יו"ר מטה התכנון: "מקווים שבתוך חודש התוכנית לבנייה מהירה של ממ"דים תאושר"

היעדר המיגון ומצוקת כח האדם הזר לענף הבנייה עמדו במוקד דיוניה של ועדת הפנים של הכנסת אתמול. יו"ר הוועדה אשר: "אנחנו צריכים להתפרע. אנחנו נכנסים לפעולות שיקום אדירות, צריכים רכבת אווירית של עובדים שיבואו לארץ"

שיתוף הכתבה
הדיון בוועדת הפנים (דני שם טוב, דוברות הכנסת)הדיון בוועדת הפנים (דני שם טוב, דוברות הכנסת)

יו"ר מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, נתן אלנתן, אמר כי הוא הוא מקווה שכבר בחודש הקרוב יאושרו פתרונות מיגון מזורזים. "הבאנו אישור של שני נושאים שקשורים למיגון - תקנת פטור מהיתר בנייה לממ"דים בבתים צמודי קרקע במקומות שבהם זה תואם תוכנית, וקידום תמ"א 40/א'/1 שתאפשר לבנות ממ"דים בכל הארץ בהליך מאוד מקוצר - הליך של הוצאת היתר בנייה יהיה הליך קצר של חודשיים-שלושה. אנחנו מקווים שבתוך חודש התמ"א תהיה מאושרת. זה דבר שלא קיים אבל אנחנו מבינים את החשיבות של הדבר. בנוסף, נאשר נושאים נוספים הקשורים למיגון בתי חולים ומוסדות ציבור".

הדברים נאמרו בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר, שדנה במספר סוגיות הקשורות למלחמה, בהם המחסור בעובדים זרים בענף התשתיות והבנייה, הסרת חסמים ומתן פתרונות בתחום התכנון והבנייה, פתרונות דיור למפונים, פתרונות מיגון ליישובים וזירוז הליכי בניית מרחבים מוגנים.

מנכ"ל מנהל התכנון , רפי אלמליח, אמר כי המשרד פועל להכשיר כמה שיותר דירות להשכרה עבור מפונים, באמצעות הקלה על קבלת טפסי 4 וטפסי גמר. "יש 40,000 יחידות דיור שנמצאות בשלבים האלו, כ-30,000 מהן מכורות, ו-10,000 יח"ד שלא נמכרו, ואם נאפשר להן טופס אכלוס נוכל לתת פתרונות דיור מיידיים לאוכלוסיות שנאלצו להעתיק את מקום מגוריהן".

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, אמר בנושא שיקום יישובי העוטף, כי יש להקים ועדת תכנון ובניה ייעודית עבור המועצה ולתקצב אותה. "נקים את הוועדה המקומית ל-5 שנים כי אנחנו חייבים לעבוד גם על השוטף וגם על התקומה של האזור". עוד ביקש להוריד חסמים של היתרי בניה תוך קבלת כל ההיתרים הנדרשים. "תקימו אצלי בוועדה את כל הגופים שיתנו לנו היתרים תוך יום. אין לנו מגורים ואין לנו תשתיות, לכן נצטרך לעבוד בקצב שמדינת ישראל לא הכירה כמותו עד היום. אנחנו רוצים לשקם ולהוכיח, לרוצחים הנתעבים האלה שחשבנו שאפשר לגור לידם ושעכשיו אנחנו מבינים שאי אפשר לגור לידם, שהצבא ינצח. נוכיח שאף אחד לא יכול לעם היהודי, כי אם נכשל במבחן הזה, המדינה שלנו תהיה אחרת לגמרי ואני לא יודע מי יגור צפונה מנתניה ודרומה מתל אביב".

"אנחנו צריכים להתפרע"

בדיון נוסף שקיימה הוועדה היום בנושא מחסור בעובדים זרים בענף התשתיות והבנייה וההשלכות על משבר הדיור אמר היו"ר אשר "אנחנו צריכים להתפרע. גם אם יחזרו פועלים מאזורי יהודה ושומרון, עדיין יהיו חסרות הרבה מאוד ידיים. אנחנו נכנסים לפעולות שיקום אדירות. אנחנו צריכים רכבת אווירית של עובדים שיבואו לפה לארץ. ובשביל זה נעשה הסכם גם עם הודו. אני פונה למשרד האוצר, השיכון, החוץ - אנחנו חייבים להרים את הראש ולקדם כל תוכנית, ולהקל על כל דבר. יש למשל המון תוכניות של התחדשות עירונית שצריך להוציא אל הפועל".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן, אמר כי "הסכנה הגדולה היא שנסיים את המלחמה עם פערים בין ביקוש להיצע. אנחנו לא בטוחים שלמדינה אחרי המלחמה יהיה כסף תקציבי לשים על סבסוד והאצת נדל"ן. לקצר את לוחות הזמנים (ולהביא) ידיים עובדות זו חובת השעה. לעצור עכשיו את עולם הנדל"ן ולהדמים אותו זה אומר להשקיע הרבה אנרגיה אחר כך. צריך להגדיל את מספר העובדים הזרים מ-30,000 ל-50,000. לחברות הביצוע יש תקרה של 12,000 עובדים, כשנגיע לזה, נוכל לעלות ל-15,000. יש לנו הצעת מחליטים שיכולה לעבור עכשיו".

מהדיון עלה כי הודו היא היעד העיקרי ממנו יש כוונה להביא לישראל עובדים לענף הבנייה, כאשר משרד החוץ הוא זה שמנהל בימים אלו את הממשק מול הודו. עובדים נוספים יגיעו כנראה ממולדובה. על פי הגורמים המקצועיים, ישנם מבחנים שעובדים זרים צריכים לעבור על מנת להיכנס למאגר עובדי ענף הבנייה שיכולים להגיע לישראל, ויש כעת כוונה לנסות ולהקל על חלק מהמבחנים הללו כדי לזרז הליכים. עוד לפני הגדלת מכסת העובדים, ניתן להביא לישראל כבר עכשיו עוד 10,000 עובדים, כחלק מהמכסה הקיימת.  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יעקב אשרנתן אלנתןרפי אלמליחיהודה מורגנשטרןועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...