אושר: הטבות לתושבי קו העימות כולל הגדלה בהקצאת קרקעות, ודחיית תשלומים ליזמים

מועצת מקרקעי ישראל אישרה שתי החלטות שיזמה רמ"י. יינתנו הטבות לתושבים ליד הגבול בדרום ובצפון, כולל הגדלת שיעור בני המקום בהקצאות קרקע עד ל-60%. בנוסף הוחלט על דחיית תשלומים ליזמים שתחול על כלל שוברי התשלום לרמ"י ומשרד השיכון

שיתוף הכתבה
שר השיכון יצחק גולדקנופף ומנהל רמ"י יעקב קוינט (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, יוסי אלטמן)שר השיכון יצחק גולדקנופף ומנהל רמ"י יעקב קוינט (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, יוסי אלטמן)

מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, אישרה אתמול (ד') שתי החלטות שיזמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הראשונה, הוראת שנה ל-5 שנים, שמקנה הטבות במישור ההתיישבותי ובמישור התעסוקתי לאוכלוסיית קו העימות בגבול הדרום ובגבול הצפון. ההחלטה השנייה נוגעת לנושא דחיית תשלומים ליזמים שזכו במכרזים.

מטרתה של הוראת השעה הראשונה, על פי רמ"י, היא "לתת כלים לחיזוק יישובי קו העימות, בראייה ארוכת טווח, מתוך הבנת החשיבות הלאומית שבהתיישבות בחבלי ארץ אלו". בין הסעיפים שאושרו, הגדלת שיעור בני המקום באזורי קו עימות בהקצאות קרקע למגורים, שיורחב, בבנייה עצמית, עד ל-60% מהמגרשים המוצעים לציבור באותו מועד. בבנייה רוויה יוגדל השיעור ל-60%, בכל מתחם שיוקצה בבנייה רוויה במסלולי מחיר מופחת. ובשוק החופשי יוגדל ל-30% מכלל המגרשים המוצעים לציבור באותו מועד.

כמו כן, נחלות פנויות ביישובי קו עימות ישווקו למומלצי האגודה אשר האספה הכללית של היישוב אישרה להם לקבל נחלה, כשהנחלות באזור קו עימות יאוישו בפטור מתשלום. המועצה אישרה גם כי חוכר במושב באזור קו עימות לא יידרש לשלם דמי חכירה בשיעור 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים עבור היקף הבנייה הבסיסי. יתרת הזכויות תהיה פטורה מתשלום. קיבוצי קו עימות יוכלו לקבל זכויות בקרקע לבניית עד 50 דירות להשכרה למועמדים לקבלה לקיבוץ, במקום 12 דירות כנהוג היום.

בנוסף אושר לאפשר הסבת מבנים קיימים למימוש למטרה זו, כל זאת בכפוף לקבלת אישור ממוסדות התכנון. עוד הוחלט כי תוגבל ל-5 שנים  האפשרות להשכיר יחידה למשפחה בבתי האגודה. עוד תותר הקמת מבני מגורים ארעיים להלנת עובדים במושבים ובקיבוצים בקו עימות, יינתן פטור מלא להקצאת קרקע לא חקלאית בחלקת המגורים, תוגדל  מכסת הקרקע למטרת תעסוקה במשבצת ישוב חקלאי מ-120 דונם ל-150 דונם, ועוד. 

התנועות המיישבות המייצגות יחד מאות יישובים, בהן התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, הקיבוץ הדתי, תנועת העובד הציוני, יישובי פועלי אגודת ישראל (פא"י),עמותת אדמתי והאיחוד החקלאי, מתחו בתחילת השבוע ביקורת קשה נגד ההחלטות שגובשו ברמ"י, כשהטענה המרכזית שהעלו נוגעת לכך שמדובר בהקלות קצרות טווח, כאשר מה שנדרש בשטח הוא שחרור קבוע של החסמים שמגבילים לטענת התנועות את התפתחות היישובים, וכי רמ"י מסרבת להעביר כספים מתקציבה למועצות בדרום, בניגוד לתקציבים שמועברים לערי המרכז במסגרת הסכמי גג ומחיר למשתכן.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר (אלעד גוטמן)מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר (אלעד גוטמן)

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, כתב אז כי "כינוס מועצת מקרקעי ישראל לדון בהסדרי מקרקעין, בלי היישובים, הוא לעג לרש כלפי יישובים שעברו זוועות ושחלקם הוחרבו. בסיסו של כל הסדר מקרקעין צריך להיות מגובש בהידברות והסכמות עם הישובים, התנועות המיישבות והמועצות האזוריות. יש מקום לחשיבה מחודשת של כל הסדרי המקרקעין של הישובים ושינויים מן היסוד לצורך שיקומם של הישובים בנגב המערבי ולצורך הגברת ההתיישבות וחוסנה באזורי הספר. בסיסו של ההסדר צריך להיות מעוגן כחקיקה ראשית בחוק רשות מקרקעי ישראל ". לביקורת שותפים גם היום הקיבוץ הדתי, תנועת העובד הציוני, יישובי פועלי אגודת ישראל (פא"י),עמותת אדמתי והאיחוד החקלאי.

דווקא מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, שכתב מוקדם יותר השבוע כי התנועה מצטרפת "לשאר הגופים בדרישה לקדם חקיקה מקיפה" וכי רק "החלת ההחלטות באופן קבוע, ללא הגבלת מועד, תגשים את מטרת המדיניות המוצעת", אומר היום כי "החלטות רמ״י שאושרו היום יתרמו לחיזוק המושבים בקו העימות בעוטף ישראל ובצפון והן יתנו דחיפה לפיתוח וביסוס ההתיישבות המושבית".

עמית יפרח (תנועת המושבים)עמית יפרח (תנועת המושבים)

עם זאת יפרח מדגיש גם כי "חשוב להדגיש, ההחלטות שהתקבלו הינן רק חלק אחד מתוך סל תמיכות ומענקים שצריכים להגיע מכל זרוע ממשלתית רלבנטית על מנת ליצור מעטפת מושלמת וראויה לאזורים הללו, טיפול בקהילות, בחקלאות ובראש ובראשונה להחזיר את הבטחון האישי בחיסול האיום מעזה ומגבול הלבנון. הוחלט כי בעוד כחודש תתאפשר התכנסות נוספת של מועצת רמ״י בה ניתן להביא עוד החלטות הקשורות ברמ״י לטובת האזורים הללו בעתיד הקרוב". 

דחיית תשלומים ליזמים כדי לתת להם זמן להתמודד עם המצב 

שנייה שהתקבלה אתמול, היא אשרור של החלטת רמ"י בדבר דחיית תשלומים ליזמים, והיא תחול על כלל שוברי התשלום לרשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון. מטרת הדחייה היא לתת פרק זמן לזוכים כדי להתמודד עם המצב שנוצר לאחרונה, כדי להשלים את התשלומים בפרק הזמן שניתן להם.

בהחלטה נקבע בה כי "בהקצאות קרקע למגורים בבנייה רוויה ובבנייה נמוכה במרחבי תל אביב, מרכז, וירושלים, תינתן לחוכר האפשרות לדחות את שוברי התשלום בגין הקרקע והוצאות הפיתוח הכללי עד ליום 15.12.2023 ללא ריבית והצמדה. בהקצאות קרקע למגורים בבנייה רוויה ובבנייה נמוכה במרחבי חיפה, צפון, ודרום, וכן בבנייה עצמית בכל מרחבי הרשות, תינתן לחוכר האפשרות לדחות את שוברי התשלום בגין הקרקע והוצאות הפיתוח הכללי עד ליום ה-24.1.2024 ללא ריבית והצמדה. בכל יתר הקצאות הקרקע שאינן למגורים תינתן לחוכר האפשרות לדחות את שוברי התשלום בגין הקרקע והוצאות הפיתוח הכללי עד ליום ה- 30.11.2023 ללא ריבית והצמדה".

השר גולדקנופף אמר כי "העברנו במועצה שורה של החלטות, במטרה להעניק כלים לחיזוק יישובי קו העימות. בנוסף, העברנו החלטה חשובה מאד של דחיית תשלומים, כדי להקל על היזמים והקבלנים שזכו במרכזים האחרונים. אני מודה לחברי המועצה ולמנכ"ל רמ"י על ההירתמות המלאה, לטובת המטרה החשובה. יחד ננצח בעזרת השם".

מנהל רשות מקרקעי ישראל , יענקי קוינט, אמר כי "הבאנו למועצת מקרקעי ישראל שתי החלטות חשובות. אני תקווה שהחלטות אלו יתרמו לקידום הישובים ופריחתם ושנזכה לראות בקרוב תנופת בנייה וצמיחה מחודשת בכל רחבי הארץ".

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן, אמר כי "ההחלטות הן חלק מסל כלים שלם שאנו במשרד הבינוי והשיכון ורמ״י עובדים עליו בשבועות האחרונים, זאת במטרה לסייע ולהיטיב עם אזרחי ישראל ותושבי אזורי קו העימות בפרט. במקביל, החלטה שתסייע לקבלנים ותדאג לשמור על הרציפות התפקודית של תחום הבנייה בימי החירום ובימים שיגיעו לאחר מכן. אנו לומדים את צרכי השטח נפגשים עם הגורמים השונים ובתקופה הקרובה נציג תוכניות נוספות בנושאים אלו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מועצת מקרקעי ישראלרמ"ייצחק גולדקנופףממ"יחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...