דירוג איתנות הערים של D&B: ראשל"צ ראשונה, ת"א רק שלישית

ת"א הידרדרה שני מקומות לעומת השנה שעברה, וחולון שומרת על המקום השני • בדירוג הערים הבינוניות תפסה ראש העין את המקום הראשון; הידרדרות לר"ג ולכפ"ס

שיתוף הכתבה
עיריית ראשון לציוןעיריית ראשון לציון

ראשון לציון – ולא תל אביב – היא הרשות האיתנה ביותר בישראל מבין הערים הגדולות (ערים שבהן יותר מ-200 אלף תושבים) בשנת 2019, כך על פי הדירוג השנתי של חברת המידע העסקי D&B ישראל המפורסם היום (א'). הדירוג, המתפרסם אחת לשנה, כולל שלוש 'קבוצות' ערים – הערים הגדולות, שבהן יותר מ-200 אלף תושבים, הערים הבינוניות, שבהן 50 עד 200 אלף תושבים, והערים הקטנות שבהן פחות מ-50 אלף תושבים. הדירוג מושפע מנתונים כמו הכנסות הרשות, שיעור הגירעון שלה, שיעור גביית הארנונה, המעמד הסוציואקונומי ועוד.

הנתונים מראים כי ראשל"צ מובילה את הדירוג הודות לעלייה בהכנסות העירייה לסכום של 1.738 מיליארד שקל, לגביית ארנונה גבוהה, בשיעור של 94%, לעודף תקציבי בשיעור של 1.1% ול-0% מענקים. תל אביב עצמה, שניצבה בראש הדירוג בשנה שעברה, ירדה למקום השלישי. היא מציגה הכנסות של 5.216 מיליארד שקל, 93% שיעור גביית ארנונה ואפס אחוז מענקים. שלישית מדורגת חולון, עם הכנסות של 1.218 מיליארד שקל, ושיעור גביית הארנונה הגובה ביותר מבין הערים הגדולות: 96%.

בתחתית הדירוג נמצאת ירושלים, שירדה מקום אחד מהשנה שעברה אל המקום העשירי, וזאת למרות שהכנסותיה הן הגבוהות ביותר בארץ (בשל היותה העיר הגדולה בישראל) – 5.576 מיליארד שקל, ועל אף גירעון תקציבי של 0%. שיעור גביית הארנונה בעיר עומד על 84% בלבד, הנמוך ביותר מבין עשר הערים הגדולות, ושיעור המענקים שלהם היא זוכה מגיע ל-10.9% - גם הוא הגבוה ביותר מבין הערים הגדולות. בני ברק, שניצבת במקום התשיעי ברשימה, מופיעה בה לראשונה, לאחר שעברה את רף 200 אלף התושבים במהלך השנה. היא היחידה מבין עשר הערים הגדולות שמציגה גירעון תקציבי, בשיעור מזערי של 0.1%, וזוכה לדירוג הסוציואקונומי הנמוך ביותר מבין ערים אלו: 2 מתוך 10.

הערים הבינוניות: כפר סבא ורמת גן לא בחמישייה הפותחת

דירוג הערים הבינוניות של D&B מתייחס לערים שבהן בין 50 ל-200 אלף תושבים. ראש העין, שכלל לא הייתה ברשימה זו בשנה שעברה, התברגה אליה לראשונה השנה, עם כ-51 אלף תושבים – ומייד התמקמה במקום הראשון, עם הכנסות של 386 מיליון שקל, שיעור גביית ארנונה של 94%, גירעון של 1.1% מהתקציב ו-0% מענקים. גם רמת השרון נכנסה השנה לראשונה לדירוג, והתייצבה במקום הרביעי, עם 93% גביית ארנונה וגירעון של 0.4% בלבד. הרצליה, הראשונה, ניצבת שנייה בדירוג הערים הבינוניות.

שתי ערים שנכללו בחמישייה הפותחת בשנה שעברה נדחקו ממנה: עיריית כפר סבא, שניצבה במקום השני בדירוג ב-2018, צנחה למקום השישי, ועיריית רמת גן, שהייתה שלישית, צנחה למקום השביעי. יש לציין כי לר"ג, העיר הגדולה ביותר מבחינת מספר התושבים מבין הערים הבינוניות, גם ההכנסות הגדולות ביותר: 1.223 מיליארד דולר.

העיר שבה שיעור גביית הארנונה הוא הנמוך ביותר היא אום אל פאחם, עם 74% בלבד – נתון אשר תורם לכך שהעיר ניצבת במקום ה-29 והאחרון בדירוג הערים הבינוניות. הגירעון הגדול ביותר הוא של קריית גת, 9.2% - הנתון הגרוע ביותר מבין כלל הערים המופיעות בדירוג - אך שיעור גביית הארנונה בה הוא 96%. מודיעין עילית, בית"ר עילית ורהט הן היחידות בשלושת הדירוגים אשר הדירוג הסוציואקונומי שלהן הוא 1 – הנמוך ביותר.

השיעור הגבוה ביותר של עסקים בסכנת סגירה: בבאר שבע וברהט

נתוני D&B שפורסמו היום כוללים גם את שיעור העסקים שנמצאים בסכנת סגירה, לפי ערים. על פי נתונים אלו, באר שבע היא העיר הגדולה הכי בעייתית לעסקים – 9.3% מהם נמצאים בסכנת סגירה. אולי בשל כך כמות העסקים הפועלים בעיר היא מהנמוכות מבין עשר הערים הגדולות: 72.6 עסקים לאלף תושבים, שיעור הגבוה רק מזה של אשדוד מבין עשר הערים הגדולות.

עיר נוספת שבה העסקים סובלים מאי-יציבות רבה נמצאת מעט צפונית לבאר שבע: העיר רהט (שנמצאת ברשימת הערים הבינוניות, עם כ-62,500 תושבים),שבה שיעור גבוה מאוד של עסקים הנמצאים בסכנת סגירה: 19.5%. בנצרת שיעור זה עומד על 13.1%, ובאום אל פאחם על 13%. 

מבין הערים הגדולות מספר העסקים הגבוה נמצא בתל אביב, 243.5 עסקים לכל אלף תושבים – הנתון הגבוה ביותר. בירושלים, לשם השוואה, 77 עסקים לכל 100 תושבים. עיריות נוספות הבולטות לטובה מבחינה זו הן רמת גן, עם 220.7 עסקים לכל אלף תושבים, והרצליה, עם 190.5 עסקים לכל אלף תושבים. ברהט השיעור הנמוך ביותר, 34.7 עסקים לאלף תושבים, ומודיעין עילית לא הרחק מעליה, עם 39.7 עסקים ל-אלף איש. כאמור, אלו גם שתיים משלוש הערים היחידות שהדירוג הסוציואקונומי שלהן הוא 1.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארנונהאיתנות פיננסיתרהטבאר שבע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...