מס' העסקאות במרץ זינק ב-19% - עלייה גם בהיקפי העסקאות בשוק היד השנייה מאז המלחמה

במרץ לראשונה חל גידול במס' העסקאות בשוק היד השנייה לעומת החודש המקביל אשתקד - בשיעור של 9%. 58% מכלל העסקאות הן של רוכשי דירה ראשונה, עלייה של 22% ברכישות משקיעים לעומת אשתקד. נתוני הרכישות של תושבי חוץ עדיין נמוכים - 109 דירות בלבד

שיתוף הכתבה
הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון (דוברות משרד האוצר)הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון (דוברות משרד האוצר)

לאחר השיפור בנתוני המכירות בשוק היד הראשונה, גם שוק דירות היד השנייה מתחיל להתאושש. כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי של משרד האוצר של ענף הנדל"ן למגורים עבור חודש מרץ שפורסמה היום (ה'). בסך הכל, הסתכמו מכירות דירות היד השנייה במהלך החודש ב-4,347 עסקאות, גידול של 9% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 12% בהשוואה לחודש הקודם. למרות זאת, מדובר בנתונים נמוכים יחסית למרץ, כאשר ב-25 השנים האחרונות רק חודשי מרץ של האינתיפאדה השנייה ושל מרץ שעבר, לאחר עליות הריבית, היו נמוכים יותר. 

בחודש מרץ גם נמשכה ההתאוששות בכלל העסקאות למכירת דירות, לאחר השפל בעסקאות בחודשיים הראשונים למלחמת "חרבות ברזל". סך הדירות שנמכרו במרץ עמד על 8,139, גידול של 19% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 8% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי, עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 7,337, גידול של % 22 בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 12% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נרשמה בשלושת החודשים הראשונים של השנה עליה רצופה במספר העסקאות בשוק החופשי (כל חודש לעומת המקביל לו אשתקד), זאת לאחר רצף ירידות ממושך מאז מרץ 2022 , בסמוך לתחילת רצף העלאות הריבית.

במכירות הקבלנים בחודש מרץ חלה עלייה משמעותית גם כן, ואלה הסתכמו ב-3,792 עסקאות למכירת דירה, גידול חד של 34% בהשוואה למרץ אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם זוהי עלייה של 4% . בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב- 2,990 דירות, גידול חד של 46% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 11% בהשוואה לחודש הקודם.

בניתוח הריכוזיות במכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא כי בשני האזורים הבולטים במכירות הקבלנים בחודש מרץ, אזורי ב"ש וחיפה, נרשמה גם הריכוזיות הגבוהה ביותר במכירות הקבלנים, כאשר עשר החברות הגדולות בכל אחד מאזורים אלו ריכזו כמחצית מכלל מכירות הקבלנים באזור.

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה נמצא כי שיעור הדירות הנמכרות "על הנייר" בחודש מרץ עמד על 62.5% , גידול של חמש נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם, זאת לאחר ירידה כמעט רצופה מאז אוגוסט אשתקד. עם זאת עדיין מדובר בשיעור הנמוך ב- 8% בהשוואה
למרץ אשתקד.

עלייה ראשונה ברכישות תושבי חוץ מאז תחילת המלחמה 

רכישות המשקיעים בחודש מרץ הסתכמו ב-1,286 דירות - גידול של 22% לעומת מרץ אשתקד וגידול של 12% בהשוואה לחודש הקודם. משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על 15.8% , גידול מתון של 0.4 נקודת אחוז בהשוואה למרץ אשתקד. מנגד, מכירות המשקיעים בחודש מרץ הסתכמו ב-1,315 דירות, כך שבסך הכל "מלאי" הדירות בידי המשקיעים הוסיף לרדת בקצב איטי.

רכישות תושבי החוץ הסתכמו בחודש מרץ ב- 109 דירות, ירידה של 17% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 13% בהשוואה לחודש הקודם. זו עלייה חודשית ראשונה מאז תחילת המלחמה. במקביל מכרו תושבי החוץ 43 דירות בחודש מרץ, כך שסך הרכישות "נטו" של סגמנט זה בחודש מרץ עמד על 66 דירות בלבד.

רכישות רוכשי הדירה הראשונה הסתכמו בחודש מרץ ב-4,709 דירות, מה שהופך אותם לאחראים לרוב (58%) העסקאות. מדובר בגידול חד של 29% בהשוואה למרץ אשתקד ושל 9.4% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות אלו ב- 3,907 דירות, גידול של 36% לעומת מרץ אשתקד.

רכישות משפרי הדיור בחודש מרץ הסתכמו ב-2,144 דירות, גידול מתון של 1% בהשוואה למרץ אשתקד ועלייה של 4% לעומת החודש הקודם. שיעור "מצמצמי הדיור" בקרב סגמנט זה הוסיף לרדת, לשיעור של 20.9% , לאחר גידול שנרשם בשיעור זה לאחר תחילת רצף העלאות הריבית ועד לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות עמד בחודש מרץ על 9.1 מיליארד שקל, נתון הגבוה ריאלית ב-45% בהשוואה למרץ אשתקד. מנגד, תזרים המזומנים בפועל הוסיף לרדת, זאת בעיקר על רקע מבצעי המימון של הקבלנים (המאפשרים תנאי תשלום נוחים, לפיהם חלק הארי של התשלום מתבצע במסירה).


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הכלכלן הראשימשרד האוצרשוק הדיורדירות להשקעה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...