בכירה בנת"ע: "התחלת העבודות על רכבת המטרו - בסוף 2025"

כך אמרה אתמול (ב') ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבה מקרקעין בנת"ע, בוועידת שמאי המקרקעין באילת. בכירה באוצר על המיסוי הכבד לאורך התוואי: "לא הגיוני שתושבי ירוחם או דימונה שהנאה שלהם מהפרויקט הרבה יותר פחותה, ישלמו כמו מי שנהנה בצורה הרבה יותר משמעותית".

שיתוף הכתבה
סגנית מנהל חטיבה מקרקעין בנת"ע, ענבל קנקה (פוטו מרסלו)סגנית מנהל חטיבה מקרקעין בנת"ע, ענבל קנקה (פוטו מרסלו)

סגנית מנהל חטיבה מקרקעין בנת"ע, ענבל קנקה, מעריכה כי בסוף 2025 כבר נראה תחילת עבודות על המטרו.  "לפי הלו"זים שלנו ברבעון האחרון של 2025 צריכים לעלות טרקטורים על השטח, אז בוודאי שצריכים להתחיל תהליכי הפקעות כבר עכשיו", אמרה קנקה בוועידת שמאי המקרעין המתקיימת בימים אלו באילת. 

קנקה התייחסה למטרו של גוש דן, פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות המדינה, ולהפקעות שטחים שכבר החלו לשלוח הודעות אודותן. "שואלים אותנו הרבה, למה התחלנו כבר עכשיו את הליכי ההפקעה שלנו? כדי לתת אפשרות לכל אותם נפקעים להיערך, בין אם זה מבחינת מציאת מקום חלופי וכדי לשכור בעלי מקצוע מתאימים ונכונים. אני יכולה להגיד חד משמעית שכשעומדים מולנו בעלי מקצוע, הרבה יותר קל לנו באופן עקרוני לטפל בהליכי ההפקעה ואני יודעת שגם הרבה יותר טוב, נכון ופרקטי לנפקעים עצמם לקבל את מה שמגיע להם". 

לדבריה, "ככל שאנחנו יכולים להיכנס לשטח ולראות עד כמה השטח שאנחנו לוקחים תואם את התוכניות והצרכים שלנו ואת התכנון המפורט שאנו מבצעים, אפשר באמת גם לצמצם את הפגיעה ולצמצם את השטחים, ולכן אנו עושים זאת כבר עכשיו. לפי הלו"זים שלנו ברבעון האחרון של 2025 צריכים להעלות טרקטורים על השטח, אז בוודאי שצריכים להתחיל תהליכי הפקעות כבר עכשיו".

מטרו גוש דן (יח''צ)מטרו גוש דן (יח''צ)

לעניין ההפקעות ציינה קנקה כי "אנו יכולים לשלם למעשה את הפיצוי של שינוי הייעוד וגם את פיצוי ההפקעה בפעימה אחת. התנאי לכך הוא כמובן סגירת הסכם סופי ומוסכם, כלומר ויתור על תביעות ומסירת הקרקע. מעבר לזה שנוכל לשלם את כל הסכום הזה, אנחנו גם יכולים לתת תוספת של 25% על שווי השומה, שזה לא מעט כסף, אצלנו זה כמובן מוגבל למיליון שקל ליחידת קניין וזה עדיין לא מעט כסף, ואמור לתת מענה לכל אותם מקרים בהם יש פגיעה, לקצר הליכים משפטיים. הפינוי עצמו יתבצע רק במועד בו צריכים להיכנס לקרקע, במועד בו הטרקטורים יגיעו. אבל לסגור את כל התהליך ולהגיע להסכמים -  זה כבר אפשר לבצע החל מהיום".

"כל אזרחי ישראל ייהנו מהמטרו, אך תושבי גוש דן הרבה יותר"

גם דנה דובר, רפרנטית תשתיות באגף התקציבים במשרד האוצר לעניין מימון פרויקט המטרו, התייחסה בוועידה לפרויקט הענק, ועל ההצדקה של המיסוי הגבוה בגין הפרויקט: "המטרו הוא באמת הפרויקט, גם בעלות וגם בגודל, מהגדולים והמורכבים שנעשו בישראל. כשהסתכלנו על מימונו עמד גם ההיגיון של צדק חלוקתי. בסופו של דבר פרויקט המטרו יש לו כדאיות כלכלית, הוא הולך להגדיל את הפריון והתוצר באופן שכל אזרחי מדינת ישראל ייהנו ממנו, אבל אי אפשר להתכחש לזה שיהיה חלק במטרופולין גוש דן שבהכרח ייהנו ממנו הרבה יותר. לכן לא הגיוני שתושבי ירוחם או דימונה שהנאה שלהם מהפרויקט הרבה יותר פחותה, ישלמו כמו מי שנהנה בצורה הרבה יותר משמעותית".

(נתן אלנתן (פוטו מרסלו(נתן אלנתן (פוטו מרסלו

יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן, נשאל בכנס כיצד הוא מטפל בזירוז הוצאת היתרי בניה ותהליכי תכנון. "דבר ראשון שהתחלנו לטפל בו זה כל נושא שיטת חישוב השטחים. העברנו את התקנות, ומהיום תוכניות חדשות מדברות בשטח כולל ולא צריך את החלוקה בין שטח עיקרי לשירות. הגענו כבא להסכמות והדבר יקצר בערך 70% מזמן הבדיקה של היתר הבניה", טען אלנתן. 

אלנתן ציין כי העבודה מתבצעת גם בכל הנוגע לתכניות עיצוב, "כיוון שאין לזה הסדרה וזה לא משהו שמעוגן בחוק, כל אחד לקח את זה לכיוונים אחרים, והיום לפעמים לוקח לך 3 שנים לאשר תוכנית עיצוב לפני שאתה מוציא היתר בניה . אנו הולכים להוציא עכשיו הצעה לתדריך איך להכין תוכניות, מה יהיה בתוך התב"ע, מה בתוכנית הבינוי ומה בהנחיות המרחביות". 

אלנתן נגע גם בעניין עליית מחירי הדיור וציין כי עליית מחירים תתמתן ברגע שהשוק יבין שיש היצע – "מבחינת היצע יח"ד אישרנו ב-2023 כ-180 אלף יח"ד חדשות. היעד הממשלתי היה 125 אלף. אם הצורך בסביבות 60-80 אלף יח"ד בשנה, אנו מתכננים כפול מזה לפחות וכך אנחנו דואגים שיהיה בשוק את מה שצריך". 

 

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של אאורה , תיאר את מצב שוק הנדל"ן למגורים מנקודת מבטו. "הענף בהתאוששות והמחסור גדול וזה כשאנחנו במלחמה. אנשים ישבו על הגדר בערך שנה ורבע שנה וחצי בגלל הריבית. הביקושים לא השתנו והמחסור לא השתנה. היום יותר קשה למכור דירה יד שנייה ועליית הריבית שהורידה את יכולת ההחזר של אנשים". 

 

אטרקצ'י חוזה עליית מחירים בטווח הקרוב: "התקופה האחרונה הייתה של פחות שיווקים של מנהל מקרקעי ישראל, פחות היתרי בניה, בעיית הפועלים והבחירות המוניציפליות. כל זה מביא לצורך בדירות, ובמחצית השנה של השנה אנו צפויים לצערי לעליית מחירים משמעותית. זה יחצה חד משמעית את הפיק של קיץ 22".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"עמשרד האוצרהמטרו של גוש דןהמטרונתן אלנתןהפקעות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...