88 מ"ר מחסן בדירה? ועדת הערר מגבילה את "ההמצאה הישראלית"

"מחסן בכאילו": רשויות התכנון והערכאות השונות ממשיכות להגביל את החלוקה הישראלית בין שטחים עיקריים לשטחי שירות בתוך הדירות

שיתוף הכתבה
88 מ"ר מחסן בדירה? ועדת הערר מגבילה את "ההמצאה הישראלית"88 מ"ר מחסן בדירה? ועדת הערר מגבילה את "ההמצאה הישראלית"

עיריית צפת (הוועדה המקומית) דחתה בקשה להקים בית פרטי בשכונת נוף כנרת בצפת, בין השאר בגלל ניסיון להגמיש יותר מדי את "שטחי השירות" בבית. לפי התוכנית שהגישו רות ואורי כהן, מרבית קומת הקרקע, בשטח של 88 מ"ר, לא הוגדרה שטח עיקרי אלא שטח שירות בלבד – בגלל שהיא כללה "חדר מכונות, חדר הסקה, מחסן, חדר כביסה שנבנה כחלל פתוח, שטחי מסרונות ומדרגות פנימיות". הערר שהגישו לוועדת הערר המחוזית נדחה בימים האחרונים, לאחר שגם הוועדה הבהירה שאין מדובר בשטחי שירות.

תקנות התכנון והבנייה (חישוב שטחים) קובעות כי שטחי הבנייה שיותרו בתכניות יכללו ארבע מרכיבים: שטחים עיקרים מעל הכניסה הקובעת, שטחי שירות מעל הכניסה הקובעת, ושטחים עיקריים ושטחי שירות מתחת לכניסה הקובעת. התקנות מגדירות אלו שטחים יחשבו כשטחי שירות, הגדרה שהיא קריטית לחישוב המטרים שנמנים בחישוב הכולל של המטראז' בבית.

ועדת הערר, בראשות עו"ד חגית דרור גרנות, קבעה במפורש כי "אזור כביסה, מסדרונות, מדרגות וכו' בבית פרטי אינם מוגדרים כשטח שירות". בנוסף, בנוגע למחסן, קבעה הוועדה כי "הבינוי המוצע אינו תואם לדעתנו לשימוש המבוקש. קיים חשש ממשי כי חדר בגודל של כ-9 מ"ר אשר מוצע לו חלון/פתח גדול במיוחד בגודל של 2 מטר על 1.50 מטר אינו אלא חדר מגורים". הוועדה ציינה כי "למעט במקרה החריג של ממ"ד, עירוב מטרות שירות ומטרות עיקריות באותו חלק של הבניין מחייב הגדרת השימוש באותו חלק כשטח עיקרי. בהתאם להוראה זו, נקבע בהחלטות של ועדות הערר כי כל שטחה של דירת מגורים יחשב כשטח עיקרי, למעט השטח המזערי של מרחב מוגן דירתי אשר ייחשב כשטח שירות גם אם שימושו למגורים".

[quote]

ההחלטה פורסמה ביומון "כל יום" לענייני תכנון ובנייה שמפרסם משרד עו"ד עפר טויסטר. לדברי טויסטר, "למיטב ידיעתנו, החלוקה שבין שטחי שירות לשטחים עיקריים היא המצאה 'כחול לבן' ויתכן שיש לחשוב לבטלה, לאור הקשיים שחלוקה זו מעוררת חדשות לבקרים".

טויסטר ציין כי "לאחרונה אנו מוצאים מגמה של 'חזרה בתשובה' מחלוקה זו של שטחי שירות ושטחים עיקריים. כך למשל, תכנית המתאר הכוללנית של תל אביב ( תא/5000 ) מדברת במונחי 'רח"ק', רצפה חלקי קרקע – דהיינו זכויות בנייה כוללות, ללא חלוקה בין שטחים עיקריים ושטחי שירות, וכך גם תכניות הרבעים החדשות של תל אביב (תכניות רבעים 3 ו-4) המגדירות נפח בנייה, ולא זכויות בנייה בחלוקה לפי שטחים עיקריים ושטחי שירות (אם כי נדרש בבניין מינימום של שטחי שירות). דוגמא נוספת היא תוספות הבנייה מכוח תמ"א 38, כאשר התוספת מתבטאת בנפח בנייה ללא חלוקה לשטחים עיקריים ושטחי שירות".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ועדת הערר המחוזיתתמ"א 38מיטל טויסטר רוזנטלחגית דרור גרנות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...