המכה בדרך? הורדת הדירוג הכפולה מצד מודי'ס מגדילה את הסיכוי לעליית ריבית בקרוב

לאחר כשנה וחצי של יציבות ואף של הפחתה קלה בריבית בנק ישראל, הורדת הדירוג הכפולה מצד מודי'ס מגדילה את הסיכוי להעלאה נוספת - שתהווה מהלומה לנוטלי המשכנתאות ובעקבות זאת גם לשוק הדירות. נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו מציין כי בעיית כח האדם תוארה ע"י מודי'ס כאחת הסיבות המרכזיות להורדה: "חובת הממשלה להחליט עכשיו על הליך מהיר לטיפול במחסור הזה"

שיתוף הכתבה
רו"ח רותם זילבר ונשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (BDO, כפיר סיון)רו"ח רותם זילבר ונשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (BDO, כפיר סיון)

ביום שישי האחרון, במקביל להגעת הידיעות הראשונות על ההתנקשות במנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, ספגה הכלכלה הישראלית גם היא מהלומה לא פשוטה, ויש שיאמרו גם מפתיעה, בדמות הורדת דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות, מ-A2 ל-Baa1 (המכונה גם טריפל B1). זאת יש להזכיר חמישה חודשים בלבד לאחר ההורדה הראשונה שביצעה מודיס מ-A1 ל- A2 באפריל השנה. מדובר ברמת דירוג האשראי הנמוכה ביותר של ישראל מאז 1995.

למעבר של הכלכלה הישראלית שנודעה במשך שנים רבות  באיתנותה, לקבוצת דרוג האשראי של בולגריה, פרו ותאילנד צפויות להיות השלכות נרחבות על כלל המשק, ובתוך כך באופן ברור גם על ענף הנדל"ן. הסיכון המרכזי, כך מסתמן, טמון בסיכויים הגדלים להעלאת ריבית מצד בנק ישראל בשל הורדת הדירוג.
"הורדת הדירוג מעלה את הסיכוי להעלאת ריבית שכן כן כל ההלוואות מחו"ל יהפכו ליקרות יותר", אומר רו"ח רותם זילבר, שותף ב-BDO. "המשמעות היא שעלות הכסף הופכת להיות יקרה יותר לממשלת ישראל, ולפי זה גם כלל השוק מתיישר. הריביות שניתנות עבור האג"ח הקונצרני שומרות על מרווחים קבועים לעומת האג"ח הממשלתי".

נזכיר כי הפעם האחרונה שבה העלה בנק ישראל את הריבית היתה במאי 2023, אז העלתה הוועדה המוניטרית את הריבית מ-4.5% ל-4.75%. העלאה זו באה בסיומו של רצף העלאות ריבית חדות, אך אז, למעט הפחתה בודדת ב-0.25 נקודות האחוז בינואר 24 בחזרה ל-4.5%, לא חלו בה שינויים נוספים. אחת ההשלכות החיוביות היציבות בשנה וחצי האחרונות, היא חזרתו של שוק הדירות לתפקוד, לאחר שבשנת 2023 חלה ירידה של עשרות אחוזים בכמות העסקאות. אלא שהעלאת ריבית נוספת צפויה לטלטל כעת את הספינה.

לדברי זילבר, "ההורדה שבוצעה מדגישה את הירידה באמון של סוכנויות הדירוג ביכולת של ישראל להתמודד עם הסיכונים הכלכליים והפוליטיים הנוכחיים. המעבר מקבוצת הדירוג A לקבוצת הטריפל B  מהווה סימן ברור לעלייה בסיכון ההשקעה בישראל. דירוג Baa1 הוא הדירוג הנמוך ביותר שעדיין נחשב בר-השקעה ("Investment Grade) " אך הוא מרמז על כך שישראל קרובה יותר לאזורי הסיכון מאשר בעבר.

"כפועל יוצא, עלות החוב של ישראל עלתה בצורה משמעותית. המרווח בין תשואות אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים לתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב נפתח משמעותית בחודשים האחרונים, מה שממחיש את הסיכון שנתפס על ידי השוק בכל הנוגע להשקעה בישראל".

"אחד הנימוקים המרכזיים של מודי'ס: אי טיפול בבעיית כח האדם"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו אמר היום כי ״הורדת דירוג האשראי תביא להעלאת הוצאות המימון לחוב הלאומי מה שיעמיק את הגרעון ויקשה על הממשלה לקצץ בתקציבה ולנקוט במדיניות אגרסיבית למיגור האינפלציה. בתנאים אלה עלול בנק ישראל אף להעלות את הריבית במשק מה שיכביד מאוד על נוטלי המשכנתאות, ויקטין את הביקושים לדירות ולירידה נוספת בהתחלות הבניה".

עוד אמר סרוגו כי "אחת מארבע הסיבות שמודיס מציינת כגורמים מרכזים להחלטה היא כשלון הממשלה בטיפול במחסור בעובדים בענף הבניה והתשתיות. חובת הממשלה להחליט עכשיו על הליך מהיר לטיפול במחסור הזה. יתכן שהחלטה כזו הקצובה בזמן לביצוע תאפשר תיקון הדירוג ותמנע לפחות חלקית את המכה הכלכלית למשק".

"סביר להניח ש-S&P ופיץ' יגיבו גם הן בהפחתות דירוג"

בניתוח שפרסם היום בנק הפועלים בנושא נכתב כי "דירוג חוב של Baa1 מאפיין בדרך כלל מדינות הרבה פחות עשירות ומפותחות מישראל. רמת התוצר לנפש בישראל, גבוהה לאין שיעור ממדינות ההשוואה. ספרד היא הקרובה ביותר לישראל, אך לספרד חוב ציבורי גבוה של 106% מהתוצר. קשה להתווכח עם דירוג חוב של מדינה במלחמה, כי ספקטרום התרחישים האפשריים רחב. יחד עם זאת, אנו נוטים להעריך שהנתונים הכלכליים של ישראל, יצדיקו דירוג חוב גבוה יותר, ביום שהמלחמה תסתיים, זאת גם אם בדרך נראה את החוב ממשיך לטפס". עוד צויין כי "נוצר פער גדול (3 נוטצ'ים) בין הדירוג של מודי'ס לזה של S&P. פרמיות סיכון המדינה בשווקים תואמות יותר לדירוג של מודי'ס. סביר להניח ש-S&P ואולי גם פיץ' יגיבו גם הן בהפחתות דירוג.

עוד נכתב כי "הריבית לא תפחת בקרוב. סיכון המדינה עלה ועמו גם סיכוני האינפלציה. שוק הנגזרים מגלם עתה יציבות בריבית עד לרבעון השלישי של 2025. תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 3.0%, ואנו סבורים שהסיכונים מוטים כלפי מעלה, זאת לאור הגירעון הממשלתי הגבוה, המחסור בידיים עובדות, ועליית מחירי שכר-הדירה".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירוג אשראיריבית בנק ישראלראול סרוגורותם זילברמודיס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...