"ב-5 חודשים, לא שמעתי מהשר החדש אפילו פעם אחת בקשה לקדם תוכנית עבור חרדים"

ורד סולומון ממן, האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון, התארחה בפודקאסט החזית העירונית ודיברה עם נמרוד בוסו על איך זה להיות האישה הראשונה בתפקיד, על הבנייה והתכנון לחרדים ("יש הרבה מה ללמוד מהם"),על השינוי במגזר הערבי ועל תוכניות המגרה של המשרד למקרה של רעידת אדמה

שיתוף הכתבה
ורד סולומון ממן, האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון, החזית העירונית ורד סולומון ממן, האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון, החזית העירונית

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן, והפעם מתארחת בו ורד סולומון ממן, האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון . היא שוחחה עם נמרוד בוסו, עורך אתר מרכז הנדל"ן , על איך מרגיש להיות האישה הראשונה בתפקיד ועל נשים בכלל בתחום, על מדיניות התכנון לאוכלוסיות שונות כמו החרדים והערבים, על העיר החדשה שהיא מתכננת בדרום, והאם למשרד השיכון יש תפקיד גם באזורי הביקוש.

לצפייה:

להאזנה:

לספוטיפיי

לאפל

לגוגל

סולומון ממן היא כאמור האישה הראשונה בתפקיד האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון . "זה כבוד גדול. מקצוע האדריכלות תמיד נחשב מאוד גברי, עוד מתחילת דרכו אי שם בימי הביניים. גם בארץ בשנות ה-50 כשהמשרד הוקם, היה את האדריכל ראשי של המשרד שתכנן את הערים והשכונות החדשות, ומאוד שמחתי שזכיתי במכרז לפני 6 שנים, ואני עוד יותר שמחה שיש הרבה יותר נשים היום בתחום האדריכלות, הנדל"ן והבנייה, וזה עושה מאוד טוב למקצוע". 

"האוכלוסייה החרדית היא מאוד הליכתית משתמשת ברגליים הרבה יותר מברכב, וצריכה את כל המגזר והשירותים קרוב לבית. הם חיים חיי עיר בצורה בלתי רגילה כי הם לא משתמשים ברכב, ומשתמשים הרבה יותר בתחבורה ציבורית. קוראים לזה עירוניות ואנחנו יכולים ללמוד מהדברים האלה"

"בעצם בפועל אני מנהלת את האגף הבכיר לתכנון במשרד הבינוי והשיכון, משרד כאמור מאוד ותיק שתפקידו תמיד היה לספק גורת גג ושכונות מגורים. האריכלים זה כמו מנצחים על תזמורת, יש הרבה אנשי תכנון, ביוב, מים, צריך עצים וגני ילדים ובתי ספר, אבל האדריכל רואה הכל ביחד ומנצח על התזמורת הזאת. מאות של תוכניות עוברות תחת ידיי, יחד עם צוות גדול". 

יש את מנהל התכנון ורמ"י, למה בכלל צריך אתכם כמתכננים?
"שתי סיבות. מנהל התכנון ומוסדות התכנון והותמ"ל הם גופים שמאשרים תוכניות, לא יוזמים ומייצרים אותן. מגיעים אליהם יזמים מכל מיני סוגים וכמובן המדינה. הם כמו התנור שאופה את התוכניות, אבל מי מכין את הבצק והעוגה? היזם. רשות מקרקעי ישראל נותנת למשרד השיכון הרשאה ואנחנו הגוף היוזם הגדול ביותר מדינה, ומעסיקים מאות של משרדי אדריכלים ומתכננים כדי לתכנן את קרקע במדינה. נכון שיש גם יזמים פרטיים, אבל האחוז שלהם בטל בשישים אל מול קרקעות המדינה.

סולומון ממן אמרה כי החברה הערבית עוברת שינוי מהותי במחינת תכנון ובנייה. "גם הם מבינים שיש להם את הילדים והנכדים וצריך לדאוג לכולם, והבנייה מתחילה להיות יותר ויותר רוויה, הקומות עולות ומספר יחידות הדיור עולה. זה תהליך אבולוציוני שיקרה בסופו של דבר, מתחילים לשמוע גם על שכירויות שם, אבל נכון שמשפחות עדיין מסורתיות"

"שתיים, יש גם כשל שוק. יש רשויות מקומיות איתנות שיוזמות בעצמן, אבל יש חלקים במדינה שעדיין זקוקים לעזרת המדינה, בעיקר המחוז הצפוני והמחוז הדרומי. וכאן נכנסת המדינה, אנחנו הולכים ומקבלים תקציבים מהמדינה ונותנים לירוחם, מג'דל, קריית שמונה, חצור דימונה ואופקים. לכל היישובים שלא יכולים לעשות תכנון לבדם, עושים יחד איתם ויש הצלחות אדירות. יש גם מצבי חירום, כמו השריפה הגדולה בכרמל ומשרד השיכון היה הראשון להתגייס לטובת הצבת מבנים יבילים עבור אותם אלה שאיבדו את ביתם בשריפה. יש לנו תפקיד שצופה את פני האסון ומנסה להיערך". 

"יש דברים שאנחנו יכולים ללמוד מהמגזר החרדי" 

לדבריה, למרות שלמשרד נכנס לפני כחמישה חודשים שר חרדי, יצחק גולדקנופף, נכנס למשרד הבינוי והשיכון שר חרדי, לא בונים יותר למגזר החרדי. "אחרי חמישה חודשים בתפקידו, אני יכולה להגיד שלא שמעתי ממנו אפילו פעם אחת בקשה לתכנן לחרדים. להפך, שמעתי ממנכ"ל המשרד להמשיך ולתכנן לכל האוכלוסיות, וזה חוזר בכל השיחות שלנו. זה שיש שר חרדי זה לא אומר שאנחנו מפסיקים לתכנן למישהו, זה ממש רחוק מהמציאות".

"החברה החרדית שהיא מרובת ילדים תמיד הייתה אתגר מבחינתנו. גם לפני עשור ושניים קודמיי עסקו בשאלה איך לתכנן לאוכלוסייה החרדית, עם הצרכים שלהם כולל לפעמים שמונה, תשע או עשר נפשות, הם צריכים הרבה מאוד מוסדות חינוך, גנים, בתי כנסת ומקומות לפעילות קהילתית. מבחינתי זה מוטו כאדריכלית -  קודם כל להכיר את הקליינט שלך. המתכננים שלנו מתבקשים על ידי לדעת למי הם מתכננים, לא מתכננים אחיד לכולם".

על תוכנית נפת אשקלון (אשדוד, אשקלון, קריית גת, קריית מלאכי ושדרות) שיזמה לפני 5 שנים: "בנפת אשקלון שהולכת להכפיל אם לא לשלש את עצמה, מערכת התחבורה מתוכנננת כבר מהיום. לא מה שקרה בגוש דן שקודם בנינו ועכשיו חושבים על הרכבת הקלה. עושים זאת גם באזור עכו ונהריה, כולם כולל ראשי הרשויות רצו תוכנית לכולם ביחד. כדי שזה יתמוך בכל האוכלוסיות שלנו. זה הכיוון הנכון"

לדבריה, "האוכלוסייה החרדית היא מאוד הליכתית משתמשת ברגליים הרבה יותר מברכב, וצריכה את כל המגזר והשירותים קרוב לבית. הם חיים חיי עיר בצורה בלתי רגילה כי הם לא משתמשים ברכב, ומשתמשים הרבה יותר בתחבורה ציבורית. אנחנו יכולים ללמוד מהדברים האלה. לא בונים שם גבוה? למדנו מזמן שמגדלים ובנייה לגובה זה לא אומר צפוף. לא יוצרים צפיפות כשבונים מגדלים, דווקא בנייה מרקמית ומעורבת שימושים עם חנויות ומסחר ומקומות למשרדים, קוסמטיקאים, זה בדיוק מה שמייצר את האינטנסיביות שאנחנו מחפשים לערים, ואני חושבת שבתכנון לחברה החרדית זה קורה" . 

"יש שינוי של 180 מעלות במגזר הערבי, בונים יותר רווי וגבוה"  

סולומון ממן עובדת בין היתר על הקמת העיר חדשה כסיף בדרום המיועדת בעיקר לאוכלוסייה החרדית. "המשרד יזם את הקמת העיר ב-2010, וזה לוקח כ-15 שנים מהרגע שהמשרד יזם ואיתר את השטח, עד שזה קורם עור וגידים. אני מובילה את התוכנית הראשונה של 5,500 יח"ד בכסיף, שנמצאת בין ערד לב"ש על כביש 31, והמיקום שלה על רשת דרכים בסמוך לתחנת רכבת עתידית, עם מסחר, מוסדות דת, מכללות ומוסדות אקדמיים כדי שיהיה לציבור החרדי מה שיענה על הצרכים שלו". היא הוסיפה על התוכנית, שטרם הופקדה, ואמרה כי "משרד התחבורה תכנן כאן איתנו מראש את העיר. לא רק כסיף מיועדת לחרדים, אלא שכונות נוספות בקריית גת, בית שמש ועכו למשל. זה נכון שהם ישתלבו בערים מעורבות וגם לאפשר להם חיי קהילה משלהם". 

סולומון ממן אמרה כי החברה הערבית עוברת שינוי מהותי במחינת תכנון ובנייה. "גם הם מבינים שיש להם את הילדים והנכדים וצריך לדאוג לכולם, והבנייה מתחילה להיות יותר ויותר רוויה, הקומות עולות ומספר יחידות הדיור עולה. זה תהליך אבולוציוני שיקרה בסופו של דבר, מתחילים לשמוע גם על שכירויות שם, אבל נכון שמשפחות עדיין מסורתיות".

"גם הסיפור של הפרשת קרקע למשל למדרכות, יש שינוי של 180 מעלות. בעלי הקרקעות בחברה הערבית מבינים את הצורך בדברים כמו גנים ובתי ספר. השינוי קורה בהווה. תוכניות שעמלנו עליהן בשנה שנתיים האחרונות מקבלות עכשיו תוקף, אלפי יחידות דיור שחלקן כבר נבנו". 

"לפני 5 שנים יזמתי את תוכנית נפת אשקלון (אשדוד, אשקלון, קריית גת, קריית מלאכי ושדרות). זאת הייתה פריצת דרך", סיפרה. "רשת של תחבורה, מה שהיום מתכננים במטרופולין ת"א, אז בנפת אשקלון שהולכת להכפיל אם לא לשלש את עצמה, מערכת התחבורה מתוכנננת כבר מהיום. לא מה שקרה בגוש דן שקודם בנינו ועכשיו חושבים על הרכבת הקלה. עושים זאת גם באזור עכו ונהריה, כולם כולל ראשי הרשויות רצו תוכנית לכולם ביחד. כדי שזה יתמוך בכל האוכלוסיות שלנו. זה הכיוון הנכון". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןאדריכלותורד סולומון ממןהחזית העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...