רמ"י מציגה: זאת התוכנית שתבלום את מחירי הדיור

עיבוי הוותמ"ל: "לאפשר את מימוש קיבולת קליטת התוכניות" • העלאת שיעור היטל ההשבחה לרשויות: "תייצר תמריץ לשיווק בהיקף נרחב" • מחיר מטרה בפריפריה: "להגדיל את שיעור ההנחה" • לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדיור רשמו עלייה של 13% בשנה האחרונה

שיתוף הכתבה
ינקי קוינט, יו"ר רמ"י (מירי שימעונוביץ)ינקי קוינט, יו"ר רמ"י (מירי שימעונוביץ)

בזמן שבמשרד האוצר עמלים על תוכנית חירום לבלימת מחירי הדיור, רשות מקרקעי ישראל בראשות עו"ד יעקב קוינט שלח מכתב לראש הממשלה ולשרי הממשלה הרלוונטיים עם תוכנית חירום מפורטת אותה היא גיבשה, לבלימת מחיר הדיור. תוכניות החירום מתגבשות בעקבות נתוני הלמ"ס מהשבוע האחרון על זינוק במחירי הדיור ב־13% בשנה האחרונה. נתונים אלו הפתיעו גם אנשי משרד האוצר שהודו כי הם לא ציפו לעלייה חדה כל כך במחירי הדיור. 

התוכנית המלאה של רשות מקרקעי ישראל , עוסקת במגוון היבטים – תכנון, תשתיות, רשויות מקומיות. כידוע, הדרך לבלימת מחירי הדיור איננה עוברת בטיפול נקודתי זה או אחר, אלא נעשית באמצעות מקבץ החלטות במגוון נושאים, בתקווה שכל ההחלטות יחד יבלמו את מחירי הדיור. כאמור, התוכנית מתפרסת על פני שלושה פרקים, נציג כאן כמה מההצעות הבולטות בכל פרק.  

הפרק הראשון של התוכנית עוסק בצורך לעודד את הרשויות המקומיות להגדיל את היצע הדיור בשטחן: "על מנת להתמודד עם משבר הדיור נדרשה הממשלה לאורך השנים לרתום את הרשויות המקומיות למאמץ ולעודד רשויות מקומיות להגדלת היקף שיווק יחידות הדיור בתחומן תוך מתן תמריצים שונים, אשר יענו על החשש של הרשויות המקומיות מהגדלת מספר התושבים, עומס על תשתיות, היעדר מקומות הכנסה וכדומה", נכתב במבוא לפרק העוסק ברשויות המקומיות. 

כדי לתמרץ את הרשויות המקומיות מציעים ברמ"י להעלות את שיעור היטל ההשבחה מ־12% ל־20%. "העלאת שיעור החלף, תייצר תמריץ לשיווק בהיקף נרחב", הם כותבים. יצירת תמריצים כלכליים לרשויות למתן היתרים וקליטת תושבים חדשים. העלאת שיעור ההנחה במכרזי מחיר מטרה בפריפריה: "מוצע להגדיל את שיעור ההנחה הניתן במסגרת תוכנית מחיר מטרה". המרת מגרשי השלמה בהקצאת תמורות משיווקם לטובת מיזמי התחדשות עירונית בכל הארץ, בשונה מהיום שהתוכנית מיודעת לרשויות מקומיות נעדרי כדאיות כלכלית לפרויקטים אלו.

בפרק התכנון מוצע לעבות את מנגנון הותמ"ל: "במטרה לאפשר את מימוש קיבולת קליטת התכניות בהתאם לחוק". כמוכן התוכנית מציעה לבטל את לוח 2 של תמ"א 38 : "המטרה לאפשר הגדלה ועיבוי של יישובים קיימים אנו רואים חשיבות רבה בביטול לוח 2 המציב רף מקסימלי לתכנון ואשר במציאות הנוכחית מהווה חסם להגדלת ההיצע".

נוסף על כך, הרשות מבקשת לבצע תיקונית בתוכנית האסטרטגית לדיור 2040 של מנהל התכנון : "הרשות סבורה כי בתוכנית המקומת כיום קיימות בעיות מהותיות אשר יקשו באופן משמעותי על תכנון יח"ד בהיקפים שקבעה הממשלה ולצרכי המשק. לדעת הרשות, התוכנית מצמצת את מרחב הפיתוח באופן שעומד בסתירה למטרות האמורות".

בפרק העוסק בקידום התשתיות הורחב על הקשר שבין עבודות הפיתוח לקידום המכרזיזם של רמ"י: לשם שיווק מקרקעין, נדרש ביצוע עבודות הפיתוח התחומי המקרקעין המשווקים. בלא הבטחת ביצוע עבודות הפיתוח בתוך פרקי זמן סיבירם, נוצר עיכוב ממשי בשיווק מגרשים לזימים, ובהגדלת היצע הדיור. בהתאם לכך, יש לפעול להסרת חסמים משמעותיים בתחום פיתוח התשתיות, אשר מונעים שיווק קרקעות".

ברמ"י קוראים להקמת קרן תשתיות של רשות מקרקעי ישראל : "פתרון מיידי של חסמי הפיתוח מחייב כי גוף אחד יתכלל את הפעילות בתחום זה, לכן, יש לאפשר הקמתה של קרן תשתיות ברמ"י, מתוך תקבולי שיווק הקרקעות, אשר תפתעל לתכנון ומימון עבודות התשתית, תוך מתן מענה מיידי לביצוע עבודות תשתית והסרת חסמים התחום הפיתוח".

"אין צורך להכביר במילים אודות הצורך הדחוף לנקיטת פעולות משמעותיות מיידיות, לשם מיתון עליית מחירי הקרקע ומתן מענה לביקושים בשוק הדיור. כידוע כלכלה היא עניין של ציפיות ורק צעדים משמעותיים ישקפו את מאמצי הממשלה ויביאו לבלימת המחירים".

את המכתב חותם עו"ד יעקב קוינט יו"ר המנהל: "אני סבור כי האמצעים המפורטים לעיעל, הינם הכרחיים ויש בהם כדי לסייע חרשות מקרקעי ישראל, תוך שילוב זרועות עם שאר גורמי הממשלה, לפעול להשגת היעד".

 לעיון בתוכנית המלאה לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורמשרד האוצרינקי קוינטרמ"יתוכנית האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...