במרכז ראש העין או בפנטהאוז בגוש דן: הצצה לכמה מהגינות המרתקות בישראל

החיים העירוניים ניתקו את רובנו מההוויה החקלאית שבבסיס חג שבועות, אך גם בציבור העירוני מתעקשים רבים לשמור על הקשר עם האדמה - באמצעות טיפוח גינה מלבלבת, כשאפילו מגורים במגדל לא מהווים מחסום. פרויקט מיוחד

שיתוף הכתבה
ככה נראה בית בראש העין? (בן רוטשטיין)ככה נראה בית בראש העין? (בן רוטשטיין)

לפני שנחטף על ידי יצרני מוצרי החלב, היה חג השבועות, הידוע גם כחג הקציר, חגם של עובדי האדמה. אמנם החיים העירוניים בעידן המודרני ניתקו את רובנו מההוויה החקלאית שבבסיסו של החג, אך גם בקרב הציבור העירוני מתעקשים רבים לשמור על הקשר עם האדמה, ועושים זאת באמצעות טיפוח גינות, או במקרה של דירות שאינן צמודות קרקע – גם באמצעות טיפוח מרפסות ירוקות ומלבלבות.

 וכמו בכל תחום, גם בתחום הגינות והנוי יש חובבים, עליהם נמנה רוב הציבור, ויש גם את המקצוענים – מי שהפכו את סביבת החוץ שלהם לשטח ירוק מרהיב, המשולב לעתים גם עם בריכות, מטבחי חוץ, פינות ישיבה ושאר פינוקים. זאת תוך השקעה כספית לא מבוטלת, ובסיוע אנשי מקצוע. לרגל חג השבועות ריכזנו כאן 4 גינות מצטיינות, שמכניסות את הטבע במלוא עוצמתו אל תוך הבית.

גינה ארץ ישראלית
אדריכלות ועיצוב: שרה ונירית פרנקל
עיצוב גינה: גלים גנים
צילום: איתי בנית

הבית בשטח 450 מ"ר בנוי ממוקם בצפון הארץ, יושב על שטח בן שני דונם, ונבנה ותוכנן על ידי שרה ונירית פרנקל אדריכלים. הבית בן שני מפלסים ושני אגפים, האחד ציבורי והשני פרטי. בשל העובדה שהמגרש יושב על צלע גבעה. הקומה התחתונה היא למעשה חלקית, הולכת ונעלמת בתוך הגבעה. כבני זוג שאוהבים מאוד לארח ובעיקר בחוץ, האירוח החיצוני היה חשוב וכך גם העמדת הבית. גם הטיפול בגינה זהה וניתן להיכנס אליה משני רחובות, כך שאפשר להתהלך בה מהמקום הגבוה לנמוך ולהיפך. בגינה עצמה המפלסים כמעט שאינם מורגשים.

סביבת החוץ היא דינמית וחווייתית ותוכננה על ידי "גלים גנים". לבני המשפחה ואורחיהם ממתינות שתי פרגולות, בינן ממוקם עץ אלון עתיק לשימור. תחת אחת מהן פינות לאונג' נמוכות, בשנייה מטבח חוץ מאובזר ופינת אוכל. בריכת הגלישה כוללת מפל הפונה אל הנוף ומסביבה צמחיה ארץ ישראלית ופינת שיזוף.

גינה בשמי רמת גן
עיצוב ותכנון: שי דוד, חברת כרכום
צילום: אלון גרגו

מה עושה מי שלא מוכן לוותר על הגינה, למרות שהוא גר בדירה שאינה צמודת קרקע? פשוט מאד- מקים אותה במרפסת. כך עשו בני זוג תושבי רמת גן, שמכרו בית עצום מימדים עם גינה מרווחת אותה תכנן והקים שי דוד, מחברת כרכום, ורכשו דירת פנטהאוז באחד המגדלים בעיר. לדברי דוד פנו אליו השניים בבקשה חד משמעית: "גם בפנטהאוז החדש, אנחנו רוצים להרגיש את הטבע, בדיוק כמו בביתנו הקודם".

שטח דירת הפנטהאוז 130 מ"ר, וצמודה לה מרפסת בשטח 50 מ"ר. "זו מרפסת לא גדולה, בהתחשב שהלקוחות נהנו בעבר מגינה בת חצי דונם בביתם הקודם", מספר דוד, "הרעיון כאן היה קודם כל לתת במה לטבע. 'לצבוע' את המרפסת בירוק. תהליך החשיבה והתכנון היו הפוכים. איך קודם כל הופכים אותה לירוקה לגמרי, ממש  סוג של גינה בשחקים, ריאה ירוקה, ורק אח"כ מקום מפלט לטובת אירוח, בישולים וכו'. הדרישה היתה ליצור מקום שאפשר לברוח, לשמוע ציפורים, לא לראות שכנים, ולהתנתק".

כצעד ראשון, הוצקן חיפוי ורטיקלי של הקירות בירוק, כולל קירות הליבה של המעלית והמדרגות. "ממש מעטפת ירוקה שמגדילה אופטית את שטח המרפסת ומסתירה את השכנים והנוף האורבני המשעמם שמשתקף ממנה, לצד הבניינים שממוקמים בקרבה. הרעיון היה להסתיר כל פיסת בטון. את הקירות האטומים ללא ויטרינה עטפנו רצפה-תקרה בקיר צמחייה משולב במפל מים, ש'נופל' לבריכת נוי עם דגי נוי וצמחי מים. הנוף הוסתר על ידי צמחייה גבוהה ממוקמת באדניות פלדה וחלקה ממוקמת בגן המוגבה. נבחרו הרבה עישבונים וצמחים רב שנתיים ירוקים בגוונים שונים. הקיר הירוק נשתל בצמחייה שרכית, ונשפכת שנותנת לו תנועה ומעצימה את חוויית השהייה". 

מעל המרפסת נבנתה פרגולה חשמלית שנפתחת ונסגרת בלחיצת כפתור כדי לתת במה לשמיים, בהתאם למזג האוויר. כך שהגן ורסטילי ומותאם לכל עונות השנה. עוד הותקנה תאורה דקורטיבית, פטריית חימום, פינות ישיבה, ופינת אוכל. "הגג מתאים לשוחרי טבע. לא מרפסת למסיבות ענק או מנגלים. הרעיון היה להחזיר את הטבע למקום בנוי ועטוף בטון בקומה גבוהה בעיר וליצור מיקרו קוסמוס מנותק לגמרי", מסכם דוד. 


גן עדן טרופי בראש העין
עיצוב גינה: גלים גנים
תכנון בריכה: פלגים
צילום: בן רוטשטיין

המשפחה המתגוררת בביתה שבראש העין זה מספר שנים, ביקשה לבצע מהפכה בחצר ששטחה 350 מ"ר, ולהפוך אותה לגינה מהנה, ייחודית, עתירה בפינות ישיבה ובצמחיה מלבלבת ובלבה בריכת שחיה מפנקת. לטובת העניין הם שכרו את שירותיהם של חברת פלגים המתמחה בתכנון ועיצוב בריכות, ומשרד עיצוב הגינות גלים גנים. בעלי הבית ביקשו מצוות המתכננים לייצר עבורם מרחב בסגנון גן עדן פרטי המזכיר טיול במדינה טרופית- אקזוטית ובו בריכת שחיה, מטבח חוץ, ומקום לג'קוזי.

הצוות מטעם גלים גנים ניסה לשמר ככל הניתן את העצים הקיימים ולתכנן את הזרימה בגן כך שמצד אחד השטח הלא גדול יוכל להכיל בריכת אינפינטי גדולה, עם מספיק מקום  לגן שופע, נעים, ירוק ופרחוני שיכניס חיים וצבעוניות אל תוך הבית.  האווירה הטרופית נוצרה על ידי שימוש בבמבוק במגוון דרכים – גם כחומר בניה וחיפוי, וגם כצמח שופע וירוק המשמש רקע לבריכה, כאשר המים בבריכה גולשים מטה לעבר שיחי במבוק ירוקים היוצרים הפרדה ויזואלית ואקוסטית מהרחוב הסואן שמעבר לגדר. כמו כן קני הבמבוק העבים משמשים כאלמנטים במגוון מקומות, כמו קשת מטפסים וכמקלחת חוץ המזכירה את הטיול האחרון בתאילנד.

לדברי המתכננים, "השימוש במפלסי האדמה בגינה משמשים ליצירת זרימה מעניינת בגן, פינות ישיבה בגבהים שונים, ירידה ועליה כמעין טיול בשבילים הירוקים והפרחוניים – כך נוצר ענין ופינות קסומות כגון פינת הישיבה הנמוכה לצד פכפוך נפילת המים מהמפלס העליון למפלס התחתון של הבריכה. השימוש באבני מדרך מבזלת וסלעי בזלת לצד צמחיה טרופית כמו אוזן פיל, שרכים, ולצד בריכת השחייה עם המים הכחולים, מגבירים את התחושה שאנחנו בגן עדן טרופי".

הגינה השבטית
מיקום: רמות השבים
אדריכלות ועיצוב פנים: הלל אדריכלות
עיצוב חוץ: גנים ונוף
צילום: מאור מויאל

הזוג שגר בישוב רמות השבים שבשרון היה מאוד מחובר לביתו הישן. בית עשיר בערכים עמוקים מבחינת צבעוניות וחומרים. לא בית שמנסה ליצור חדשנות, אלא כזה שמאופיין בנוסטלגיה ובמשפחתיות. הזוג רכש שטח של דונם בסמוך לביתו הישן, אשר סביבו בנויים בתיהם של בני המשפחה לדורותיהם, ושכר את משרד הלל אדריכלות, על מנת שיתכנן את ביתו החדש, בהתאם לערכי הבית הישן.
 
"המגרש מוקף ירק , צמחייה ועצי פרי. החשיבה הייתה להשתלב במארג הנוף הקיים
 כך שהתכנון של הבית והחצר היו שזורים האחד עם השני. החצר עשירה בחוויות, כוללת פונקציות רבות, בהן פינת פויקה, פינה לג'קוזי, פינה משפחתית לשבט במלואו על דורותיו,  עם מעברים קסומים של צמחייה", מסבירה אדריכלית שירה מוסקל, "הרעיון של החצר הוא לייצר גם פינות אינטימיות בתוך החצר העצומה. עם עושר של צבעוניות וצמחייה, שיציץ מכל מקום בעת השהות בבית עצמו".

החצרות עוטפות את הבית, עם סוגים שונים בהתאם לפונקציות – חצר שיזוף, חצר מים, חצר שירות, חצר אינטימית, חצר משפחתית, כאשר היציאה אליהן מתאפשרת באמצעות מפרצונים שממוקמים סביבו – מחדר השינה, סלון, פינת אוכל, מכונת כביסה ועוד.  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיצוב פניםאדריכלותאדריכלות נוףצמודי קרקעגינון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...