בעקבות המלחמה: הרשויות המקומיות קיבלו חצי שנת הארכה להגשת תוכניות מחליפות לתמ"א 38

כעת נדרשות הרשויות להשלים את תנאי הסף עד אוגוסט, במקום המועד הנוכחי שחייבן לעשות זאת עד פברואר או מאי 2024. עד לאישור התוכניות החדשות - תמ"א 38 תיוותר בתוקף. בחולון כבר קיימת תוכנית בתוקף, ובגבעתיים רעננה וחדרה כבר אושרו התוכניות להפקדה

שיתוף הכתבה
תמ"א 38 (שאטרסטוק)תמ"א 38 (שאטרסטוק)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') להאריך עד ל-1 באוגוסט 2024 את מועד הגשת התוכניות החלופיות לתמ"א 38 בכל 15 הערים הרלוונטיות שבהן תוכנית שכזו מקודמת. על פי ההחלטה, בכל רשות מקומית שהחלה בתכנון, יוארך מועד ההגשה.

מהנתונים שהוצגו בדיון עולה ששמונה רשויות נמצאות בשלבי תכנון ראשוניים, ומתוכן שתיים כבר הגישו בקשה לעמוד בתנאי הסף. ארבע רשויות נוספות: באר שבע, כפר סבא, חיפה ופתח תקווה, כבר הגישו בקשה לקידום התוכנית ועמדו בתנאי הסף. בשתי רשויות - רעננה וחדרה כבר הוחלט על הפקדת התוכנית וכי גבעתיים כבר נמצאת בשלב ההתנגדויות.

נזכיר כי בחולון כבר קיבלה תוקף תוכנית ח/619 – תוכנית התחדשות כוללנית לעיר המהווה למעשה תוכנית מחליפת תמ"א 38 . באחרות, שאינן מעוניינות בקידום תוכנית מחליפת תמ"א 38 דוגמת נתניה, תמ"א 38 כבר פקעה בחודש אוקטובר, וכיום ניתן לקדם בהן התחדשות ברמת המגרש רק באמצעות חלופת שקד.

 הדיון היום היה להמשך דיון בהחלטת 686 להארכת תמ"א 38 כהוראת שעה שהתקיים בנובמבר. החלטת 686 היא החלטה שהתקבלה על ידי המועצה הארצית באפריל 2023 וקבעה כי במספר ערים ניתן יהיה להאריך את תוקפה של תמ"א 38, שכבר פגה באוקטובר 23, בתנאי שהרשות המקומית הגישה חלופה לתמ"א 38. 

על פי אותה החלטה, עבור המרחבים גבעתיים, חדרה, באר שבע,  חיפה, בת ים,  אשקלון, בני ברק,  בית שמש, תל אביב ולוד היה אמור להיות מוארך תוקף התמ"א עד 29.2.24, אך היא תמשיך לחול אם הרשות במרחבים אלו הגישה תוכנית חלופת תמ"א עד 18 במאי 2024, או החליטה לא לקדם תמ"א 38 כלל עד 1 בפברואר.

על פי ההחלטה בכפר סבא,  פתח תקווה, רעננה, רמת גן, ראשון לציון התמ"א תמ"א 38 הייתה אמורה להיות מוארכת עד 18 במאי  אם הוגשה תוכנית חלופה עד 1 בפברואר, אחרת יפקעו הוראות התמ"א ב-29 בפברואר. בירושלים, יבנה, אשדוד, רמלה, נהריה, קריית ביאליק התמ"א היתה אמורה לחול עד 18 במאי או עד הגשת תוכנית חלופה, המוקדמת מביניהן.

מיטל להבי (אלדד רפאלי)מיטל להבי (אלדד רפאלי)

ב-14 בנובמבר התקיימה ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים  (הוראת שעה – חרבות הברזל).  במהלך הישיבה הציגה ראש המטה האזרחי למיגון העורף מיטל להבי, את הדעה  כי בראייה לאומית ישנו צורך עצום במיגון העורף, ולשם כך חשוב מאוד להאריך את תמ"א 38 ואת המועדים המנויים בהחלטה 686. בעקבות זאת, המליצה הוועדה על הארכת תמ"א 38 ב-6 חודשים, כפי שנקבע בהחלטת המועצה הארצית, אך לא ניתנה התייחסות להארכת המועדים להגשת תוכניות מחליפות תמ"א לוועדות המחוזיות.

בשל המלחמה ודחיית הבחירות המקומיות, מטה מיגון העורף, מועצת האדריכלים וגופים נוספים דרשו להאריך אותן מתוך תפיסה שהרשויות לא יספיקו להכין תוכניות וכי תוכניות אלו מהירות יותר מפינוי בינוי בשל הצורך הדחוף במיגון.

במכתב ששלח השבוע למועצה הארצית אדריכל אסף אשרוב, יו"ר מחוז תל אביב והמרכז בהתאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראל, כתב: "חלופה שבה מחד תמ"א 38 פוקעת ומאידך, התוכניות המחליפות טרם יאושרו, עשויה ליצור מצב של ואקום תכנוני שיגרום לקיפאון של חודשים רבים ואולי אף שנים… נציין כי דחיית המועד להגשת התוכניות המחליפות, תאפשר את תכנונן בצורה יסודית וטובה, ללא סד הזמנים שעומד כעת על חודש אחד בלבד, שהינו דה פקטו בבחינת בלתי אפשרי".

עוד כתב כי "הארכת המועד להגשה כאמור יאפשר את פרק הזמן הנדרש להפקת לקחי המלחמה והטמעתם בתוכניות המחליפות ולאחר מכן יאפשר את פרק הזמן הנדרש לקיום שיתוף ציבור יסודי ע"מ לתת יכולת לציבור להשפיע על מיגונו האישי ועל מוכנותו ליום פקודה".

מיטל להבי, יו״ר המטה למיגון העורף וחברת מועצת עיריית תל אביב, אמרה כי "החלטת המועצה הארצית להאריך את מועד הגשת התוכניות העירוניות המחליפות את תמ"א 38 , תאפשר רציפות תכנונית בהקמת מרחבים מוגנים. החל מהמשך תכנון וביצוע לפי תמ"א 38 שתוקפה בערים הכלולות בהחלטה 686 ובתנאיה הינו 29.8.24 ובערים שיגישו את התוכנית המחליפות עד ליום ה-1.8.24, תוקף תמ"א 38 יוארך עד לאישורן של התוכניות המחליפות ולכל המאוחר במאי 2026.

עו"ד ישי איציקוביץ (יורם רשף)עו"ד ישי איציקוביץ (יורם רשף)

"המוכרות של תמ"א 38 לצד העובדה שהיא מכילה תמריצים, תאפשר הקמת ממ"דים דירתיים בהיקף נרחב ובמיוחד לאור שמדובר בתוכנית בניינית (ברמת הבניין הבודד),להבדיל מתוכניות להתחדשות עירונית (פינוי-בינוי) שמתוכננות ומבוצעות ברמה מתחמית, דורשות הסכמות והיקף חתימות רחב, מורכבות לתכנון וביצוען אורך למעלה מעשור".

"בעיית חוסר הוודאות הקשה לא נפתרה"

עו"ד ישי איציקוביץ ממשרד אגמון עם טולצ'נסקי המתמחה בהליכי התחדשות עירונית , אמר בעקבות ההחלטה כי "החלטת המועצה הארצית מבקשת לאפשר למספר ועדות מקומיות שטרם עשו זאת תוספת זמן להגשת התוכניות מחליפות התמ"א, והדבר מובן לאור המלחמה והעיכובים שחלו בגללה.

"עם זאת יש לשים לב כי החלטה זו אינה פותרת את בעיית חוסר הוודאות הקשה הקיימת לגבי אותן רשויות שטרם קיבלו החלטה האם הוראות תמ"א 38 ימשיכו לחול בשטחן במקביל לקידום התכנית (פרק הזמן לקבלת ההחלטה הוארך בשל המלחמה)  וכן האם בהמשך להחלטת המועצה בכלל יגישו תכנית מחליפה לתמ"א בסופו של דבר  שכן אם אלו לא יגישו אותן – הרי שתמ"א 38 תבוטל בהן מיידית בעוד מספר חודשים, וכך עלולה עבודתם של יזמים, עורכי דין ובעלי דירות רבים לרדת לטמיון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייהתמ"א 38מיטל להביאסף אשרובהתחדשות בנייניתחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...