שהמחירים נעצרו, אבל כדי שהמגמה תמשך גם בעתיד – על הממשלה למכור ליזמים מאות אלפי מגרשים במחירים נמוכים כדי שלא נצטרך להעמיס את מחירי הקרקעות על הרוכשים ובנוסף – לתת תמריצים לקבלנים לבנות והרבה – רק כך המחירים לא יתפרצו בעתיד כלפי מעלה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהמחירי השכירותמדד מחירי הדירותשוק הדיורמדד תשומות הבנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...