פודקאסט 'החזית העירונית': אודי כרמלי בשיחה על מהפכת התחבורה בת"א ותקני החניה בפרויקטים

בפרק החדש של פודקאסט "החזית העירונית" אירח אילי בר את אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב-יפו • כרמלי הציג את חזון מהפכת התחבורה של העיר, פירט על השינויים הצפויים בהפחתת תקני החנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית ועל השימושים הצפויים בעתיד במשאב תת-הקרקע

שיתוף הכתבה
'החזית העירונית' | אורח: אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב-יפו. 'החזית העירונית' | אורח: אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב-יפו.

הבוקר (א') עלה לאוויר פרק נוסף של פודקאסט "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן – פודקאסט מקצועי המיועד לאנשי הנדל"ן בישראל. הפעם אירח אילי בר (מנכ"ל משותף בחברת 'Ecocity') את אודי כרמלי (מהנדס העיר תל אביב-יפו) לשיחה מעמיקה על מהפכת התחבורה בעיר תל אביב-יפו והשלכותיה על תוכניות יזמים בפרויקטים של התחדשות עירונית .

 

להאזנה דרך  Spotify לחצו כאן

להאזנה דרך Apple Podcasts לחצו כאן

להאזנה דרך Sound Cloud לחצו כאן

להאזנה דרך Castbox לחצו כאן

להאזנה דרך Google Podcasts לחצו כאן

בר וכרמלי שוחחו בין היתר על מצוקת החניות ותוכנית המתאר ח', כיצד הן משפיעות על התושבים, על העירייה, היזמים, בעלי הדירות והרוכשים. בין היתר הוזכר עניין מכפיל החניות וצמצום החניות בפרויקטים חדשים של בנייה. בהמשך, גם נושא התחבורה הציבורית עלה על הפרק, התשתיות עבור הולכי הרגל ורוכבי הדו-גלגלי, החזון שמובילה עיריית תל אביב בהקשר להתרות, היתרים ותוכניות כוללניות יותר, והדובדבן שבקצפת – פינת "שאלות במרחב האישי" של אילי בר שירד עם אודי כרמלי לפסים אישיים כדי שנכיר קצת יותר לעומק את מהנדס העיר תל אביב-יפו.  

"הרכב הפרטי במגמת ירידה"

כבר בתחילת הפרק אילי בר נגע בנקודה המרכזית כששאל את אודי כרמלי "איך אתה בעוד 10 שנים תגדיר הצלחה לשינוי שעוברת תל אביב-יפו באספקט של התחבורה?",  ועל כך הגיב כרמלי: "אין איזושהי נקודת זמן מסוימת בעוד 5 שנים, 10 שנים או 15 שנים שנוכל לבוא ולהגיד – 'הצלחנו'. צריך לזכור שכל עיר, ובטח עיר כמו תל אביב-יפו, מאופיינת בדינאמיות ומתפתחת בצורה אורגנית.

דפוסי השימוש ברכבים לא ממונעים עלו בתנועה ניכרת. היו לא מעט מאבקים בדרך, וגם היום המאבקים עדיין קיימים. העולם השתנה לנו מתחת לאף, אבל שלא יהיו טעיות – עיריית תל אביב חזתה את זה ובאה מוכנה לכך". 

"אם אנחנו חוזרים בזמן 10 שנים אחורה, אף אחד לא דמיין בכלל נתיבים מיוחדים שיסללו עבור אופניים וקורקינטים, על שירותי Bubble ודומים להם. לכן אני אומר שהתפקיד שלנו בעירייה הוא להיות נביאים – לחזות את המגמות שיתפתחו בעיר. ובנושא הזה כן נחלנו הצלחה.

מעבר לזה, ניתן לראות זאת בצורה ברורה, אין אף 'עיר עולם' שנשענת על רכב פרטי. זה פשוט לא עובד. לא במספרים, לא בעומסים ולא במשימות שעולם התחבורה צריך לקחת על עצמו".   

עוד הוסיף כרמלי: "אי אפשר להתעלם מזה שישראל היא מדינה מפגרת ברמה התהליכית. אמנם אנחנו מתיימרים להיות חלק מהעולם המערבי המפותח, אבל הנתונים דווקא מראים שאנחנו יותר מדינה מתפתחת ממדינה מפותחת.

כרמלי התייחס גם לנושא התחבורה הציבורית כשאמר: "תנועה של רכב פרטי הייתה, תהיה ותמשיך להיות גורם מאוד דומיננטי. השאלה היא מהן החלופות לכך. יש אנשים מבוגרים, נכים, מוגבלי תנועה, שכבות רבות באוכלוסייה שזקוקים לפתרון בדמות תחבורה ציבורית. ולכך עיריית תל אביב סיפקה פתרון, גם בנושא התחבורה הציבורית בשבת באמצעות הפעלת קווי שבת אשר נעים כמעט לכל אורך גוש דן בסופי השבוע". 

ה-ח' ועונשו

בעולם הזה אין שום דבר ודאי חוץ ממוות ומיסים. ומצוקת חניה בתל אביב. אך האם עניין החניה הוא פלונטר הנוגע לרוב תושבי תל אביב-יפו? גם על הנושא הזה בר וכרמלי דיברו רבות בפרק הנוכחי.

"קודם כל, אגלה לך סוד קטן" הדגיש כרמלי, "לא רק שעיריית תל אביב לא הפחיתה חניות, אלא שהיא המשיכה להוסיף חניות פרטיות. מה שאנחנו עושים כעת זה למתן את זווית העקומה שלאורך העשור האחרון נראית בדיוק כמו מגפת הקורונה ומאופיינת בגידול אקספונינציאלי. אם נמשיך ככה נגיע למצב שבו העיר כבר לא תוכל לשאת בזה. לכן, לפי תוכנית מתאר ח' (תוכנית החניה בתל אביב) נקבע כי צריך למתן את קצב העלייה של החניות בעיר. לא להרוס, לא לבטל, אלא למתן את קצב הוספת החניות לפני שהעיר כולה תהפוך למגרש חניה אחד גדול. 

נציין כי ההנחיה הזו של תוכנית ח' נוגעת רק לגביי תב"עות חדשות ובניינים שיקומו רק בעוד 5-6 שנים. זאת אומרת שכל המערכת הסטטוטורית והתב"עות הקיימות עובדות לפי אותה תוכנית קודמת ולכל אלו ימשיכו להתווסף חניות באותו הקצב שהתרגלנו אליו עד היום".

במהלך הפרק כרמלי נגע בנקודה חשובה ביותר, אחת שלא כולם מודעים אליה או לא מייחסים לה תשומת לב מספקת: "מהנתונים בשטח עולה כי במרכז העיר, 40% ממשקי הבית לא מחזיקים ברכב פרטי. בצפון העיר, 20% מהתושבים גם הם אינם מחזיקים ברכב פרטי" לדבריו של אודי כרמלי. "לכן התוכניות החדשות אכן יקציבו פחות חניות לכל בניין חדש, אבל הן גובשו לפי הנתונים העולים מן השטח.

העובדה היא שחלק גדול מהאוכלוסייה פשוט לא מסתמך על רכבים פרטיים בעיר. יש קהל גדול שיכול להסתדר בלי רכב פרטי וזה לא משהו שהכרחי לו. מה גם שלכל מקום חניה בבניין יש השפעה על מחיר הדירה. ולמרות כל הנתונים הללו, נכון להיום, תא משפחתי שרוצה דירה חדשה ללא חניה – לא ימצא מוצר שכזה בשוק. היום כשיזם בא אליי ואומר לי 'תפטור אותי מחניה, אני רוצה בניין ללא חניה'. התשובה היחידה שאני יכול לענות לו היא 'אני מחייב אותך לבנות חניה – כי זה התקן הקיים'. מכאן שתוכנית מתאר ח' באה לשנות את התקן הזה עבור כל סוגי האוכלוסיות".    

"החיים במדרכה הם שיקוף לבניין ליד"

בהמשך הפרק השיחה גלשה לנושא צירי התנועה המרכזיים ארלוזורוב ואבן גבירול, שניים אשר אינם נכללים בתוכנית הרובעים של העיר ומשוועים לעשות את המעבר לציר עירוני מוצלח, עם פחות תנועת מכוניות, יותר נתיבים עבור רוכבי הדו-גלגלי, מדרכות רחבות ושטחים פתוחים ומזמינים לנוחיותם של תושבי העיר.  

בנושא זה הדגיש אודי כרמלי: "רח' בוגרשוב, רח' דיזנגוף, רח' קינג ג'ורג' – בכל הפרויקטים ברחובות הללו בוטלו נתיבי החניות. וזה הכיוון אליו אנחנו הולכים. הרציונל הוא לייצר כמה שיותר פתרונות בכמה שפחות שטח. צריך לשחק בצורה חכמה וזהירה מאוד עם הדברים ולעשות את זה במינון הנכון".

בנושא המרחב הציבורי וצמצום תנועת הרכבים במקומות שונים בעיר, סיפר כרמלי: "צריך לתת מקום ליצירתיות תכנונית. אני קורא לזה לגיטימציה מרחבית. זאת אומרת, אם הבניין הבודד יכול לייצר לי גם דירת 2 חדרים וגם דירת פנטהאוז עם בריכה, אין בכך כל רע".  

כרמלי המשיך והוסיף: "החיים במדרכה הם שיקוף לבניין שליד. ככל שהחיים במדרכה יהיו מגוונים יותר, כך האופי של החיים בעיר יאפשר את המגוון החברתי הרחב – שעל זה בעצם נשענת תל אביב, על האנשים שלה, על הווייב החברתי של התושבים. זה הקסם שלה".

 

בכל יום ראשון יעלה פרק חדש של פודקאסט "החזית העירונית" בהנחיית אילי בר שיארח את הדמויות הבולטות בענף הנדל"ן הישראלי

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאקו סיטיאילי ברפודקאסטעיריית תל אביב-יפומהנדס העיר תל אביבתוכנית אב לתחבורהמכפיל חניההחזית העירוניתאודי כרמלי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...