העתיד לא ידוע; בינתיים: "תוכנית לשימושים זמניים" בשדה"ת הישן באילת

השדה נסגר לפני כשנה, אך תוכנית מגובשת לשטח - אין • התוכנית הזמנית אושרה במחוזית • מבנים ומתקנים שלא יתאימו לשימושים העתידיים "יפונו עם פקיעת התוכנית"

שיתוף הכתבה
שדה התעופה באילת. כרגע - רק תוכניות זמניות (שאטרסטוק)שדה התעופה באילת. כרגע - רק תוכניות זמניות (שאטרסטוק)

לפני כשנה, במרץ 2019, נסגר באופן רשמי וסופי שדה התעופה של אילת – שדה תעופה מיושן, שנמצא בלב העיר, לא רחוק ממתחם המלונות המרכזי. חודשיים קודם לכן נפתח במקומו שדה התעופה על שם אילן רמון, מרחק כ-20 דקות מהעיר עצמה. מדובר במהלך תכנוני מתבקש, שאמור לתרום רבות לעיר – בטח ובטח לאחר פינוי עוד חלקת נדל"ן חשובה בישראל דלת הקרקעות.

באופן טבעי, המהלך הבא – ויש שיגידו שזהו מהלך שהיה אמור להיות מגובש עוד הרבה לפני כן – הוא קביעת הייעוד של השטח המדובר: חלקת קרקע לא מבוטלת הופכת זמינה לבנייה, לשלל מטרות, וכל שצריך הוא לקבוע מה יהיו המטרות הללו. אך גם היום, כמעט שנה, כאמור, לאחר הפסקת פעילותו של השדה, טרם נקבע עתידו של השטח. מה עושים בינתיים? מגבשים תוכניות זמניות, עד למציאת תשובה.

"מסגרת תכנונית לשימושים זמניים – 
עד להכנת תוכנית לשימושים קבועים ולמימושה"

כאמור, תוכנית ברורה שתקבע מה יהיה עתידו של המתחם עדיין אין. בינתיים אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז דרום תוכנית "לשימושים זמניים", שתאפשר לנמל את השטח המדובר עד שיוחלט מה יהיו השימושים הקבועים בשטח. מדובר בתוכנית שמקדמת עיריית אילת, שעליה פרסמנו כאן כבר בפברואר שעבר, לקראת סגירת השדה.

"פינוי שדה התעופה יאפשר את חיבור העיר אילת לאזור התיירות והמלונאות, ואת חיזוק הקשרים העירוניים בין חלקי העיר", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית הזמנית – שממחישים היטב את חשיבותו של תכנון קבוע במקום, אך מדברים גם על הדחיפוּת שבתכנון מיידי, גם אם זמני: "ישנה חשיבות רבה לקידום פיתוח השטח מייד עם פינויו של שדה התעופה, ליצירת מרקם שוקק בלב ליבה של אילת, כעיר תיירות מובילה".

לאור החשיבות של האתר ומכיוון שטרם התקבלה החלטה לגבי אופן פיתוחו של החלק הדרומי במתחם שדה התעופה, מוצעת בתוכנית זו מסגרת תכנונית לשימושים זמניים, עד להכנה של תוכנית שיוצעו בה שימושים קבועים למתחם ולמימושה"

התוכנית מתייחסת בעיקר לחלקו הדרומי של מתחם שדה התעופה ולמתחם הטרמינל, בשטח של 145 דונם. "לאור החשיבות של האתר ומכיוון שטרם התקבלה החלטה לגבי אופן פיתוחו של החלק הדרומי במתחם שדה התעופה, מוצעת בתוכנית זו מסגרת תכנונית לשימושים זמניים, עד להכנה של תוכנית שיוצעו בה שימושים קבועים למתחם ולמימושה".

התוכנית מאפשרת שימושים זמניים לפעילויות ספורט, בילוי ופנאי, וכן פיתוח שטחים פתוחים לטובת הציבור ומרחבים מוצלים. לצד זה, התוכנית מתייחסת לשני אלמנטים קבועים מרכזיים, שייוותרו בשטח, ככל הנראה, גם כאשר יוחלט על שימושים קבועים בשטח: סלילת המשך רחוב שדרות התמרים, ושמירה על מבנה הטרמינל – ופיתוחו כמרכז תרבות.

בין היתר מתוארות בתוכנית האפשרויות הבאות להקמה בשטח: "מבנים ומתקני לינה בבנייה קלה או במבנים יבילים או באוהלים, למטרות לינה תיירותית קצרת טווח; בנייה מחומרים קלים; תערוכות, כנסים וירידים; שווקים עירוניים; מסעדות ובתי קפה, דוכני מכירה ודוכני מזון; שבילי אופניים; פארק ציבורי". במתחם אף תותר בנייה תת-קרקעית וכן הקמת מבנים נוספים במסגרת זכויות הבנייה. בסך הכול כוללות זכויות הבנייה 3,700 מ"ר שטחים למבני ציבור וכ-29,000 מ"ר שטחי ספורט ופנאי.

מבנים ומתקנים שיוקמו על פי תוכנית זו ולא יתאימו לשימושים העתידיים בתוכנית החדשה יפונו עם פקיעתה - למעט הדרך החדשה, הטרמינל ותחנת שאיבה שתוקם במסגרת העבודות"

פרט מעניין נוסף מופיע בסופן של הוראות התוכנית, לפיו "מבנים ומתקנים שיוקמו על פי תוכנית זו ולא יתאימו לשימושים העתידיים בתוכנית החדשה יפונו עם פקיעתה - למעט הדרך החדשה, הטרמינל ותחנת שאיבה שתוקם במסגרת העבודות".

נציין כי מבנה קבוע אחד בשטח שדה התעופה הישן כן אושר לבנייה – מבנה מלון בראון 42 שייבנה במתחם, והוא המלון הראשון בעיר שזוכה להיתר בנייה לאחר 17 שנים. מדובר במלון בן 223 חדרים שאותו תקים קבוצת כראל ותנהל רשת מלונות בראון.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית אילתשדה התעופה רמוןמלון בראון 42שדה התעופה הישן באילתהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...