ביהמ"ש: יו"ר הוותמ"ל אריאל יוצר מינה אדריכל שבניגוד עניינים

בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה קבע כי מינוי האדריכל אדיב נקאש לחוקר התנגדויות גורם ל"התנגשות בין אינטרס פרטי לאינטרס ציבורי" - ולכן הוא יוחלף

שיתוף הכתבה
אריאל יוצר אריאל יוצר

האדריכל אדיב נקאש, שמונה כחוקר לשמיעת התנגדויות בתמ"ל 1024 בקריית אתא, לא יוכל לשמש בתפקיד ויוחלף בחוקר אחר – זאת בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים. 

החלטת בית המשפט ניתנה במסגרת עתירה של שני קיבוצים סמוכים לעיר קריית אתא, אושה ורמת יוחנן, נגד הליך אישור התוכנית – שמפרסת על פני 1,690 דונם ותכלול בין היתר 4,061 יחידות דיור ועוד כ-500 דירות לטובת דיור מוגן. טענת הקיבוצים נגד ההליך התכנוני נדחתה על ידי בית המשפט, אך אלו טענו גם כי ישנו חשש לניגוד עניינים בעבודתו של האדריכל נקאש כחוקר אשר ידון בהתנגדויות לתוכנית – וזאת משום שקיבל בעבר מיליוני שקלים עבור עבודות תכנון שביצע עבור רשות מקרקעי ישראל . עוד טענו העותרים כי הוא נבחר באופן אישי על ידי יו"ר הוותמ"ל, מתוך מאגר של כמעט חוקרים מוסמכים, שוב ושוב.

נוסף על כך, במסגרת העתירה הוצגו לבית המשפט נתונים על כך שבעבר קיבל האדריכל נקאש סכום של יותר משישה מיליון שקל (בשתי פעימות) עבור תכנון תוכנית המתאר של אום אל פאחם, ממנהל התכנון במשרד האוצר. 

בכתב ההגנה שהגישה המדינה בשם הנתבעים – הוותמ"ל, רשות מקרקעי ישראל , האדריכל אדיב נקש, עיריית קריית אתא ועוד, נכתב כי "כל ועדה מתקשרת עם כמה חוקרים, כך שלוותמ"ל יש כיום 5 חוקרים פעילים, וההתקשרויות קיבלו את אישור הצוות המקצועי. האדריכל נקאש הוא החוקר הוותיק ביותר ולכן ביצע יותר חקירות מאחרים".

באשר לניגוד העניינים נטען בכתב התביעה כי "נקאש לא הועסק על ידי רמ"י ואינו מספק שירותים עבורה (לפחות בעשר השנים האחרונות)", וכי הוא אף מילא שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים בהתאם ל"נוהל שליפת חוקר".

למרות כל זאת ציינה השופטת ריבי למלשטריך-לטר כי "נכון למועד מינויו כחוקר לשמיעת התנגדויות, נקאש מועסק על ידי מנהל התכנון של משרד האוצר ומקבל ממנו תמורה כספית. מדובר בהעסקה על פני שנים רבות, ובתמורה כספית מצטברת משמעותית ביותר. האדריכל נקאש נשכר על ידי מנהל התכנון, על ידי נציגי הממשלה המבקשים לקדם תוכניות מסוימות וכן על ידי תוכנית שרמ"י המגישה שלה, ובתמורה לסכומי כסף לא מבוטלים".

בהתאם לכך קבעה השופטת למלשטריך-לטר כי ישנה "התנגשות בין אינטרס פרטי לאינטרס ציבורי". עוד אמרה, באשר לבחירתו החוזרת והנשנית של האדריכל על ידי יו"ר הוותמל יוצר, כי גם אם מדי תוכנית יש לבחור חוקר מתוך חמישה (כפי שטענה המדינה בכתב ההגנה, כאמור) - עדיין הסבירות שהחוקר נקאש ייבחר 13 פעמים היא "הסתברות מפתיעה".

לסיכום כתבה השופטת כי "העיקרון של שמירה על טוהר המידות ועל אמון הציבור ברשויות שלטון החוק מחייב החלתו של מבחן 'החשש הסביר' במקרה זה. לא ניגוד עניינים בפועל הוא הפוסל את החוקר, אלא ההימצאות במצב שבו עלול הוא להיות בניגוד עניינים".

השופטת פסקה כי יש לחדש דיון בהתנגדויות לתוכנית בפני חוקר ממונה אחר, שאינו האדריכל נקאש. היא אף פסקה כי הנתבעים ישלמו לעותרים הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.

מהותמ"ל נמסר בתגובה לפסיקה: " מנהל התכנון מייחס חשיבות עצומה לשמירה על אמון הציבור ומקפיד על התנהלות תקינה ומבוקרת. גם במקרה של מינוי חוקרים בכלל, וכך גם במינוי החוקר אדיב דאוד נקאש, נעשתה הקפדה על נוהלי עבודה מחמירים, כולל בסוגיות של ניגוד עניינים. יצוין כי עתירה דומה הוכרעה בפסק דין הפוך, אשר קבע כי אין שום פגם בהתנהלות מנהל התכנון או האדריכל אדיב דאוד נאקש, שהינו חוקר מקצועי ו-ותיק. מנהל התכנון לומד את פסק הדין ושוקל הגשת ערעור בנושא".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמנהל התכנוןבית המשפט המחוזי בחיפההשופטת ריבי למלשטריך-לטרעיריית קריית אתאדיור מוגןאדריכל אדיב נקאשתמ"ל 1024
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...