בשל עודף היצע: קטאר מציעה הטבות למשקיעי נדל"ן זרים

עד לסוף השנה תתמודד קטאר עם עודף של כמעט 90,000 בתים • מחירי הדירות במדינה ירדו ב-26% מאז 2016 • ויש גם בשורה (אולי) למשקיעים הישראלים

שיתוף הכתבה
העיר דוחא, קטאר (שאטרסטוק)העיר דוחא, קטאר (שאטרסטוק)

קטאר מתמודדת עם עודף היצע עצום בשוק הנדל"ן – ומפתה משקיעים זרים לרכוש נכסים במדינה: לאחרונה פרסמה המדינה כי תעניק הטבות רבות למשקיעים שיבחרו לרכוש נכסי נדל"ן בתחומיה, זאת על רקע עשרות אלפי בתים במדינה שעומדים ללא ביקוש.

עודפי ההיצע נוצרו בשל תנופת הבנייה סביב מונדיאל 2022 שאותו אמורה קטאר לארח, כך שכבר כיום ישנו עודף של 70,000 בתים במדינה, נכון ליוני האחרון. עד לסוף השנה אמורה להסתיים בנייתם של עוד 7,250 בתים. עודף ההיצע, כצפוי, מביא לירידת מחירים מתמשכת: מ-2016 ירדו מחירי הדירות בקטאר ב-26%.

מתושבות חלקית – ועד תושבות מלאה, על שלל ההטבות שמגיעות איתה

בימים "רגילים" מדיניותה של ממשלת קטאר ברורה: הגבלות על משקיעים שאינם תושבי קטאר, כך שרק באזורים מסוימים מאוד הם יכולים לרכוש נכסי נדל"ן. כעת, בשל המצב שנוצר בשנים האחרונות, מתכננת המדינה להרחיב את האזורים המותרים להשקעה מבחינת גורמים זרים – כך על פי מגזין The Real Deal ומגזין Bloomberg.

זאת ועוד: מי שירכוש נכסי נדל"ן באזורים המותרים, יוכל לזכות בהטבות. כך, משקיע זר שיקנה נכס תמורת יותר ממיליון דולר, יזכה בתושבות קבועה של קטאר. אולי על פניו, בייחוד עבור מי שלא מכיר את המדינה הקטארית, ההטבה הזו לא נשמעת מפליגה במיוחד, אך תושבות קבע מביאה עימה הטבות בתחום הבריאות והחינוך במדינה – יתרון גדול עבור אזרחי מדינות רבות בעולם.

משקיע זר שיקנה נכס תמורת יותר ממיליון דולר, יזכה בתושבות קבועה של קטאר. תושבות קבע מביאה עימה הטבות בתחום הבריאות והחינוך במדינה – יתרון גדול עבור אזרחי מדינות רבות בעולם

קטאר מציעה, למעשה, שני סוגים של "מסלולי השקעה". האחד הוא עבור משקיעים שציינו כעת, אשר ירכשו נכס בסכום של יותר ממיליון שקל. השני הוא עבור מי שירכוש נכס בסכום נמוך יותר – 200,000 דולר ולמעלה מזה. רכישה כזו תזכה אותו בתושבות חלקית, שגם היא מבטיחה הטבות מסוימות. נזכיר כי ההטבות המצוינות ניתנו בעבר רק לאזרחי קטאר ולתושבי קבע בעלי ותק רב.

גם במדינות השכנות מתמודדים עם בעיות דומות

על פי הכתבה מטעם המגזינים האמריקאים, קטאר היא לא היחידה שמתמודדת עם מצב שכזה – וכאן ייתכן שנפתחת הזדמנות גם עבור המשקיע הישראלי (שנכון להיום, כנראה, לא יוכל להשקיע בנכס בקטאר): על פי הכתבה, גורמים רשמיים באיחוד האמירויות, שאיתה חתמה ישראל על הסכם נורמליזציה לא מכבר, מספרים כי גם שם מתמודדים עם בעיות הנובעות מעודפי היצע, ושם כבר נקטו מהלכים דומים לאלו שנוקטת קטאר כעת.

אבו דאבי אפשרה, לראשונה בהיסטוריה שלה, רכישת נכסים בשטחה מצד אזרחי מדינות זרות. גם כאן מדובר על הגבלה לאזורים מסוימים בלבד, אך ייתכן שהצעד שננקט הוא רק הראשון בסדרת צעדים בכיוון זה

כך, עיר הבירה אבו דאבי אפשרה, לראשונה בהיסטוריה שלה, רכישת נכסים בשטחה מצד אזרחי מדינות זרות, אף מחוץ לאזור המפרץ. גם כאן מדובר על הגבלה לאזורים מסוימים בלבד, אך ייתכן שהצעד שננקט הוא רק הראשון בסדרת צעדים בכיוון זה. 

עבור הישראלים, שיכולים כעת לסחור ולקיים עסקים עם גורמים באיחוד האמירויות באופן חופשי, מדובר בבשורה של ממש. ואם קטאר אכן תצטרף למדינות האזור, כפי שנטען, ותנרמל גם היא את יחסיה עם ישראל, תיפתח למשקיעים כחול-לבן עוד אפשרות נדל"נית מעניינת. נחכה ונראה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משקיע נדל"ןנדל"ן באיחוד האמירויותנדל"ן בקטארעודף היצע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...