איגוד המתכננים בישראל: "תומכים בהחלטה שלא להאריך את תמ"א 38"

האיגוד שלח מכתב למנהל התכנון, כדי "לחזק את ידיו ולתמוך בהחלטתו המקצועית" • "התוכנית נעדרת מבט תכנוני כולל; גורמת להגדלת אי-השוויון בין מרכז לפריפריה"

שיתוף הכתבה
איגוד המתכננים בישראל: "תומכים בהחלטה שלא להאריך את תמ"א 38"איגוד המתכננים בישראל: "תומכים בהחלטה שלא להאריך את תמ"א 38"

איגוד המתכננים בישראל תומך בהחלטת מִנהל התכנון להביא לסיומה של תמ"א 38 בשנה הבאה: במכתב רשמי שנשלח הבוקר (א') על ידי אנשי האיגוד אל ראשי מִנהל התכנון, סביב ההחלטה על סיום דרכה של תמ"א 38 – תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה – מצהיר האיגוד כי מדובר בהחלטה מקצועית נכונה.

"לאור הדיון הציבורי המתרחב בשבועות האחרונים, ובמיוחד לאור קולות הנשמעים כנגד יוזמת מנהל התכנון להביא לסיום תחולת תמ"א 38 , איגוד המתכננים בישראל – המייצג את העוסקים בתחום תכנון עיר ואזור לגווניהם - מחזק את ידי המנהל ותומך בהחלטתו המקצועית שלא להאריך את תוקפה של תמ"א 38", נכתב במכתב שנחתם על ידי תמי גבריאלי, יו"ר משותפת של האיגוד, ושלח הבוקר (א') אל ראשת מנהל התכנון, המתכננת דלית זילבר. 

[quote]

האיגוד מסביר את תמיכתו ב"כישלונה של תמ"א 38 בהשגת מטרתה העיקרית (חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה), תרומתה השולית להתחדשות עירונית, השלכותיה על אי-השוויון בישראל והפגיעה התכנונית הנגרמת מתוספת יחידות דיור ספורדית למרקמים עירוניים. אלו מביאים את איגוד המתכננים בישראל לתמוך בעמדה שלא להאריך את תוקף התוכנית במתכונתה הנוכחית. 

העובדה כי עד סוף 2018 הונפקו במסגרת תמ"א 38 היתרים לכ-2,800 מבנים וחוזקו כ-27 אלף יחידות דיור בלבד, מתוך כ-810 אלף אשר צוינו ככאלו הדורשות חיזוק – קרי פחות מ-3.5% - חושפים את המציאות לפיה מאמצעִי לחיזוק מבנים הפכה תמ"א 38 לכלי להתחדשות עירונית לכאורה, והיא נתפשת כאמצעי להגדלת מצאי הדיור, חרף תרומתה המוגבלת בנושא. המנגנון הכלכלי העומד בבסיסה גורם להגדלת אי-השוויון בין מרכז לפריפריה ובין שכונות חזקות לחלשות; תמ"א 38 העלתה את ערך הקרקע באזורים שבהם ערכי הקרקע גבוהים מלכתחילה; היא מפלה לרעה דיירים במבני קומות, וכמובן שוכרי דירות במבנים העוברים חיזוק.

התוכנית נעדרת מבט תכנוני כולל; היא אינה מביאה לביטוי שונוּת בין סוגי מבנים, ערכי קרקע, מידת הסיכון והמצב החברתי-כלכלי של האוכלוסייה. גם סביבת המבנה – התאמת התשתיות החברתיות וההנדסיות לקלוט את תוספת האוכלוסייה, מצבה התקציבי של הרשות המקומית וההשלכות המיידיות על השכנים – אינם נלקחים בחשבון. רשויות מקומיות באזור המרכז טוענות שהן נפגעות מהתוכנית. העובדה שמרכיב מרכזי בתוכנית הוא ויתור על היטל ההשבחה, שנגזר על הרשות המקומית, מקשה על הרשויות להתמודד עם השבחת התשתיות הנדרשת".

[quote]

לצד כל אלו מבהיר איגוד המתכננים ביטול תמ"א 38 אינו צעד מספיק, וכי על המדינה ועל רשויות התכנון למצוא חלופה הולמת לתוכנית: "איגוד המתכננים פונה למנהל התכנון על מנת שיקדם כלים חלופיים שיענו על המטרות לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה והתחדשות עירונית: יש לנתק את הצורך בחיזוק מבנים מהתנאי של תוספת יחידות דיור, ולייצר תוכנית ממשלתית שתיתן מענה פיננסי וארגוני לנושא. 

הליך אישור לחיזוק שאינו כרוך בתוספת דירות צפוי להיות מהיר, והדבר יאפשר להבטיח הגנה על חיי אדם במקומות שבהם קיימים סיכונים. במקביל יש לקדם תוכניות להתחדשות עירונית של מרקמים ישנים, בסיוע הרשות להתחדשות עירונית ובשיתוף הרשויות המקומיות והתושבים. נדרשת הקמת קרן למימון התחדשות עירונית באזורים שבהם אין לכך כדאיות כלכלית, בתנאים שיאפשרו יצירת מרקם עירוני איכותי העונה לצורכי התושבים".

" התחדשות עירונית משמעותה חידוש מרקמים עירוניים שלמים ושינוי דפוסי ההתנהלות בהם", מסכמים אנשי האיגוד במכתבם. "לכן, על אף שתמ"א 38 יכולה לשמש כאחד הכלים במסגרת רחבה יותר של התחדשות עירונית, כשלעצמה היא אינה מהווה תוכנית להתחדשות עירונית".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איגוד המתכננים בישראלמנהל התכנוןדלית זילברתמי גבריאלי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...