מחר (שלישי) במועצה הארצית: עתיד תמ"א 38 יוכרע סופית

לאחר ההמלצה על הארכה אחרונה עד אוקטובר 2022, שאושרה בוולנת"ע – תתקבל ההחלטה הסופית • התאחדות הקבלנים: "החלטה שחייבת להדיר שינה מעיני כל חברי המועצה"

שיתוף הכתבה
זאב בילסקיזאב בילסקי

מחר (ג') תגיע אחת הסוגיות הקריטיות ביותר לענף הנדל"ן בשנים האחרונות לנקודת הכרעה: המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות היו"ר זאב בילסקי, תתכנס בשעה 12:45 לערך לישיבה מיוחדת שבה יוחלט סופית עתידה של תמ"א 38 . על פי כל הסימנים, יוארך תוקפה של התמ"א בפעם האחרונה, עד אוקטובר 2022.

כזכור, נושא סיומה של תמ"א 38 עלה על הפרק לראשונה בתחילת יולי, אז פרסמנו כאן לראשונה כי מנהל התכנון ממליץ לסיים את התוכנית במועד הקרוב, קרי מאי 2020. הכרזה זו הביאה לתגובות רבות בענף הנדל"ן הישראלי, מצד כלל הגורמים, ובסופו של דבר – לאחר חודשים ללא הכרזה ממשית – החליטו כלל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים בתחילת החודש שעבר על עצירת התמ"א בעוד כשלוש שנים, בתום פגישה בלשכת שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון.

בהמשך לכך הובא ההחלטה לדיון בוולנת"ע - ועדת משנה לנושאים תכנוניים עקרוניים במועצה הארצית, שאישרה גם היא את ההחלטה. בדיון שנערך בוועדה נכתב כי "אין מקום להאריך את תוקפה של התמ"א לתקופה נוספת של 5 שנים, אלא להאריכה לתקופה אחרונה, קצרה יותר, הנדרשת להליכים שכבר החלו ולשם מעבר הדרגתי לחלופות אחרות, לצד קביעת הוראות מעבר.

"הוועדה השתכנעה כי התמ"א במתכונתה הנוכחית, לא משיגה באופן מספק את מטרתה – חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, באופן המצדיק את המשך קיומה, למרות המחיר התכנוני הכבד הכרוך במתן היתר ישירות מכוח תוכנית ארצית ללא תכנון מפורט. מהנתונים שהוצגו בפני הוועדה עלה כי התמ"א כמעט לא מיושמת באזורי הסיכון לרעידות אדמה, אלא בעיקר באזורים שבהם ערכי הקרקע גבוהים. כמו כן הובאו לידיעת הוועדה חששות מפי אנשי מקצוע הבקיאים בתחום, כי לנוכח המורכבות הכרוכה בחיזוק מבנים קיימים, קיים חשש כי חלק מהמבנים שבוצעו בהם תוספות בנייה במסלול חיזוק מכוח התמ"א לא יהיו שמישים למגורים לאחר רעידת אדמה".

בהתאם לכך המליצה גם הוולנת"ע על הארכת התמ"א עד לתאריך 1.10.22. עם זאת, מעניין לגלות כי בהמלצתה ציינה ועדת המשנה כי יש לאפשר את המשך הוראות התמ"א לתקופה של 5 שנים נוספות, עד מאי 2025, וזאת בתנאי שהוועדה המקומית ברשות שבה מתכונן הפרויקט החליטה כי היא מעוניינת שהוראות התמ"א ימשיכו לחול בתחומה, והכינה תוכנית מתאר להתחדשות עירונית או תוכנית מפורטת לפי סעיף 23 לתמ"א 38 – והגישה אותה לאישור מוסד התכנון עד תחילת מאי 2022. כעת, לאחר המלצות הוולנת"ע, עובר הכדור אל המועצה הארצית לתכנון ובנייה – שאמורה להכריע סופית בדבר מועד סיומה של תמ"א 38 .

כידוע, תמ"א 38 יצאה לדרך בחודש אפריל שנת 2005, כתוכנית כלל ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. מאז עברה התוכנית גלגולים רבים, אך בשנים האחרונות תפסה תאוצה רבה. בשנת 2018, לדוגמה, ניתנו יותר מ-10,000 היתרי בנייה במסגרתה, וכיום פועלים בתחום ההתחדשות העירונית כ-2,000 יזמים.

אם כן, מהו הרקע להפסקתה? צפו בסרטון המרחיב על הנושא, שפורסם על רקע הודעת מנהל התכנון ביולי האחרון:

ביולי האחרון השתתף בפודקאסט מגדל בבל סמי מצלאוי , בעל השליטה בחברת מצלאווי - מהמתנגדים החזקים ביותר מבין היזמים להמשכה של תמ"א 38 . האזינו:

התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "79% מהציבור יתמוך בביצוע פרויקט תמ"א 38 בבניין שלו"

על רקע ההחלטה הצפויה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מפרסמת היום התאחדות הקבלנים בוני הארץ נתונים באשר לכדאיות המשכה של תמ"א 38 . על פי נתונים שניתחו אנשי ההתאחדות, מתוך אתר מדלן , בערים שבהן עד 5% מהדירות שנמכרו עברו תמ"א 38, נרשמה עלייה ממוצעת של 3.2% במחירי הדיור; לעומת זאת, בערים שבהן היוותה התמ"א יותר מ-5% מהעסקאות, נרשמה עליית מחירים ממוצעת של 1.9%.

לצד נתונים אלו מפרסמת התאחדות הקבלנים בוני הארץ תוצאות סקר של חברת גיאוקרטוגרפיה , ולפיו 79% מהציבור יתמוך בביצוע פרויקט תמ"א 38 בבניין שבו הוא מתגורר, או בבניין שבו ישנה דירה בבעלותו. עוד עולה מהסקר כי יותר מ-70% מהמשיבים תומכים בראשי ערים שבוחרים להמשיך ולקדם תמ"א 38, ומעריכים כי חיזוק המבנים ומיגונם במסגרת תמ"א 38 ישפר את איכות חיי התושבים בהם ואת ביטחונם. נוסף על כך הראה הסקר כי יותר מ-48% מהציבור סבור שעל המדינה לשאת בהוצאות תקציב שיאפשרו לערים המעודדות תמ"א 38 לעמוד בהשקעה הנדרשת בתשתיות. הסקר נערך בקרב 500 נשאלים בגירים מכל רחבי הארץ. 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר: "ההחלטה על אודות עתיד תמ"א 38 חייבת להדיר שינה מעיני כל חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מדובר בכלי היחיד להצלת חיי אדם שעובד כיום, ובמקביל עולה באופן ברור מהנתונים שהציבור רוצה שהתמ"א תימשך. 

תמ"א 38 היא תוכנית חשובה שאסור להפסיק את הפעילות במסגרתה, אלא אם יימצא כלי ישים אחר שיחליף אותה. במקביל, אני מבקש להזכיר למי ששכח שזמן ההמתנה להיתר בבנייה סטנדרטית בישראל עומד על יותר משנתיים, ובצירוף התקופה הארוכה הנדרשת לאישור לגיוס התושבים במתחם המיועד לתמ"א 38, ולאישור התוכנית - מדובר בהרבה יותר זמן. לכן, הארכת תקופת החלת התמ"א חייבת לעמוד על 5 שנים לפחות, כדי להבטיח שכלל הפרויקטים יצאו לדרך".

לפני כשנה השתתף אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת " אקו סיטי ", בפרק הראשון של פודקאסט מגדל בבל, שם דיבר על הבלת"מים בהתחדשות עירונית: 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זאב בילסקיתמ"א 38מגדל בבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...