הנבחנים באדריכלות ניצחו את הרשם: יקבלו תוספת ניקוד בגין שאלות לא הוגנות

יותר מ-100 אדריכלים שנבחנו ב-2022 בבחינת הרישוי ונכשלו, עתרו נגד רשם האדריכלים וטענו בין היתר כי הבחינה כללה שאלות ללא תשובה בחומר הלימוד. השופט קיבל חלק מהטענות – וכ-70% מהעותרים יוכלו לעבור. הרשם: "הטענות מעידות על חוסר מקצועיות". יו"ר התאחדות האדריכלים: "התנהגות הרשם בריונית, לבטל את המבחן"

שיתוף הכתבה
כמה מהאדריכלים העותרים בדיון, יחד עם ארנה אנג'ל ועורך הדין שייצג אותם (נדב הייפרט)כמה מהאדריכלים העותרים בדיון, יחד עם ארנה אנג'ל ועורך הדין שייצג אותם (נדב הייפרט)

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי מבחן האדריכלים שנערך בשנה שעברה לא היה הוגן, וכי על הנבחנים לקבל תוספת נקודות. כך נכתב בהחלטה שניתנה היום (יום א') בעתירה מנהלית שהגישו כ-100 אדריכלים צעירים בינואר השנה, בסיוע התאחדות האדריכלים, נגד רשם האדריכלים, שתחת זרוע העבודה במשרד הכלכלה.

רוב העותרים ניגשו לבחינת הרישוי שהתקיימה ביוני אשתקד, אך קיבלו בה ציון הנמוך מ-70, שמשמעותו נכשל.

מבחן הרשם לאדריכלים ואדריכליות הוא המבחן הקובע האם אדריכל , אחרי חמש שנות לימוד ושלוש שנות התמחות, יוכל לתכנן מבנים מגוונים או להישאר אדריכל רשוי אשר יכול לתכנן מבנים פשוטים בלבד.

השנה התאגדו יחד קבוצה גדולה של למעלה מ-100 אדריכלים שנבחנו ביוני 2022 והגישו באמצעות עו"ד עידו בלום, ממשרד גלעד שר תלחמי ושות', עתירה כנגד משרד הרשם. במסגרת העתירה דרשו מהרשם להשיב על כל הערעורים שהוגשו לו בנוגע למבחן, לבטל את  האיסור על הגשת ערעורים או השגות וכן דרשו שלא יכללו בחלק העיוני של הבחינה שאלות שהתשובה להן אינה מצויה בחומר הבחינה או ניתנת לפרשנות לשתי פנים.

יו''ר התאחדות האדריכלים, ארנה אנג'ליו''ר התאחדות האדריכלים, ארנה אנג'ל

בעקבות כך ביקשו העותרים לפסול שש שאלות במבחן ולהעניק את מלוא הנקודות בגינן לנבחנים, או לחלופין לאשר יותר מתשובה נכונה אחת.

עוד טענו העותרים למחסור בבוחנים שיכלו להשיב לשאלות בזמן המבחן, וכן טענו כי כשפורסמו הציונים לא פורסמו התשובות הנכונות, וזאת בניגוד לתקנות, וכן הועלו טענות נגד השאלות הפרטניות - הן לגבי ניסוחן והן לגבי הדיוק בתשובה.

בתגובה לטענות ענה הרשם, אדריכל סטפן אבו חדרה, כי "מצופה מאדריכלים, בוגרי תואר אקדמי ראשון בתחום ושלוש שנות ניסיון סדורות שנעשו בהתאם לאמות המידה וסדרי ההתמחות, לגלות בשלות ובגרות מקצועית, יכולת ניתוח, ראיה מקיפה למקצוע וליסודותיו הבסיסיים. כן מצופה התנהלות ממלכתית ועניינית באשר לבחינת הרישוי".

אבו חדרה המשיך ותקף את העותרים, ולדבריו "הניסיון החוזר ונשנה לקרוא תיגר על פעולות הרגולטור וכן הניסיון לנהל אותו לפי האינטרסים שלהם כנבחנים אינם ראויים ואינם מקובלים. רובן המוחץ של הטענות מעיד על רמה מקצועית שאינה מספקת, המעלה תהיות וסימני שאלה רבים באשר לכשירותם של מתמחים לגשת לבחינה, דבר שייבדק ביתר שאת מעתה ואילך, טרם אישור ההשתתפות בבחינה". כמו כן התייחס באופן פרטני לשאלות במחלוקת.

בדיון שנערך היום בבית המשפט המחוזי המליץ השופט אלכסנדר רון לצדדים להגיע להסכמה והוחלט על תוספת נקודות לשתי שאלות בעייתיות. המשמעות היא שכשבעים אחוז מהנבחנים יוכלו לקבל ציון עובר במבחן העיוני.

זהו הישג ראשון שהינו חלק מהמאבק המשותף של האדריכלים על עתיד המקצוע בישראל. יו"ר התאחדות האדריכלים ארנה אנג'ל, מסבירה כי בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה שבה המבחן מנוסח בצורה מרושלת, ומוזיל את המקצוע בדרישה לתכנן ב-5 שעות תכנון מפורט שהינו בלתי אפשרי.

לדבריה המבחן נערך בתנאים פיזיים קשים שאינם מכבדים את מידת ההשקעה לאורך הלימודים ואת חשיבות העבודה שעושה אדריכל במהלך 3 שנות ההתמחות הקודמות למבחן. היא טוענת כי העתירה נוגעת למהות עבודתו של האדריכל, ונוסח השאלות דרש מהאדריכלים להיות יותר עורכי דין ושמאים מאשר מתכננים, ולא ברור מדוע המבחן ממשיך להתקיים למרות המלצת מועצת ההנדסה משנת 2016, לבטל חלקים נרחבים ממנו.

אנג'ל הוסיפה כי "היה והרשם היה נמנע מהתנהגותו הבריונית, לא לוקח את העותרים לבית משפט, עושה את הדבר הסביר ומתקן את טעותו - היה נחסך זמן רב וכסף לכולם".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אדריכלותאדריכלאורנה אנג'ל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...