בימ"ש: "אינטרס ציבורי בהקצאת שטחי ציבור גובר על זכות קניין" 

בית המשפט המחוזי בת"א דחה עתירה לביטול הפקעה מכוח תוכנית בת 40 שנה, למרות שעד היום לא נעשה דבר עם השטח ברמת גן וההפקעה עצמה התבצעה רק לפני עשור

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה עתירה לביטול הפקעה ברמת גן שבוצעה לפני כעשור, חרף טענת בעלי הקרקע כי היא נעשתה מכוח תוכנית ישנה (ר"ג/6/3) שאושרה לפני 40 שנה ועד היום לא מומשה מטרת ההפקעה.

בשנת 1964 נקבע כי קרקע ברחוב הצלע ברמת גן (מאחורי מגדל בסר 1),הנמצאת בגבול העיר בני ברק, תהיה מיועדת לתעשייה. בהתאם לכך, הקימו הבעלים על הקרקע מפעל לייצור מוצרי בטון. עשר שנים לאחר מכן, במהלך שנת 1974, קידמה העירייה תוכנית חדשה, במסגרתה שטח בהיקף של 471 מ"ר ישונה מייעוד תעשייה לייעודים ציבוריים בחלוקה כדלהלן: 25 מ"ר בייעוד דרך חדשה; 391 מ"ר בייעוד בניין ציבורי; 55 מ"ר בייעוד שטח ציבורי פתוח. יחד עם זאת, השנים נקפו ורק בחודש מרץ 2009 נרשמה הערה בטאבו בדבר הפקעת שטח של 420 מ"ר משטח החלקה ועד היום לא נעשה דבר עם השטח. הנפקע, שהחזיק בקרקע בשטח 2,181 מ"ר ברחוב הצלע, פנה לבית המשפט וטען כי משלא מומשה מטרת ההפקעה במשך עשרות שנים, הרי יש לראות את המטרה הציבורית ככזו שנזנחה - ולהחזיר לו את הזכויות בקרקע.

[quote]

בית המשפט המחוזי (בשבתו כבית משפט לעיניים מינהליים) דחה את העתירה, וקבע בין היתר כי "בנסיבות העניין, ניתן לראות כי קיים קושי אובייקטיבי במימוש מטרות ציבוריות בשטח, בשל מפעל הבטון הפועל בסמוך למקרקעין. בשל כך, במשך שנים רבות ניסו המשיבות לפעול, יחד עם העותרת, למציאת פתרון שיאפשר את פינוי המפעל ואת מימוש המטרות הציבוריות". השופטת יהודית שטופמן ציינה, כי "אכן, בכול תוכנית תוכננה מטרה ספציפית שונה לשטח הציבורי, אך בכל התוכניות נשמר הצורך בשטחי הציבור באזור, גם אם לא בשטח המדויק של המקרקעין דנן. סבורה אני כי באיזון שבין האינטרס הציבורי בהקצאת שטחי ציבור, באזור רווי בנייה למגורים, לבין זכות הקניין של העותרת, גובר האינטרס הציבורי. המדובר באזור שבעבר הרחוק שימש כאזור תעשייה, אך מזה שנים רבות משנה את פניו לאזור מגורים, הכולל גם מבני משרדים. באזור מגורים קיים צורך לתת מענה לצרכי הציבור, במיוחד באזור אורבני ללא עתודות קרקע אחרות".

פסק הדין פורסם ביומון כל יום לענייני תכנון ובנייה שמוציא משרד עפר טויסטר. עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל מציינת כי החלטת בית המשפט מהווה חלק מהמגמה הכללית של בתי המשפט למעט בביטולי הפקעות, ולאפשרם רק בנסיבות חריגות במיוחד. לדבריה, "הדברים נכונים ביתר שאת לאור המצוקה בשטחי ציבור בערים המרכזיות במרכז הארץ, ובהן רמת גן. בימים אלה, בהם מצוקת השטחים מחייבת להתחיל להכניס את שטחי הציבור לתוך הבניינים, בדרך של קומות ציבוריות בבנייני מגורים, נדרשות נסיבות חריגות במיוחד על מנת ששטח שהופקע לצרכי ציבור יוחזר לבעליו המקוריים".

(עת"מ 10962-09-16 בית חלקה 39 בגוש 6204 בע"מ נ' ועדה מקומית לתכנון ובניה רמת גן ואח').

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפקעהרמת גןבית המשפט
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...