עד 5,000 תושבים ליישוב: המועצה הארצית המליצה על הגדלת היישובים הכפריים

ועדת המשנה של המועצה הארצית החליטה להמליץ לקדם שינוי בתמ"א 35 שיאפשר גידול היישובים במרחב הכפרי. לפי התוכנית, בעוטף עזה, בצפון ובב"ש מספר יח"ד המינימלי יהיה 3 דירות לדונם, באשקלון וחיפה 4 דירות, ובת"א, המרכז וי-ם - 5 דירות. כעת תעבור התוכנית להערות הוועדות המחוזיות

שיתוף הכתבה
קיבוץ להב (קיבוץ להב)קיבוץ להב (קיבוץ להב)

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח, החליטה אתמול (ג') להמליץ בפני המועצה הארצית לקדם שינוי בתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35 , שיאפשר גידול הישובים במרחב הכפרי. הוועדה המליצה בפני המועצה הארצית להעביר את התוכנית להערות הוועדות המחוזיות.

מדובר בתוכנית אודותיה פרסמנו השבוע, שאחד מסעיפיה העיקריים הוא נושא הצפיפות,  ולפיו הישובים הכפריים מסווגים לשלושה דגמים, ולפי גודל היישוב ובהתאם לדגמי הישובים קובעת התמ"א קיבולת יחידות דיור שנועדה לתת מענה לגידול המותאם לאופי הישוב ולאזור שבו נמצא: עוטף עזה, צפון ונפת באר שבע; מחוז חיפה ונפת אשקלון; מרכז,תל אביב וירושלים. בשתי הקטגורית הראשונות האופציה המקסימילית היא 8 יח"ד לדונם, ובקטגוריה השלישת עד 10 יחידות דיור לדונם. 

מבחינת מספר יחידות דיור מינימלי בעוטף עזה, צפון ובאר שבע המינימום הוא 3 דירות לדונם, באשקלון וחיפה 4 דירות לדונם, ובתל אביב, המרכז וירושלים - 5 דירות לדונם. בסך הכול יתאפשרו עד 5,000 איש ביישוב.

רפי אלמליח ונתן אלנתן (דוברות מנהל התכנון, אביגיל מתתוב)רפי אלמליח ונתן אלנתן (דוברות מנהל התכנון , אביגיל מתתוב)

מטרת השינוי היא לתת מענה לגידול וצמיחה רב דורית ביישובים הכפריים, תוך שמירה על ייחודם, במקביל לייעול השימוש בקרקע ושמירה על החקלאות והמרחב הפתוח תוך הבחנה בין אזורים והעצמת מרחב שיקול הדעת של מוסדות התכנון. השינוי מתייחס גם לתמהיל יחידות הדיור ותוספת השטח לבינוי. כמו כן, מאפשר השינוי הקמת בתי דיור מוגן בישובים הכפריים, כמענה לצורך הארצי במגוון פתרונות דיור לגיל השלישי וכן על מנת לאפשר לתושבי המועצות האזוריות להישאר בקהילה. 

במסגרת השינוי, נקבעו העקרונות לפיתוחם ואופן הרחבתם של היישובים הכפריים,  כאמור ערכי הצפיפות והיקף יחידות הדיור בהם,  וגם ערכי השטחים הפתוחים, החקלאות, הנוף והמורשת. בנוסף נקבע מענה להיקף ולמגוון יחידות הדיור במטרה לאפשר תמהיל אוכלוסייה רב-דורי, לרבות דיור מוגן, תוך הנחייה לבחינת השיקול של סמיכות לישוב עירוני והממשק ביניהם, בראיה ארוכת טווח. התוכנית גובשה במסגרת ועדת עורכים וישיבות עבודה רבות עם גופים רבים הכוללים נציגי משרדי ממשלה, שלטון מקומי, שלטון אזורי וגופים ציבוריים.

הוועדה ציינה בהחלטתה כי מדובר בנושא בעל חשיבות רבה לדמותה של הארץ, לשמירה על מגוון היישובים ברמה הארצית, לשמירה על החקלאות, על ייחודם של היישובים ועל הערכים הגלומים בהם ולאחר ששמעה את חברי הוועדה וקיימה דיון בתוכנית, השתכנעה כי התוכנית מאזנת בין הצרכים השונים ומאפשרת גידול של היישובים באופן הדרגתי לטווח הארוך, לפי מיקומם וצרכיהם, תוך ייעול השימוש בקרקע, מתן מענה למגוון אוכלוסיות, ומענה לתוספת יחידות דיור תוך שמירה על התפקוד החקלאי.

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח, אומר כי "השינוי לתמ"א 35 יאפשר מסגרת שבה הישובים הכפריים יוכלו לגדול באופן מדוד והדרגתי, בהתאם לצרכיהם ולא כמענה למשבר הדיור. לראשונה התמ"א תחייב הקמת תמהיל מגוון של יחידות דיור הכולל דירות קטנות ובינוניות, שייתנו מענה הן לצעירים והן למבוגרים, כדי לשמור על הרב דוריות בכל יישוב. כמו כן, מינהל התכנון נערך לתחילתו של הליך מעקב ובקרה לתמ"א 35 במסגרתו ייבחנו היבטים נוספים הנדרשים לבחינה בראיה רחבה וכוללת".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהתמ"א 35רפי אלמליח
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...