השינוי הגדול מתרחש? שתי תוכניות חדשות בעיר העתיקה בב"ש – כולל פקולטה בשטח 15 דונם ושימור אורחן דרכים

הפקולטה תציע לימודי הנדסה אומנותית של המכללה האקדמית סמי שמעון ב"מתחם הוורד" שבצפון-מערב העיר • תוכנית השימור תציע עירוב שימושים בין מגורים, מלונאות ומסחר

שיתוף הכתבה
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' (עיריית באר שבע)ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' (עיריית באר שבע)

האם השינוי הגדול של העיר העתיקה בבאר שבע מתחיל לתפוס תאוצה? אחד המתחמים העתיקים ביותר בישראל, שנבנה עוד בתקופת העות'מאנים, הוכרז לפני שנים ספורות כמתחם להשקעה מאסיבית על ידי העירייה. אחרי יוזמות נקודתיות – כדוגמת הפיכת רחוב קק"ל למדרחוב אוכל, משיכת בעלי עסקים לאזור וקיום אירועים ופסטיבלים ברחובות העיר העתיקה – נראה כי גם מבחינה תכנונית מקיפה הדברים מתחילים לנוע קדימה.

לאחרונה הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום על הפקדת שתי תוכניות מעניינות בשטח העיר העתיקה בבירת הנגב: האחת – הקמת פקולטה להנדסה אומנותית ב"מתחם הוורד", המשתרע על פני כ-15 דונם; השנייה – הקמת מתחם עירוב שימושים שיציע שטחי תיירות, מגורים ומסחר, תוך שימור וחידוש אורחן דרכים ישן.

בתכנון – הקמת פקולטה חדשה ללימודי הנדסה אמנותית, בשטחי העיר העתיקה, שתהיה ככל הנראה הקמפוס האקדמי הראשון באזור זה של העיר. "הקמפוס מתוכנן להשתלב בהתחדשות העיר העתיקה ובמסלול התיירות המתפתח בה"

מטרת התוכנית הראשונה היא "הקמת מוסד להשכלה גבוהה הכולל מעונות סטודנטים, וקביעת הנחיות לשימור מבנים בשטח התוכנית". מדובר ביוזמה משותפת למכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה באר שבע, אשר הגישו יחד את התוכנית.

בתכנון – הקמת פקולטה חדשה ללימודי הנדסה אמנותית, בשטחי העיר העתיקה, שתהיה ככל הנראה הקמפוס האקדמי הראשון באזור זה של העיר. "הקמפוס מתוכנן להשתלב בהתחדשות העיר העתיקה ובמסלול התיירות המתפתח בה", נכתב בדיבר ההסבר לתוכנית. "בקמפוס מתוכננים לקום גם מעונות לסטודנטים, שיחיו את המרחב הסובב. חלק מהפונקציות יהיו ממוקמות בבניינים לשימור.

השדרה הראשית, כהמשך לרחוב יאיר, תשמש מדרחוב פנימי מוצל המקשר בין רחוב הרצל לרחוב אסף שמחוני ומחברת את מתחם הוורד אל צירי התיירות של העיר העתיקה, כולל חיבור למתחם הרכבת ולמוזיאון המדע. בנייני המכללה האקדמית להנדסה ישמשו כדופן עירונית משני צידי השדרה הראשית וכיכר הכניסה"

השדרה הראשית, כהמשך לרחוב יאיר, תשמש מדרחוב פנימי מוצל המקשר בין רחוב הרצל לרחוב אסף שמחוני ומחברת את מתחם הוורד אל צירי התיירות של העיר העתיקה, כולל חיבור למתחם הרכבת ולמוזיאון המדע. בנייני המכללה האקדמית להנדסה ישמשו כדופן עירונית משני צידי השדרה הראשית וכיכר הכניסה. בתווך, ולאורך השדרה, יהיו בניינים לשימור - כולל תוספת בנייה, מעונות סטודנטים ובניינים אשר ישמשו כסדנאות עבור הסטודנטים. בנייני המכללה יהוו דופן שקופה אל השדרה.

התוכנית מאפשרת גם חיבור בין בנייני הפקולטות בגשרים שמעל למפלס קומת הקרקע, וקיום של תנועה פנימית בין בנייני הלימוד. מגורי סטודנטים ישולבו בקמפוס האקדמי החדש. יחידות המגורים יהיו בגדלים שונים ויותאמו לסטודנטים יחידים, לשותפים ולזוגות צעירים".

מתחם "הוורד" ממוקם בחלקה הצפון-מערבי של העיר העתיקה, לא רחוק ממוזיאון הנגב לאומנות. מדרום למתחם מצוי רחוב הדסה, ובינו לבין המגרש המיועד לקמפוס קיימים כמה מגרשים פרטיים ובהם בניינים ישנים. מדרום לרחוב הדסה נמצא פארק רמז, המיועד לשיפוץ ולהתחדשות עירונית. התוכנית מציעה 240 יחידות לדיור מיוחד (מעונות הסטודנטים), ובסך הכול 9,500 מ"ר עבור שטחי ציבור. העורך הראשי שלה הוא אדריכל חיים דותן, ויועץ הנוף הוא אדריכל אמיר מילר.

לעיון בפרטי התוכנית לחצו כאן

כאמור, זוהי תוכנית אחת שהופקדה לאחרונה במחוזית – ולצידה אפשר למצוא גם את התוכנית לשטחי מגורים, מסחר ותיירות ברחוב שלושת בני עין חרוד 93 בעיר העתיקה, בצמוד למתחם השוק העירוני, סמוך למע"ר ולתחנת רכבת מרכז באר שבע. מדובר בתוכנית המיועדת למבנה ישן, בן כ-100 שנים, בשטח של כ-0.8 דונם.

"המבנה, המיועד לשימור, נבנה בסביבות שנת 1928 ושימש חלק בלתי נפרד מחאן, אורחן דרכים, לשירותיהם של הסוחרים שהגיעו לעיר. הבינוי המקורי היה לאורך הדופן הדרום-מזרחית של המגרש, לאורך רחוב שלושת בני עין חרוד, וכלל גם חומה לאורך הדופן הצפון-מזרחית שברחוב גרשון, שתחמה חצר פנימית בעורף המגרש. 

בסביבות שנת 1953 נהרס חלק מהבינוי במגרש, כך שנותר במקום מבנה בן קומה אחת, וגג המבנה עשוי מפרופילי ברזל שטוח בפינת המגרש הדרומית. בשל מקומו וצורתו האופיינית לתקופת פעילותו, ערכו העירוני רב"

בסביבות שנת 1953 נהרס חלק מהבינוי במגרש, כך שנותר במקום מבנה בן קומה אחת, וגג המבנה עשוי מפרופילי ברזל שטוח בפינת המגרש הדרומית. בשל מקומו וצורתו האופיינית לתקופת פעילותו, ערכו העירוני רב.

במסגרת התוכנית, ועל פי עקרונות תוכנית המתאר לעיר העתיקה, מוצע שינוי ייעוד לצורך הקמת מבנה בן ארבע קומות לשימושים מעורבים: מסחר, תיירות ומגורים. קומת הקרקע כוללת חזית מסחרית וחצר פנימית לרווחת הדיירים. המבנה לשימור משולב בבינוי המוצע ומהווה את לב הפרויקט".

התוכנית מציעה 11 חדרי מלון חדשים, 26 יחידות דיור חדשות, ו-390 מ"ר מסחר. היזמית והמגישה של התוכנית היא א.ד.פ.ב. נדל"ן ופרוייקטים; העורך הראשי הוא אדריכל רון פליישר ממשרד רון פליישר וגולן הדרי אדריכלים; המודד הוא יוסף כהן ממשרד מ.ש.ב. מדידות ושרותי ביצוע

התוכנית מציעה 11 חדרי מלון חדשים, 26 יחידות דיור חדשות, ו-390 מ"ר מסחר. היזמית והמגישה של התוכנית היא א.ד.פ.ב. נדל"ן ופרוייקטים; העורך הראשי הוא אדריכל רון פליישר ממשרד רון פליישר וגולן הדרי אדריכלים; המודד הוא יוסף כהן ממשרד מ.ש.ב. מדידות ושרותי ביצוע.

לעיון במסמכי התוכנית לחצו כאן

העיר העות'מאנית מנסה לשוב לימי הזוהר שלה

כאמור, העיר העתיקה של באר שבע היא אכן אחת העתיקות בישראל – העיר היחידה בגבולות ישראל שנבנתה על ידי העות'מאנים, בתקופת שלטונם כאן, לפני 100 שנים ויותר. בעבר נחשבה העיר העתיקה למוקד של העיר: השוק העירוני, החנויות הקטנות ודוכני המסחר השונים היוו את מרכז המסחר של העיר, ואת הלב הפועם שלה.

עם השנים נזנחה העיר העתיקה – לטובת הקניונים ומרכזי המסחר הגדולים והרבים שקיימים בעיר. היא ירדה מגדולתה, ואף הפכה לאזור פשע, במובנים מסוימים. חלקים ממנה זקוקים לשיקום נרחב גם היום, ואילו באזורים רבים נראה השיפור לעין.

בשנים האחרונות משקיעה עיריית באר שבע מאמצים רבים בהחייאת האוזר. פאבים ומסעדות נפתחו בה, אירועים שונים, כאמור, נערכים בה מדי שנה, ונדמה כי כעת ניתנת דחיפה גם לתוכניות נדל"ניות שונות

בשנים האחרונות משקיעה עיריית באר שבע מאמצים רבים בהחייאת האוזר. פאבים ומסעדות נפתחו בה, אירועים שונים, כאמור, נערכים בה מדי שנה, ונדמה כי כעת ניתנת דחיפה גם לתוכניות נדל"ניות שונות. העירייה הקימה, באמצעות החברה הכלכלית באר שבע, את מנהלת העיר העתיקה, וזו מקדמת בימים אלו כמה וכמה פרויקטים לשדרוג האזור.

בין היתר מתוכננים להיפתח בעיר העתיקה מרכז מידע תיירותי כולל עבור המבקרים בעיר, ובעיר העתיקה בפרט; "בית המחול" – בית למקצועות הבמה; מרכז בינלאומי לאומנויות הצילום; מרכז מבקרים המספר את סיפורה של יהדות אתיופיה ועוד. במקביל לכך מבצעת העירייה חידוש של קטעי רחובות בעיר העתיקה.

עיריית באר שבע מעודדת יזמים לבנייה ולהכשרת יחידות דיור ומגורים בעיר העתיקה, ומעניקה ליווי ומענה בעזרת אגף ההנדסה. צוות המנהלת מקיים מספר רב של פגישות עם יזמים בשנה, במטרה לקדם יוזמות בעיר העתיקה"

לצד אלו מבצעת העירייה מהלכים למשיכת דיירים אל העיר העתיקה, לטובת הכנסתה של אוכלוסייה חדשה לאזור. על פי אתר מנהלת העיר העתיקה, "עיריית באר שבע מעודדת יזמים לבנייה ולהכשרת יחידות דיור ומגורים בעיר העתיקה, ומעניקה ליווי ומענה בעזרת אגף ההנדסה. צוות המנהלת מקיים מספר רב של פגישות עם יזמים בשנה, במטרה לקדם יוזמות בעיר העתיקה - ומתוך הבנה שבנייה למגורים מעודדת התחדשות וצמיחה, ומגבירה את הפעילות בעיר העתיקה בכל שעות היממה".

נראה כי שתי התוכניות שהופקדו כעת מיישמות את השאיפה הזו, ועשויות בהחלט לתרום להמשך התפתחותה של העיר העתיקה בשנים הבאות. נציין כי בשנים האחרונות לא התבשרנו על קידומן של תוכניות חדשות רבות באזור – למעט, אולי, ההכרזה מצד הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית על מתחם הפינוי-בינוי "העיר העתיקה" באוגוסט 2020. תוכניות נוספות כמו אלו המקודמות כעת עשויות להיות הסנונית הראשונה המבשרת את בואו של השינוי הגדול שעוד נדרש באזור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעיריית באר שבעהוועדה המחוזית לתכנון ובניהמנהלת העיר העתיקה בבאר שבעא.ד.פ.ב. נדל"ן ופרוייקטיםהמכללה להנדסה על שם סמי שמעון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...