ניו יורק כועסת על מתכנני המגדלים, ומדוע? בגלל החללים הריקים

מתברר שעוד ועוד מתכננים משתמשים בחללים הריקים כדי 'להגביה' את המגדלים, לא תמיד לצורך ממשי • האם התופעה עשויה להתרחש גם כאן, בישראל?

שיתוף הכתבה
ניו יורקניו יורק

עבור חלק גדול מהציבור הרחב, מגדלים מעולם לא היו דבר סימפטי במיוחד. הם גדולים, ראוותניים, חוסמים את השמש ומסתירים את הנוף. אבל נדמה שעיקר קצפם של אותם אנשים יוצא על תדמיתם של המגדלים, כסמל לראוותנות ולנהנתנות של השכבה הגבוהה, של בעלי הממון בחברה.

נדמה שתמיד תימצא סיבה כזו או אחרת לכעוס על אותם מגדלים, על מקימיהם ועל דייריהם – גם כאן, בישראל, שבשנים האחרונות מצמיחה עוד ועוד מגדלים, בתחום המגורים ובתחום המשרדים – וגם מעבר לים. בתפוח הגדול, כך נדמה, התגלתה בתקופה האחרונה סיבה נוספת לכך, והיא בפני עצמה מוצדקת מבחינות רבות מאוד. הסיבה הזו היא החללים הריקים במרומי המגדלים.

מתברר שבניו יורק הפכה שכיחה מאוד תופעה שבמסגרתה מתכנני מגדלים ובוני מגדלים משתמשים בחללים ריקים רבים כדי 'להגביה' את המגדל בצורה מלאכותית. אומנם הסיבה הרשמית לשימוש באותם חללים ריקים היא לטובת מערכות שונות ועזרים מכניים כאלו ואחרים – שבמגדלים נחשבים חיוניים מאוד – אך אט-אט התגלה כי אותם חללים הופכים גדולים יותר ויותר, לאו דווקא משום שהמגדלים עצמם גדולים יותר.

 

כך, עוד ועוד מגדלים בניו יורק המתגאים בגובה עצום כוללים חללים ריקים המתפרסים על פני שטח נרחב – ושגובהם אף עולה על 150 מטרים. רק לשם הדוגמה וההמחשה, גובהו של מגדל עזריאלי שרונה בתל אביב, גורד השחקים שמחזיק בתואר המגדל הגבוה בישראל, הוא 238.5 מטרים, מבסיס ועד ראש. פלא שאנשי ניו יורק זועמים?

בעיית בטיחות - ולא רק עניין של בזבוז

אחת הביקורות העזות ביותר של אנשי ניו יורק על נושא החללים הריקים במגדלים הוא הבזבוז: לתפיסתם, אין כל סיבה הגיונית להשתמש בחללים הריקים לטובת הגבהה מלאכותית של המגדל, שכל תכליתה – שוב, לדבריהם לכל הפחות – היא להפוך את הקומות העליונות לגבוהות יותר, וכך ליקרות יותר ומכניסות יותר עבור בעלי הנכס.

אבל, מתברר שיש כאן היבטים שאינם רק ביקורת על 'חזירות קפיטליסטית' לכאורה. רבים טוענים כי העובדה שהמגדל צומח מעלה ללא סיבה, תקשה על אנשי החילוץ וההצלה, למשל, שבמקרה אסון חלילה יצטרכו לטפס לקומות גבוהות יותר ולעבור מרחק גדול יותר ללא כל סיבה. למעשה, הגבהת המגדל עשויה להאריך את זמן התגובה של לוחמי האש, לדוגמה, ללא שום הצדקה.

 

עד כמה הבעיה חמורה, לכל הפחות מעיניהם של המתנגדים? בכתבה בנושא שפורסמה לפני כמה ימים בבלומברג, צוינו שני מגדלים כדוגמה: האחד נמצא בשכונת אפר איסט סייד הסמוכה לסנטרל פארק במנהטן, וכבר נמצא בשלבי בנייה ראשונים. הוא מתוכנן להגיע לגובה של 155 מטרים, אך יהיו בו רק 32 קומות ו-83 יחידות דיור; השני נמצא מהצד השני של הפארק המפורסם, ליד מרכז לינקולן, והוא יתנשא לגובה של 236 מטר – מתוכם כמעט 50 מטרים של חללים ריקים.

צמרת העיר, ובראשה ראש העיר ביל דה בלאזיו, כבר שוקדים על חוקים שיביאו לסדר בדברים – כדוגמת הגבלה של הגובה המקסימלי לחללים הריקים, המיועדים לכאורה עבור אותן מערכות ועזרים מכניים במגדלים. השאלה הנשאלת היא עד כמה התופעה הזו קיימת גם כאן, בישראל, והאם גם כאן נשמע בקרוב על חקיקה חדשה, שמתרכזת כל כולה בחללים ריקים המצמיחים מגדלים גבוהים עוד יותר.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בניית מגדליםנדל"ן בחו"לניו יורק
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...