הכנסת אישרה: לא ניתן יהיה לתבוע פיצוי ירידת ערך בשל הקמה מהירה של ממ"ד

התיקון לחוק התכנון והבנייה שאושר סופית במליאה מסדיר את היבטי המיסוי והפיצוי של תוכנית ההקמה המהירה של ממ"דים, שאושרה על ידי המועצה הארצית. עוד נקבע כי ככל שהגופים המאשרים לא יגיבו לבקשה לבניית ממ"ד בתוך 15 יום, היא תיחשב כמאושרת. יו"ר ועדת הפנים: "ממ"ד עולה יותר מ-150 אלף שקל, יש לסייע למשפחות שאינן יכולות להרשות זאת לעצמן"

שיתוף הכתבה
נתן אלנתן וח"כ יעקב אשר (אביגיל מתתוב, שאטרסטוק)נתן אלנתן וח"כ יעקב אשר (אביגיל מתתוב, שאטרסטוק)

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית  תיקון לחוק התכנון והבנייה שמטרתו צמצום הבירוקרטיה וקיצור זמן הבנייה של מרחבים מוגנים דירתיים וקומתיים. החוק, שעבר מוקדם יותר היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, חוזר במידה רבה על התקנות שכבר אושרו לשם בנייה מהירה של ממ"דים, ושעל פיהם כבר ניתן לפעול כיום, אך גם מסדיר היבטים של היטלי השבחה ופיצוי בגין ירידת ערך. 

החוק נדרש, בין היתר, מאחר ולפי הנוסח הקיים, עלה החשש כי אישור תמ"א למיגון או תוכניות הדומות לה "עשוי להקים עילת תביעה, אם תוכח ירידת ערך בשל הקמת המרחב המוגן, עקב אישור התמ"א למיגון. וזאת בעיקר בשל האפשרות להקים את המרחב המוגן בחריגה מקווי הבניין שנקבעו בתוכנית המפורטת החלה במגרש".

משום כך, החוק מתקן את הסעיף הנוגע לכך, וקובע כי "פגיעה במקרקעין, עקב אישור תוכנית אשר מטרתה היחידה היא קביעת הוראות המאפשרות הקמת מרחב מוגן במבנה הקיים בעת אישורה של תוכנית כאמור, בשטח שלא יעלה על השטח שנקבע לפי חוק ההתגוננות, לא תקים עילת תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק. הפטור מפיצוי יחול רק על תוכנית שזו מטרתה היחידה, ולכן הפטור לא יחול על תוכנית הכוללת הוראות המאפשרות הקמת מרחב מוגן לצד הוראות אחרות שאינן עוסקות במרחב מוגן".

בנוסף הורחבה סמכות שר הפנים כך שיוכל לקבוע בתקנות סוגי מבנים נוספים שניתן יהיה לבנות בהם מרחב מוגן בהליך של רישוי מקוצר או בפטור מרישוי. וכן, נקבע במפורש, שלצורך הקמת מרחבים מוגנים בבתי מגורים ובמוסדות ציבור לא תידרש הסכמת רשות מקרקעי ישראל ולא ייגבה על ידיה כל תשלום בעניין זה.

באשר להיטל ההשבחה נקבע כי הקמת הממ"ד עצמו תהיה פטורה מהיטל, כפי שקבעו גם התקנות, אך כי כל תוספת בנייה שתתווסף אגב העבודות, ושאינה חלק מהקמת הממ"ד – תהיה חייבת בתשלום היטל השבחה .

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, פנה במהלך הדיון במליאת הכנסת לשר האוצר ולראש הממשלה: "תכינו תוכנית סיוע כלכלי למשפחות שאינן יכולות להרשות לעצמן את התוספת הזאת. ממ"ד עולה היום למעלה מ-150,000 שקל, זה הרבה מאוד כסף. לדעתי זה יכול להיות משלים, אפשר לעשות את זה לפי הכנסות, או המצב הסוציואקונומי של המבקש. אני פונה מכאן ליצור תוכנית כזו של מענקים לצורך ממ"דים. זה יחזיר את עצמו. העלות הכספית הזאת של המענקים תחזיר את עצמה כשלא יהיה צורך בפינויים ולא יהיו נפגעים".

"דבר גדול וחשוב, קיצרנו באופן משמעותי את התהליכים" 

הסעיפים שאושרו היום, מתייחסים לממ"דים שיוקמו בבניינים קיימים, כאשר בבתים צמודי קרקע ועד 2 קומות יתאפשר הדבר ללא היתר בנייה. כמו כן, הקמת הממ"ד תתאפשר בחריגה מקו בניין בבנייני מגורים ובמבני ציבור כמו בתי ספר.

אחד הסעיפים העיקריים נוגע לכך שהגופים המאשרים, כמו פיקוד העורף, יצטרכו מעתה לענות למגיש הבקשה לבניית ממ"ד בתוך 15 ימים, ואם לא יענו, זה יחשב כהסכמה לביצוע הבקשה להיתר להקמת מרחב מוגן. בנוסף, יינתן פטור מהיטל השבחה על המרחב המוגן או שיפורי המיגון. כמו כן, באזורי העימות בצפון והדרום, תתאפשר תוספת של עד 3 מ"ר של שטח רצפה שישמש חדר שירותים או חדר רחצה בממ"ד, באישור הרשות המוסמכת, והתוספת לא תיחשב כסטייה מתוכנית.

בהצעת החוק נכתב כי "בצל מצב הלחימה השורר במדינה, מוצע להקל ולקצר, ככל האפשר, את ההליכים ואת לוחות הזמנים בכל הנוגע לבניית מרחבים מוגנים לכלל הציבור, ולהקמת יחידות דיור ומבני ציבור למפונים שפונו מבתיהם".

עוד נכתב כי "המועצה הארצית לתכנון ולבנייה (החליטה) על קידום תוכנית מתאר ארצית למיגון, אשר תחול בכל רחבי המדינה. תמ"א זו תתקן, הלכה למעשה, את כל התוכניות המפורטות הקיימות לעניין קווי בניין, תכסית וגובה, כך שלאחר אישורה, במקרים רבים, יהיה ניתן להקים מרחבים מוגנים בפטור מהיתר בנייה או בהליך של רישוי מקוצר, או בהליך רישוי רגיל, והכול בלא צורך בהליך של הקלה לפי סעיף 149 לחוק".

לדברי יו"ר המועצה הארצית וראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, שנכח בדיון, כבר מחר יתקיים דיון במועצה על אישור התוכנית. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, אמר כי "אני חושב שעשינו דבר חשוב וגדול, קיצרנו באופן משמעותי את התהליכים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מיגון מבניםממ"דועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתיעקב אשרמיגון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...