במנהל התכנון קוראים לרשויות ליישם תקנות לאכלוס מהיר: "פוטנציאל של 20 אלף יח"ד בזמן קצר"

התקנות מאפשרות לוועדה המקומית להנפיק תעודת גמר, גם אם לא הושלמו כלל התנאים בהיתר. ראש מטה התכנון ומנכ"ל מנהל התכנון פנו אל יושבי ראש ומהנדסי הוועדות המקומיות בבקשה ליישם את התקנות, "לשם מתן מענה לאזרחים הרבים שבתיהם נפגעו ולאזרחים המתגוררים כיום במבנים שאינם כוללים פתרונות מיגון תקניים"

שיתוף הכתבה
ראש מטה התכנון נתן אלנתן (אביגיל מתתוב)ראש מטה התכנון נתן אלנתן (אביגיל מתתוב)

ראש מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ומנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח, פנו אתמול (ג') ליושבי הראש ולמהנדסי הוועדות המקומיות לתכנון ובניה, וביקשו מהם ליישם תקנות שכבר קיימות, המאפשרות להעניק תעודות גמר לצורך אכלוס מבנים בתקופת המלחמה, גם אם לא הושלמו כל תנאי ההיתר, וזאת על מנת לאפשר אכלוס מהיר של אלפי דירות הכוללות מרחבים מוגנים. בהתאחדות הקבלנים מעריכים כי יישום התקנות יאפשר אכלוס של כ-20 אלף יח"ד חדשות בתוך מספר שבועות.

"אנו מבקשים להדגיש את החשיבות המיוחדת בשימוש בסמכויות אלה בתקופת המערכה 'חרבות ברזל' נוכח המצב המיוחד בעורף המעלה צורך דחוף באכלוס מבנים חדשים הכוללים פתרונות מיגון תקניים, וזאת הן לשם מתן מענה לאזרחים הרבים שבתיהם נפגעו במהלך המלחמה, והן לצורך מתן פתרונות דיור ממוגנים לאזרחים המתגוררים כיום במבנים שאינם כוללים פתרונות מיגון תקניים", כתבו השניים.

על פי תקנה 99 לתקנות הרישוי אשר תוקנה כעת, רשות רישוי רשאית לתת תעודת גמר, אם שוכנעה כי המבנה נושא הבקשה ניתן בהתאם להיתר הבנייה, למעט פרטים הטעונים השלמה אשר לא הושלמו במועד הגשת הבקשה מטעמים שפורטו על ידי מבקש הבקשה, אך הוא ראוי לשימוש גם לפני השלמתם של אותם פרטים. לפיכך נקבע כי רשות הרישוי רשאית לתת תעודת גמר גם אם לא הושלמו כל תנאי ההיתר, אם המבנה ראוי לשימוש גם לפני השלמת התנאים האמורים.

במכתבם הסבירו אלנתן ואלמליח כי "סעיפי המשנה של הסעיף כוללים תנאים שונים, ובין היתר תנאים שנקבע לגביהם כי ניתן לבצעם לאחר קבלת תעודת גמר. בהמשך לכך, נקבעה סמכות רחבה יותר של רשות הרישוי לתת תעודת גמר אף אם לא הושלמו כל תנאי ההיתר, אם המבנה ראוי לשימוש גם לפני השלמת התנאים האמורים, אם מדובר בתנאים המפורטים בסעיפי המשנה של תקנה זו.

"בשל מצב המלחמה בו אנו מצויים בימים אלו, אנו סבורים כי קיימת חשיבות מיוחדת בשימוש בסמכויות הנתונות לרשות הרישוי ולמהנדס הוועדה המקומית בהתאם להוראות תקנה 99 בכלל, ובהתאם לתקנה 99(5) בפרט. זאת הן נוכח הצורך הדחוף במבנים בהם קיים מרחב מוגן תקני והן נוכח מצב המלחמה בו אנו מצויים הכרוך בגיוס מילואים רחב היקף ובמצב מיוחד בעורף בכל הארץ, וכפועל יוצא מכך בעבודה במתכונת מצומצמת ברשויות רבות, נסיבות המקשות על השגת אישורים ומילוי תנאים שנקבעו בהיתרי בנייה לצורך קבלת תעודת גמר".

סגן נשיא התאחדות בוני הארץ עמית גוטליב ברך על אישור התקנות החדשות. "מיומה השני של המלחמה כבר היינו בקשר עם מינהל התכנון על מנת לקדם את התקנה הזו. אנחנו יודעים שיש מהנדסי עיר שכבר פועלים לפי זה, ונותנים טפסי 4. בתקופה הזו יש לאפשר לכמה שיותר אנשים להיכנס לדירות ממוגנות, גם במחיר של להשאיר פרטים לעוד מספר חודשים, העיקר שהבניין יהיה עם אישור הג"א ובטוח. כל שאר הדברים יכולים לחכות בעת הזו".

איגוד המהנדסים והאדריכלים: " מינהל התכנון שבוי בידי גופים אינטרסנטים" 

יו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים, צחי כץ, תקף את מנהל התכנון ואמר כי "הנפקת תעודת גמר לאיכלוס בניין היא ההבטחה כי התושבים נכנסים להתגורר בבניין חדש, העומד בתקנות הבטיחות. אחריותם וסמכותם הבלעדית של מהנדסי הערים לדאוג כי התושבים כאמור יכנסו לבניין ראוי למגורים. מהנדסי ערים, במסגרת שיקול הדעת שלהם, מאפשרים במקרים חריגים איכלוס בניינים בזמן דוחק – למשל לקראת חגים ולקראת פתיחת שנת לימודים- תקופות בהם יש מעברי דירות מרובים.

"הדחייה בתנאים מסויימים, כל עוד אין פגיעה בבטיחות הבניין ובאיכות חיי התושבים, תוך מתן אפשרות לקבלנים או ליזמים אורכות להשלמת אותם תנאים, בכפוף להתחייבות משפטית, ערבות בנקאית וקביעת מועד לסיום השלמת התנאים - אפשרות זאת קבועה בתקנות התכנון והבנייה. תמוה כי מינהל התכנון פעל להסדרת תקנות בנושא, וכי מרכז שלטון מקומי, פורום ה-15 ואיגוד מהנדסי ערים היה צריך להאיר את עיניו במכתב שיצא בתחילת השבוע שהתקנות קיימות ומיושמות. נראה שמינהל התכנון שבוי בידי גופים אינטרסנטים שמפעילים לחצים ומנצלים את הזדמנות במצב החירום, כדי לקצר הליכים מבלי להבין את המשמעויות ארוכות הטווח". 

יו"ר האיגוד גם פנה בקריאה למינהל התכנון להיוועץ איתו טרם פרסום תקנות תכנון ובנייה, "במיוחד במצב בו אנו נמצאים, על מנת שההחלטות שמתקבלות לא יהוו פגיעה בטווח הארוך ויטעו את הציבור. ולראייה תקנות הפטור מממ"ד שנחתמו אתמול על ידי שר הפנים, ללא היוועצות במהנדסי ערים, וקיימת אפשרות שבעת הקמת הממ"דים בפטור התושבים לא יעמדו בכללי הבנייה ויהפכו בעל כורחם לעברייני בנייה. היוועצות מוקדמת הייתה מונעת מצב זה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רפי אלמליחמינהל התכנוןמטה התכנון הלאומירישוי בניהנתן אלנתןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...