היום שאחרי המשבר: יזמים יעצרו או ידחו מיזמי מלונאות חדשים

קמפיין משותף למרכז הנדל"ן ולקבוצת גיאוקרטוגרפיה בוחן את התרחישים האפשריים בשוק ביום שאחרי הקורונה • כתבה רביעית בסדרה – ענף התיירות והמלונאות

שיתוף הכתבה
היום שאחרי המשבר בענף המלונאות כבר כאן - והוא מציב אתגר גדול (שאטרסטוק)היום שאחרי המשבר בענף המלונאות כבר כאן - והוא מציב אתגר גדול (שאטרסטוק)

אם יש ענף שבו משבר הקורונה הלם בעוז, הרי שזהו ענף המלונאות והתיירות: השנים האחרונות היו שנים של גאות בענף, שנבעה מעלייה חדה בכניסות התיירים לישראל ומשיאים חדשים בהגעת תיירים זרים לישראל, זאת לצד עלייה בתיירות הפנאי בתוך ישראל. כל אלו נראים היום כחלום רחוק, חודשים בלבד לאחר שהמשבר פרץ "באופן רשמי". אז לאיזה מקום צועד ענף המלונאות מעתה?

חשוב לזכור שהפריחה בענף לפני משבר הקורונה האיצה תהליכים רבי משמעות ובהיקף נרחב: עוד ועוד יזמים פנו לתחום התיירות, והחל פיתוח מואץ של היצעי לינה חדשים, בגישות אירוח חדשות (מלונות בוטיק, מלונות קפסולה, הקמת מלונות מחוץ לאזורי הביקוש). אלו נתמכו בהחלת חוק עידוד השקעות הון כמעט בכל הרשויות בישראל לטובת פיתוח מלונות, בזכאות מורחבת להכרה ב"מפעל מאושר" ובעידוד הרשויות המקומיות עצמן - שהתגאו בביקוש של יזמים להקים מלונות בשטחן.

היום שאחרי המשבר: יזמים יעצרו או ידחו מיזמי מלונאות חדשיםהיום שאחרי המשבר: יזמים יעצרו או ידחו מיזמי מלונאות חדשים

היום הכול נראה אחרת לגמרי, כמובן. הנחיות הריחוק החברתי, החשש של האדם הפרטי מהידבקות, וכמובן סגירת השמיים באופן מוחלט כמעט, גרמו לכך שענף המלונאות והתיירות פועל בקושי בימים אלו – ימים שבהם שיא הפעילות אמורה הייתה להתחיל, כידוע. גם ההיתר להפעלת צימרים וחדרי אירוח קטנים עוד רחוק מלהציל את המצב.

"התחזית הפסימית היא שמלונות לא מעטים, וגם צימרים והיצעי אירוח אחרים, ייסגרו מכיוון שלא יוכלו לתפקד לאחר חצי שנה של השבתה כמעט מלאה", אומרים כלכלני גיאוקרטוגרפיה . "במצב הנוכחי הם יתקשו לשאת בעלויות ההפעלה הקבועות והגבוהות אל מול רמת תפוסה חלקית. במקביל, יזמים שהחלו ליזום הקמת מלונות חדשים ידחו זאת או שהמימון שלהם ייעצר.

להערכתנו, גם בענף המלונאות – כמו בענפים אחרים שנפגעו קשות מהמשבר - צפוי תהליך של מימוש נכסים על ידי בעלי מלונות ללא גב כלכלי מבוסס, והמלונות יירכשו על ידי משקיעים או רשתות שנמצאות במגמת צמיחה, עם חשיבה לטווח ארוך וניצול הזדמנות".
 
עוד גורסים כלכלני גיאוקרטוגרפיה כי מידת החזרה של הענף למצבו תלויה במידה רבה בתפקוד הממשלה הבאה, בקצב הפתיחה המחודשת של השמיים הפתוחים, בשרידות של חברות התעופה ובהכנסה הפנויה של משקי הבית. "יידרשו תקציבי פרסום משמעותיים כדי לעודד תיירות מקומית וכדי לעורר מחדש את הענף", הם מעריכים. "חשוב לזכור כי כבר היום ישנם אלפי חדרי מלונות שנמצאים בשלבי הקמה בכל הארץ, ויש לראות איך הם ישתלבו בחזרה מהמשבר אל השגרה החדשה. בכל מקרה, הצפי הוא שהגאות שהייתה בפיתוח מלונות חדשים תיעצר עד שיתבהר מצב התיירות". 

היום שאחרי המשבר: יזמים יעצרו או ידחו מיזמי מלונאות חדשיםהיום שאחרי המשבר: יזמים יעצרו או ידחו מיזמי מלונאות חדשים

ד"ר רינה דגני, יו"ר גיאוקרטוגרפיה : "התחושה היא שענף המלונאות חזר שני עשורים לאחור, ואולי אף רחוק מכך. שנת 2020 תהיה כנראה שנה אבודה בתחום המלונאות. לשם המחשה, בחודש מרץ בלבד נכנסו לישראל פחות מרבע מהתיירים שנכסנו אליה באותו החודש בשנתיים האחרונות, ופחות משליש מכל שנה אחת בעשור האחרון. בחודש אפריל נכנסו לישראל פחות מ-1,000 מבקרים זרים!"

נעם כהן, מנהל המחלקה הכלכלית בחברה, מציין: "ענף התיירות בכלל, ומגזר המלונאות בפרט, היה חשוף לאורך השנים לסיכונים בהקשרי ביטחון, וגם במקרה של מגפת הקורונה העולמית הוא במעגל הראשון להיפגע ובמעגל האחרון ליציאה מהמשבר. היכולת של הענף לחזור לשגשוג תהיה תלויה בקצב החזרה של התיירות ובמידת ההצלחה של המלונאים בדחיפה מואצת של משרד התיירות לעודד תיירות פנים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף התיירותמשבר הקורונהקבוצת גיאוקרטוגרפיהנעם כהןד"ר רינה דגניכניסות תייריםלינות תיירים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...