עיריית ת"א דורשת פינוי והריסה מיידית של בניין ביהודה המכבי - רגע לפני ביצוע מיזם תמ"א 38

פרסום ראשון: הוועדה המקומית אישרה כבר בדצמבר היתר בתנאים לביצוע פרויקט הריסה ובנייה על ידי קבוצת גבאי - אך אלה עדיין לא מולאו על ידי הדיירים. כעת דורשת העירייה את הריסת הבניין עד מחר (ה') במימון הדיירים. בעל דירה: "אנחנו במרוץ נגד השעון להשלים התנאים"

שיתוף הכתבה
אלי גבאי והבניין ביהודה המכבי ( אתר VTLV, קבוצת גבאי) אלי גבאי והבניין ביהודה המכבי ( אתר VTLV, קבוצת גבאי)

הדיירים ברחוב יהודה המכבי בלב הצפון היוקרתי של תל אביב, לא האמינו שזה קורה להם. דיירי הבניין, שנמצא בשלבים מתקדמים לקראת ביצוע פרוייקט תמ"א 38 על ידי קבוצת גבאי ואף קיבל היתר בתנאים, קיבלו בשבוע שעבר צו מעיריית תל אביב-יפו לפינוי מיידי של הבניין ולהריסתו, זאת לאור קביעת אגף ההנדסה כי המשך המגורים בבניין מהווה סכנה ממשית לדיירים. על פי הצו, שניתן ב-14 בחודש, על הדיירים לפנות את הבניין בתוך 10 ימים.

על פי חוות דעת שניתנה ב-14 באוגוסט על ידי המהנדס מטעם העירייה אלכס זוטלסקי, "הבניין מאוכלס וממשיך להוות סכנה לציבור. למען הסרת הסכנות, תוך 10 ימים יש להרוס את הבניין לאחר פינוי דייריו ולפנות את פסולת ההריסה מהמקום".

המשמעות היא שהדיירים ייאלצו לפנות את הדירות עד סוף השבוע עם כל חפציהם. על פי החוק, הרס של מבנה בסיכון מיידי יבוצע על ידי העירייה, אך בעלות יישאו הדיירים. כעת הדיירים נמצאים במרוץ למילוי התנאים המתלים של ההיתר, על מנת שהיזמית קבוצת גבאי תוכל לבצע את הריסת הבניין כמתוכנן. לטענת קבוצת גבאי הבקשה להיתר אושרה, ותנאי ההיתר מולאו על ידי החברה, אך היא עדיין מחכה להשלמת חתימות הדיירים כדי שתוכל לקבל ליווי בנקאי לפרויקט.

הבניין ביהודה המכבי (אתר VTLV)הבניין ביהודה המכבי (אתר VTLV)

הדיירים מצדם מספרים על כמה פעולות מחשידות לגבי האקט של העירייה, בהן מערכת ניטור רעידות שנעלמה, ומציגים חוות דעת של מהנדס מטעמם מחודש יולי, שלפיה הבניין היה יכול להחזיק כשלושה חודשים.

לאן נעלמה מערכת הניטור?

מזה זמן רב שהבניין מצוי בהליכים שונים לקראת התחדשות. בעבר התקשרו בעלי הדירות בבניין עם קבוצת שליין, ולאחר תקופה ארוכה שבה לא הצליחה הקבוצה להוציא את הפרויקט לפועל, התקשרו הדיירים עם קבוצת גבאי , שמקדמת במקום מיזם תמ"א 38 הריסה ובנייה במסגרתו בכוונתה לבנות במקום בניין בן 8 קומות ו-32 דירות.

לדברי אחד הדיירים, "הפרויקט היה בידיים של יזם לפני קבוצת גבאי שמשך את הזמן זמן רב. כשנכנסתי לדירה בעשור הקודם הדיירים היו כבר בהליך. מדובר בפרויקט שעבר מתמ"א 38-1 - חיזוק ותוספות, לתמ"א 38-2 - הריסה ובנייה. הבניין הוכרז כבניין מסוכן לפני שקניתי את הדירות, ועבר חיזוקים שאינם קשורים לתמ"א 38. לפני כשנה וחצי עיריית תל אביב אישרה להתגורר בבניין עם מערכת של ניטור תזוזות בקרקע. גבאי התקינה את מערכת הניטור.

"לפני כמה חודשים מישהו הוציא את מערכת הניטור, אנחנו לא יודעים מי, והודיע לעירייה. ביוני  קיבלנו הודעה מהעירייה שכיוון שאין מערכת ניטור, מבקשים לפנות את הבניין. הצלחנו להגיע לחברת הניטור, והתקנו מערכת ניטור מחדש. העירייה דרשה אישור מהנדס, ואכן הבאנו חוות דעת של מהנדס לפיה יש מערכת ניטור ואפשר לגור בבניין".

המהנדס אברהם בזיני, שנשכר על ידי הדיירים, קבע כי אכן המבנה מסוכן בשל סדקים רבים בכל החזיתות וכי יש לפעול להריסתו על ידי היזם, אך גם קבע כי ניתן לאכלס את הבניין לעוד שלושה חודשים. העירייה לא קיבלה את חוות דעת המהנדס מטעם הדיירים, וקבעה כי יש לפעול להריסה מיידית כאמור.

בעקבות הצו, נערכה אתמול (ד') פגישה בין נציגות הדיירים וקבוצת גבאי. לפי הדייר, "מרבית הדירות פונו והאחרונות יפונו עד סוף השבוע. יש היתר בנייה שיצא כבר בדצמבר בשנה שעברה, אך לטענת גבאי כי לא כל התנאים מולאו. אתמול הם נתנו לנו עוד מטלה. הכוונה של גבאי כפי שהובעה בפגישה אתמול היא לבצע את הפרויקט כמה שיותר מהר. הם שלחו רשימות מטלות ואילו מסמכים להשלים, כדי שיהיה אפשר להתחיל בהריסה, כך שגבאי יעשו אותה".

גבאי: עדיין אין היתר, על הדיירים לחתום על הליווי הבנקאי

בכיר בקבוצת גבאי מבהיר כי "חתמנו על מול הבנק על ליווי בנקאי, שבלעדיו אסור לנו לעשות פעולות. עכשיו אנחנו מחכים לחתימה של הדיירים על הסכם הליווי. החתימה התעכבה כי הדיירים רצו לשדרג דירות (אפשרות הקיימת בהסכם) וחלק מהדיירים שינו פרטי זיהוי. כשהכול יהיה סגור נוכל להחתים אותם על מסמכי הליווי, כי הבנק לא יוכל להנפיק ערבויות בלי שהעניינים האלו סגורים".

לדברי הבכיר, "עדיין אין היתר. סיימנו את כל התנאים של החלטות הוועדה ולפני כמה חודשים קיבלנו אגרות והיטלים שישולמו מהליווי הבנקאי. אתמול אמרנו לדיירים שלאור המצב החדש אנחנו עובדים לקדם את הדברים כמה שיותר מהר כדי לממש את התנאים המתלים, כי אנחנו מבינים את הסיטואציה. הם צריכים לסגור את הליכי השדרוג מולנו כמה שיותר מהר, הם צריכים לסור למשרדי עורכי הדין לחתום על המסמכים, ואז זה עובר לאישור הבנק. רק אחרי שנתנו את השעבודים לבנק, על פי ההסכם, אני יכול להוציא הודעת פינוי. אנחנו רוצים שההליך יעבור מהר. כל עוד העירייה לא תהרוס בעצמה, אנחנו נהרוס. אנחנו עושים הכול כדי לסיים כמה שיותר מהר את התנאי המתלה".

מעיריית ת"א נמסר: "בעקבות ביקורת מהנדס מבנים מסוכנים מטעם העירייה, הוצאה לדיירי הבניין בתאריך 14.06.2023 הודעה לפי סעיף 4 בחוק העזר - הקובע כי הבניין מהווה סכנה ממשית למחזיקים בו, לציבור ולנכסים הסמוכים וכי יש לפנות אותו מדייריו ולהרוס אותו. הודעה בנושא נשלחה לדיירי הבניין גם ב-11.7.2023. מאחר ולא הוגשה השגה תוך 10 ימים מיום מסירת הצו לדיירי הבניין, בתאריך 15.08.2023 הועבר צו לאגף שפ"ע לביצוע ההריסה וזאת בהתאם לחוק ועל מנת לשמור על בטחון הדיירים והציבור".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית תל אביבתמ"א 38גבאי התחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...