סמוטריץ' דחף, אלקין קידם וקושניר הגיש: חוק מדד תשומות הבנייה יעלה מחר לקריאה טרומית במליאת הכנסת

החוק המוצע: המדד יכלול רק את עלות הבנייה ולא את רכיב הקרקע • החידוש שנכלל בחוק: יזם לא יוכל לגבות מדד לדירה שבנייתה הושלמה • החוק אושר אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה ויוגש כהצעת חוק ממשלתית

שיתוף הכתבה
סמוטריץ' יזם, אלקין קידם, קושניר הגיש: חוק תשומות הבנייה יעלה מחר לקריאה טרומית במליאת הכנסת סמוטריץ' יזם, אלקין קידם, קושניר הגיש: חוק תשומות הבנייה יעלה מחר לקריאה טרומית במליאת הכנסת

הצעת חוק הצמדת מדד תשומת הבניה של ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) יו"ר ועדת הכספים,  אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה, וצפויה לעלות מחר (ד') לקריאה טרומית במליאת הכנסת. הצעת החוק נועדה להגן להוציא את רכיב עלות הקרקע ממדד תשומת הבנייה, כך שהמדד יכלול עלויות בנייה בלבד ללא רכיב התייקרות הקרקע. 

הצעת החוק באה בעקבות שאילתה שהגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) בחודש דצמבר 2021, לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין. מיד לאחר השאילתה ניסה ח"כ סמוטריץ' להגיש הצעת חוק בנידון, אך בעקבות התנאים הפוליטיים היא לא זכתה לתמיכה ממשלתית פורמלית. במקום זאת הגיש ח"כ קושניר הצעת חוק דומה שכאמור אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי: "כאשר רוכש קונה דירה מקבלן בישראל, מחיר הדירה לרוב מוצמד למדד תשומות הבניה, שאמור לשקף את השינויים בעלויות הבנייה של דירות מגורים בישראל. בעת רכישתה, לרוב הדירה עדיין לא מוכנה ועודנה נמצאת בשלבי הבנייה, כך שקבלן חשוף לשינויים בעלויות הבנייה כגון - התייקרות מחירי חומרי הבנייה, או עלייה כללית בשכר העובדים. לפיכך, על מנת לבטח את עצמו מפני עליית המחירים, הקבלן נוהג להצמיד את הסכום שטרם שולם על הדירה למדד תשומות הבניה, אשר מתפרסם ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביום ה-15 לכל חודש.

המדד האמור משקף את עלויות הקבלנים ביחס לעלויות הבניה, וחסר כל נפקות ביחס למחיר הקרקע. למרות זאת, הצמדת יתרת התשלום ע"י הקבלים מתבצעת ביחס למחיר הדירה כולה, כך שלמעשה עליית המדד האמור מעלה לרוכש את התשלום בגין מחיר הקרקע, אשר אינו מושפע כלל מעליית מחירי תשומות הבנייה במשק. השיטה הנהוגה מעלה את מחירי הדירות החדשות שנקנות מקבלן אל מעבר לסכום המקורי שנקבע במשא-ומתן בין הרוכש לקונה, ללא כל עליית מחירים רלוונטית שמצדיקה זאת.

על כן, מוצע לעגן בחקיקה כי מוכר דירה חדשה לא יהיה רשאי להצמיד את מחיר הקרקע למדד תשומות הבנייה, אלא רק את מחיר עלויות הבנייה, באופן שבו הסכום שיוצמד לא יהיה גבוה ממכפלת שטח הדירה ב-5,500. 5,500 שקל היא למעשה העלות הממוצעת המקובלת לבניה למטר רבוע בישראל, כך שבאופן המוצע המדד יוצמד לעלות הבניה שתשקף את השינוי בעלויות הבניה בלבד, ולא את מחיר הקרקע אשר נקבע בעת חתימת עסקת המכר ולא מושפע משינויים בתשומות הבנייה. 

עוד מוצע כי מוכר לא יהיה רשאי להצמיד את יתרת התשלום לתשומות הבניה כאשר הדירה נמצאה ראויה למגורים, או כאשר המועד הקבוע למסירה בחוזה המכר חלף. מטרת התיקון האמור היא לפטור את רוכשי הדירות החדשות לשלם הצמדה בגין רכיב שלא הושפע מעליית מחירי תשומות הבניה, ובכך לתרום לבלימת עליית מחירי הדירות בישראל".

עם אישור החוק בוועדת השרים הגיב ח"כ אלכס קושניר: "אני שמח לבשר שהצעת החוק שיזמתי עברה היום בוועדת לחקיקה, ותעלה להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. הממשלה תוביל ותפתח את היוזמה הזאת באמצעות הצעת חוק ממשלתית שתובא בקרוב. אין לי ספק שהצעת החוק הזה יזכה לקונסנזוס מכל סיעות הבית".

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין מסר: "הצעה לתיקון חוק המכר תשנה את שיטת ההצמדה של מחיר הדירה ותחסוך עשרות אלפי שקלים לזוגות צעירים שרוכשים את הדירות. היא תהיה ברורה ושקופה יותר.  חוק המכר יאפשר לרוכשי הדירות להחליט האם הם מצמידים את מחיר הדירה למדד או למדד תשומות הבנייה בנטרול מחיר הקרקע.

הצעתו של ח"כ אלכס קושניר שעברה היום בוועדת השרים לחקיקה תצטרף  להצעת החוק הממשלתית שתובא בקרוב עם שינויים נוספים שיבצע משרד הבינוי והשיכון בתוך חוק המכר כדי להגן על הזוגות הצעירים וזכויותיהם מול הקבלנים".

לעיון בהצעת החוק המלאה לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בצלאל סמוטריץ'ח"כ אלכס קושנירשר הבינוי והשיכון זאב אלקיןתושמות הבנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...