מורה נבוכים: אלו ההחלטות התכנוניות שיאפשרו לכם להתמגן במהירות

מטה התכנון ומנהל התכנון קיבלו שורת החלטות שמטרתן לאפשר בניית ממ"דים והצבת מיגוניות בהליכים מהירים וכמעט נטולי בירוקרטיה. תוכנית המתאר הארצית או תקנות פטור מהיתר? עושים לכם סדר בבירוקרטיה

שיתוף הכתבה
(וילד מדיה, באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ)(וילד מדיה, באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ)

מאז החלה מלחמת חרבות ברזל לפני מספר שבועות, קיבלה צמרת מערכת התכנון – מטה התכנון במשרד הפנים ומינהל התכנון הכפוף לו, שורה של החלטות שמטרתן לאפשר בניית ממ"דים והצבת מיגוניות בהליכים מהירים, וכמעט נטולי בירוקרטיה. לטובת חסרי הממ"דים שבין הקוראים – להלן מידע על עיקרי ההחלטות, וחשוב מכך - על כיצד ניתן ליישם אותן.

תוכנית המתאר הארצית למיגון מהיר

תוכנית המתאר למיגון, תמ"א 40/א/1/1, נועדה לאפשר למי שמעוניין בכך לקדם ניתר לבניית ממ"ד במהירות ובשני מסלולים עיקריים – הראשון בנוהל מקוצר המיועד למבנים בני 3 עד 9 קומות, והשני בפטור מוחלט מהיתר, ומיועד למבנים של עד 2 קומות. מדובר בתוכנית שבעבר שימשה את אזור הצפון בלבד, והיתה בתוקף עבור יישובים הממוקמים עד 9 קילומטרים מהגבול, וכעת על פי התמ"א החדשה היא צפויה להתרחב אל כלל חלקי הארץ. התוכנית פורסמה ב-19.10.23 להערות הציבור, לתקופה בת 21 יום.

בשני המסלולים - הן הפטור והן במסלול הרישוי המקוצר, חייבת הבנייה להיות תואמת תב"ע . התמ"א מאפשרת את בניית הממ"ד עד למטר מקו בניין.

מסלול רישוי מקוצר, המיועד כאמור למבנים שגובהם הוא יותר משתי קומות, הוא מסלול ללא צורך בבקשת תיק מידע, וללא צורך בגורמים מאשרים כלשהם של בקשת ההיתר, למעט פיקוד העורף. עורך הבקשה מגיש אותה לוועדת הרישוי המקומית, וזו נדרשת להשיב בתוך  25 ימים, כאשר על פי התוכנית, אם הוועדה המקומית לא עמדה בזמנים האלה, יראה זאת המבקש כתשובה חיובית המאפשרת לעבור לשלב הבינוי. מסלול זה תקף עד 29 מטר (9 קומות). 

תקנות פטור מהיתר

תקנות אשר אושרו לפני שבועיים על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נכנסו לתוקף לפני כשבוע, ושלשום כבר אושרה בניית הממ"ד הראשון מכוחן, ביישוב הושעיה שבגליל.

על בעל הנכס שמבקש להתמגן לשכור את שירותיו של עורך בקשה – אדריכל , מהנדס קונסטרוקציה או הנדסאי. את הבקשה יש להגיש לפיקוד העורף, אשר מחוייב לאשר את הבקשה, או לדחות אותה, בתוך כשבועיים. מייד לאחר מכן ניתן כבר להתחיל בהליכי הבנייה.

הצבת מיגונית ללא היתר

צו שנחתם על ידי שר הפנים לפי סעיף 266 ה' לחוק התכנון והבניה, מאפשר הצבת מיגוניות בפטור מתוכנית או מהיתר. גם במקרה זה – הדבר היחיד שנדרש הוא אישור פיקוד העורף. היישום המרכזי שראינו עד כה לצו התרחש בעיקר במוסדות חינוך ומבני ציבור.

גם אנשים פרטיים רשאים לפנות לפיקוד העורף בנושא, אולם נכון להיום מיושמת מדיניות המאפשר הצבת מיגוניות באופן זה על ידי אנשים פרטיים רק במרחק של עד 40 ק"מ מגבולות רצועת עזה ולבנון.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמיגון מבניםממ"דמשרד הפניםמיגוןמיגוניותחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...