קיצור דרמטי בבירוקרטיה: הקמת ממ"דים תיעשה ללא צורך בהוצאת היתר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בשתי תוכניות לזירוז הקמת מרחבים מוגנים. הראשונה תעניק פטור מהיתר בנייה לצורך בניית ממ"ד בחלק מהמבנים, והשנייה תאפשר להוציא בכל מקום היתר להקמת ממ"ד, גם אם אינו תואם את התוכנית המפורטת

שיתוף הכתבה
ראש מטה התכנון נתן אלנתן (אקליפס מדיה)ראש מטה התכנון נתן אלנתן (אקליפס מדיה)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון היום (ג') בשתי תוכניות שמטרתן לזרז את הליכי הקמתם של מרחבים מוגנים דירתיים (ממ"ד),ולצמצם בכך את פערי המיגון ברחבי הארץ, לאור העובדה שמבני מגורים רבים בישראל אינם ממוגנים, בהם גם כאלו הממוקמים במוקד ירי הרקטות, כדוגמת העיר אשקלון. 

התוכנית הראשונה, תוגש כטיוטת הוראת השעה לתקנות התכנון והבנייה, ולפיה יש להעניק פטור מקבלת היתר בנייה לצורך הקמת מרחב מוגן דירתי, לדירות המצויות במבנים של עד שתי קומות, או ליחידת דיור צמודת קרקע, ובלבד שאין ליחידת הדיור מרחב מוגן דירתי. מדובר בשינוי דרמטי למצב הקיים היום, והתיקון יאפשר בין היתר את הקמת הממ"ד גם אם לא נותרו במגרש שטחי בנייה. עם זאת, הפטור מהיתר יתאפשר רק אם אין סטייה אחרת מהוראות התוכנית החלה במגרש.

בקשה על כוונה לביצוע עבודה לפי תקנה זו, תוגש על ידי עורך בקשה, לאישור הרשות המוסמכת - במקרה הזה פיקוד העורף - טרם תחילת ביצוע העבודות. לבקשה יצורף אישור מאת מהנדס מבנים רשום או הנדסאי מבנים, לפיו הבקשה תוכננה בהתאם לכל התנאים הקבועים בתקנות. פיקוד העורף יבדוק את הבקשה בתוך 14 ימי עבודה, ויודיע למבקש על אישור הבקשה או דחייתה. הוראת השעה תהיה תקפה לשנה מיום פרסומה. 

התוכנית השנייה היא תיקון לתוכנית המתאר הארצית למיגון הצפון (תמ"א/40/א/1),שאושרה בשנת 2019 וחלה במקור על המרחב הצפוני בלבד - כ-9 ק"מ מהגבול הצפוני, וכעת מוצע להחילה על כל שטחי מדינת ישראל. התיקון יאפשר להגיש בקשה להיתר לבניית ממ"ד ליח"ד ומבני ציבור מכוח התוכניות המפורטות והוראות התמ"א גם יחד.

"למרות שתוספת שטחי בנייה לצורך בניית ממ"ד אינה נחשבת סטייה מתוכנית" נכתב, "הרי שבניית ממ"ד תוך חריגה מההוראות שנקבעו בתוכנית לעניין קווי בניין או תכסית, מחייבת בקשתה הקלה וטעונה פרסום. התמ"א המוצעת מבקשת להרחיב את המקרים בהם בקשה להיתר לבניית ממ"ד תיחשב כבקשה תואמת תוכנית, ללא צורך בפרסום, זכות התנגדות וערר. בכך למעשה התמ"א מהווה בשורה מבחינת קיצור זמנים משמעותי בהליכי התכנון והרישוי".

על פי התוכנית, אם אין אפשרות לבנות את הממ"ד בתחום קווי הבניין, תותר חריגה מקווי הבניין - אך רק במקרים בהם קווי הבניין לא קטנים מ-1 מטר לחזית ולאחור. תוקף התוכנית נקבע לחמש שנים, עם אפשרות להארכת תוקפה מפעם לפעם, ובלבד שכל הארכה תהא לתקופה שלא תעלה על 5 שנים.

"הדרך להוספת ממ"ד לדירה קיימת ארוכה ומלאת חסמים" 

האדריכל גיל שנהב, מבעלי כנען שנהב אדריכלים ומבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, הסביר בשבוע שעבר למרכז הנדל"ן כי "יש צורך בחקיקת חירום שתעקוף את כל המגבלות והחסמים ותאפשר תוספת ממ"ד לכל בית או דירה בישראל תוך 6 חודשים".

"הממ"דים שוב הוכיחו עצמם כמוצר חיוני בכל בית ודירה בישראל, אולם הדרך להוספת ממ"ד לדירה קיימת היא ארוכה ומלאת חסמים, למרות הקלות שניסו לתת במהלך השנים במנהל התכנון וברשויות המקומיות".

לדבריו, "החסמים הם תכנוניים, חסמים בתחום הרישוי וקבלת ההיתר, חסמים ביצועיים וכמובן חסמים כלכליים, כי תוספת ממ"ד היא יקרה מאוד ולא בהישג ידן של הרבה מהמשפחות הזקוקות לו. ההצעה שלנו היא לקדם חקיקת חירום שתעקוף את כל המגבלות והחסמים, תאפשר קבלת היתר תוך חודש באישור מהנדס העיר, מתן סבסוד ממשלתי ומתן מימון של הבנקים וחברות הביטוח עם פריסת תשלומים ארוכת טווח בערבות מדינה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייהמיגון מבניםממ"דתקנות התכנון והבנייהחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...