מדד גוגנהיים לרבעון השלישי:רק 3 חברות לא מדורגות איתנות

האיתנות הפיננסית של רוב חברות הנדל"ן הלא מדורגות ממשיכה להיות נמוכה; המדד מבוסס על תזרים המזומנים הפנוי של החברות

שיתוף הכתבה
יצירתיות חשבונאית בדוחות (שאטרסטוק)יצירתיות חשבונאית בדוחות (שאטרסטוק)

בעקבות פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2019, בדקנו שוב את האיתנות הפיננסית של החברות הלא מדורגות שהנפיקו אגרות חוב בבורסה של תל אביב, בהתאם לפרמטרים הכלכליים שנקבעו במדד שלנו. ברבעון הראשון של השנה, מתוך 15 חברות שסקרנו, רק 4 חברות נראות איתנות. ברבעון השני ירדנו ל-3 חברות בלבד – בוני התיכון , מצלאווי ואביב ארלון - שצלחו את מבחן המדד והציגו איתנות פיננסית נאותה עבור רוכשי האג"ח, ואותן חברות נשארו בראש המדד שלנו גם ברבעון השלישי, בלי שאף חברה אחרת זכתה להצטרף אליהן. 

העובדה שרק 3 חברות נראות איתנות לפי המודל שלנו יכולה להסביר למה רוב  החברות הללו לא בקשו מחברה מדרגת להעניק להם ציון לקראת גיוס האשראי. אולם, יש לציין שהתשואה השנתית לפדיון בחלק מהחברות הנ"ל היא נמוכה לאור הסיכון שטמון בהשקעה בחברות אלו. באופן כללי, בהרבה מקרים אין קורלציה בין תשואת האג"ח לפדיון לבין הציון הניתן על ידי חברות המדרגות או על פי מודל שלנו.
בניתוח מקרו, יש לציין שרמת התזרים מזומנים וההון החוזר  בממוצע על התקופה הנסקרת נמוכים מהממוצע של כל החברות שבמאגר מידע. ההסבר לכך הוא הצורך בהשקעה גדולה בענף הנדל"ן המכביד על התזרים המזומנים של החברות הנ"ל ועל היחס של החוב השוטף למאזן. ידוע גם כי רמת הקריסה בחברות הנדל"ן יחסית גבוהה.
הריווחיות בענף הנדל"ן דומה למה שקורה בענפים אחרים. בחלק לא מבוטל מהמקרים, זו תוצאה של תרגילים חשבונאיים שלמרות שהם לגיטימיים, לא בהכרח מציגים את האמת הכלכלית. בעניין זה, יש בשורה טובה בכך שמתחילת שנת 2019 תזרים המזומנים משמעותית גבוה מהרווח, כך שבממוצע בכל החברות, אין כבר תופעה של ייפוי מאזנים. דבר זה מסביר העליות הגבוהות באג"ח הקונצרני בשנת 2019, במיוחד בענף הנדל"ן.

מודל האיתנות הפיננסית, שמציע אמידה של הסיכוי שהחברה תגיע לחדלות פירעון, מבוסס על תזרים המזומנים, רווח, והון חוזר של החברה. בעשורים האחרונים עורערו מעמדן של הגישות המסורתיות לניתוח פיננסי, שהיו מבוססות בעיקרן על מבנה המאזן, גודל ההון העצמי, גודל ההון החוזר וכו'. האירועים הכלכליים שחלו בתקופה זו, הביאו לכך שלעיתים קרובות יש לחברות הון חוזר ו/או הון עצמי שליליים למשך תקופה ממושכת, מבלי שתהיה לה סכנה ממשית לפשיטת רגל, ואף המצב ההפוך גם הוא קורה.

מודל גוגנהיים מבוסס על תזרים המזומנים הפנוי – חישוב של ממוצע רב שנתי של יכולת החברה לממן הוצאות השוטפות והוצאות מימון ודיבידנד מהפעילות הרגילה של החברה. המודל הזה הוכיח את כושר הניבוי הטוב ביותר ביחס לפשיטות רגל בחברות אירופאיות אמריקאיות וישראליות. הסקירה מתמקדת בתזרים המזומנים, תוך התייחסות להון החוזר ולרווחיות החברות לפי התוצאות הכספיות בחמש שנים אחרונות

מודל גוגנהיים מבוסס על תזרים המזומנים הפנוי – חישוב של ממוצע רב שנתי של יכולת החברה לממן הוצאות השוטפות והוצאות מימון ודיבידנד מהפעילות הרגילה של החברה. המודל הזה הוכיח את כושר הניבוי הטוב ביותר ביחס לפשיטות רגל בחברות אירופאיות אמריקאיות וישראליות. הסקירה מתמקדת בתזרים המזומנים, תוך התייחסות להון החוזר ולרווחיות החברות לפי התוצאות הכספיות בחמש שנים אחרונות. הנתונים בטבלה מעודכנים כאמור לתוצאות שפורסמו לרבעון השלישי 2019.

ניסיון העבר מוכיח שרק תקופה של חמש שנים ויותר מאפשרת לעמוד על טיב החברה כדי למנוע עיוותים שונים. בנוסף לכך, כל המדדים יוחסו לסך המאזן וזאת בכדי להשוות בין החברות. נתונים חברות אלו מושווים למאגר המידע הכולל רק חברות בענף הנדל"ן שפרסמו תוצאות בחמש שנים אחרונות ובסך הכל מדובר ב־96 חברות.

גילוי נאות: הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מדד גוגנהייםדניאל גוגנהייםאיתנות פיננסיתבוני התיכון התחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...