בפעם הרביעית: בנק ישראל מאריך את מתווה הסיוע במשכנתאות עד לסוף ספטמבר

בנק ישראל הודיע כי הוא מאריך בפעם ה-4 את מתווה הסיוע עליו הודיע כשבוע לאחר פרוץ המלחמה, ומאפשר בין היתר למי שנפגע באופן ישיר מהמלחמה לדחות, ללא ריבית וללא עמלות, את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות. בהתאחדות יועצי המשכנתאות מזהירים: "מומלץ לשקול בכובד ראש כל החלטה על דחייה, שכן זו איננה מתנה או הטבה"

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן לע"מ)נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן לע"מ)

בנק ישראל הודיע כי הוא מאריך את מתווה הסיוע שאומץ על ידי הבנקים לטובת לקוחות המערכת הבנקאית בהתמודדות עם השלכות המלחמה, ובכלל זה סיוע במשכנתאות. המתווה יוארך מ-1 ביולי עד 30 בספטמבר.

שבוע לאחר פרוץ המלחמה הודיע בנק ישראל על מתווה מקיף להקלה על נטל האשראי והעמלות, שאומץ על ידי הבנקים. לאחר כמה שבועות מתחילת המלחמה ונוכח העובדה כי תושבי הצפון פונו מביתם, הורחב המתווה ונכללו בו גם תושבי הצפון. לאור הימשכות המלחמה, הודיע בנק ישראל בדצמבר 2023 על הארכת המתווה שאומץ על ידי הבנקים בשלושה חודשים, ועל הרחבתו לאוכלוסיות נוספות. במרץ 2024 הודיע הבנק על הארכה והרחבה נוספת של המתווה.

כיום המתווה המאושר מאפשר לקבוצת הלקוחות במעגל הראשון - האוכלוסיות שנפגעה באופן ישיר מנזקי המלחמה, בהם אוכלוסיות בקו עימות, מפונים, משפחות חטופים ונעדרים, משפחות שכולות, חיילי מילואים - לדחות, ללא ריבית וללא עמלות, את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות, לקבל פטור ממרבית העמלות ופטור בחשבונות עו"ש מריבית על יתרת החובה עד לסכומים קצובים, וזאת למשך שלושה חודשים מרגע הצטרפותם. ליתר הלקוחות - קבוצת הלקוחות במעגל השני - ניתנת האפשרות לדחות, ללא עמלות, את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות למשך שלושה חודשים, כאשר התשלומים הנדחים יישאו ריבית שלא תעלה על שיעור הריבית בחוזה ההלוואה.

נוסף להטבות בעו"ש בעיקר לאוכלוסיית המעגל הראשון ולמשרתי מילואים, תתאפשר כאמור  דחיית תשלומי הלוואות ומשכנתאות בשלושה חודשים נוספים. בנק ישראל מציין כי תקופת דחיית התשלומים המצטברת המקסימלית במסגרת המתווה תהיה 9 חודשים לכל הלוואה. לקוחות שדחו את התשלומים לתקופה של 9 חודשים ועדיין מתקשים מבחינה כספית לעמוד בתשלומי ההלוואה, יפנו לבנק בו מתנהל חשבונם בבקשה לבחינת הקלות. כל מקרה ייבחן על ידי התאגיד הבנקאי לגופו. בנק ישראל מדגיש כי הפיקוח על הבנקים מצפה מהבנקים לפעול ברגישות המתבקשת בבחינת בקשות אלו.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "מתחילת המלחמה נקט בנק ישראל בסט פעולות לתמיכה בפעילות השווקים וסיוע למשקי בית ועסקים שנפגעו כדי לצלוח את התקופה. הארכת המתווה תורמת ליכולתם של אלו שחווים קשיים כלכליים לצלוח תקופה זו ולשפר את סיכויי התאוששותם. בנק ישראל ימשיך לנטר ולנתח באופן שוטף את מצב המשק על רקע המלחמה ויפעל ככל הנדרש על מנת לתמוך בכלכלה ובמשק. אני מודה לצוות המקצועי בפיקוח על הבנקים שהוביל את המתווה ולמערכת הבנקאית שנרתמה למאמצי הסיוע ולהארכתו".

התאחדות יועצי המשכנתאות: לשקול בכובד ראש כל החלטה על דחייה

 בתוך כך בנק הפועלים הודיע כי יעניק פטור מלא מתשלום משכנתה למשך שלושה חודשים ללקוחות בעלי נכס המשועבד לבנק (לטובת המשכנתה) אשר מיקום הנכס המשועבד הוא ביישובי הצפון שפונו במהלך המלחמה (בהתאם לרשימת יישובי הצפון המפורטים באתר בנק ישראל והנכללים במתווה בנק ישראל נכון ליום ה-23.6.24). ההטבה מתייחסת לשלושת ההחזרים החודשיים הקרובים: יולי, אוגוסט וספטמבר והיא תחול באופן אוטומטי, ללא צורך בפנייה לבנק.  

המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי: "המצב הביטחוני במדינה עדיין מורכב ולכן החלטנו להאריך בפעם הרביעית את המתווה המקיף שאומץ על ידי הבנקים, כדי להמשיך ולתת הקלות תזרימיות שיסייעו לאוכלוסייה לחזור לשגרת תשלומים סדירה, תוך ביצוע התאמות נדרשות כפי שעולה מהנתונים ומהפניות מהשטח. הפיקוח ימשיך לעקוב אחר הנתונים וההתפתחויות, תוך מיקוד הסיוע לאוכלוסיות הרלבנטיות. אני מברך את המערכת הבנקאית על המשך הירתמותה להרחבה הנוספת של המתווה ועל מתן ההקלות הנוספות הניתנות ללקוחות".

בהתאחדות יועצי המשכנתאות בירכו על הארכת מתווה בנק ישראל עבור אוכלוסיות שנפגעו במלחמה, אך הדגישו כי "לצד צעד זה יש לייצר פתרונות וכלים נוספים כדי לסייע לציבור להפחית את נטל ההלוואות. יחד עם זאת, לציבור הכללי שלא מושפע מהאירועים, מומלץ לשקול בכובד ראש כל החלטה על דחייה, שכן זו איננה 'מתנה' או 'הטבה' והדבר יבוא לידי ביטוי בגידול ההחזר החודשי בתום תקופת ההקפאה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהמשכנתאותהתאחדות יועצי המשכנתאותבנק ישראלהפועליםחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...