מנכ"ל WOHR העולמית: "ישראל חייבת להפוך את התקן של מתקני החניה לנורמה מחייבת; האסון הבא כבר בפתח"

בזמן שההתחדשות העירונית בשיאה, ודורשת פתרונות יצירתיים למקומות חניה, ישבנו לריאיון מיוחד ובלעדי עם מרכוס הופהיינץ מנכ"ל WOHR: "הפתרון מצוין, יש ספקים הפועלים ללא אחריות ומכתימים את התדמית של שאר הענף"

שיתוף הכתבה
מרכוס הופהיינץ, מנכ"ל WOHR (פרומוט מתקני חניה)מרכוס הופהיינץ, מנכ"ל WOHR (פרומוט מתקני חניה)

החשיבה התכנונית בישראל שינתה את פניה בעשור האחרון. קצב ההתפתחות המהיר של מתחמי ההתחדשות העירונית במרכזי הערים, אילצו את המתכננים לשנות לחלוטין את הרגלי החשיבה התכנוניים המיושנים ולנסות למצוא פתרונות יצירתיים כך ששטח קטן יוכל לשמש למטרות רבות.

אחת המצוקות התכנוניות המלוות אותנו לאורך שנים, נוגעת למחסור במקומות חניה במרכזי הערים. תנופת הפיתוח של מגדלי המגורים באותם מרכזים מחייבת פתרונות יצירתיים למצוקת החניה. רק בשבוע שעבר הנוסח לחלופת שקד אושר בוועדת הפנים של הכנסת, לפיה, תאושר תוספת בניינית של עד 400% בפרויקטי תמ"א 38 . החקיקה החדשה, מעצימה את הדילמה התכנונית, כיצד ניתן למקסם מקומות חניה בשטחים עירוניים מצומצמים. 

בישראל ובעולם מקובל להציע שני סוגים של מתקני חניה טכנולוגיים כפתרון למקסום מקומות חניה באזור נתון. שני הסוגים נבדלים זה מזה באופן חניית הרכב - במכפילי חניה (ולעתים משלשי חניה) לכל משתמש חניה קבועה ועל הנהג להסיע את רכבו לתוך המתקן, ולהפעיל את תנועת הפלטה כלפי מטה או מעלה בעצמו. במערכת החניה האוטומטית-רובוטית - הנהג מסיע את רכבו לתא כניסה המיועד לכל הרכבים החונים במתקן, יוצא מהרכב, ומשם ממשיכה המערכת בתהליך בעצמה, תוך שהרכב ממוקם בחניון לפי אלגוריתם של מערכת החניה.

אחת החברות המובילות בעולם את תחום מערכות החניה האוטמטיות־רובוטיות היא חברת WOHR הגרמנית. לחברה יש זרועות בכ־60 מדינות, ורק בחמש השנים האחרונות היא ייצרה וסיפקה למעלה מ־100 אלף חניות אוטומטיות ברחבי העולם. בארץ היא פועלת בשותפות עם חברת פרומוט הישראלית שמנהלת ומתחזקת את מתקני החניות של החברה בישראל ומונה למעלה מ־20 אלף חניות אוטומטיות ברחבי הארץ, בשלושים השנים האחרונות. נציין, כי ענף מערכות החניה האוטומטיות בישראל בכלל, מגלגל כחצי מליארד שקל בשנה. 

מנכ"ל החברה העולמית WOHR מרכוס הופהיינץ יחד עם סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי העולמי איגנסיו וינאס הגיעו לביקור בארץ בשבועות האחרונים. ניצלנו את הביקור כדי לשמוע מהם כיצד ניתן למנף את הפתרון המתקדם של מערכות החניה האוטומטיות על מנת לייעל את ענף ההתחדשות העירונית בישראל, וכיצד ניתן להתעלות על נקודות התורפה הקיימות היום בענף מערכות החניה האוטומטיות בישראל, לטובת הצרכן הישראלי. הראיון התקיים במשרדי חברת פרומוט מתקני חניה בפתח תקווה, יחד עם מנכ"ל פרומוט אודי דרזנר. 

בתחילת הריאיון הם מבקשים להתייחס לסוגיית הבטיחות של מערכות החניה האוטומטיות בישראל. בישראל  קיים מזה 16 שנה תקן למתקני חניה (ת"י 5437),התואם כמעט במדויק את התקן האירופי לתחום. על אף הזמן הרב שחלף מאז כתיבתו, הוא מעולם לא הפך למחייב ואינו נאכף על ידי המדינה.

בעקבות היעדר תקן מחייב, שוק מערכות החניה האוטומטיות המגלגל כאמור, כחצי מילארד שקל בשנה בישראל נותר פרוץ. "ספקים רבים מייבאים מערכות חניה אוטומטיות של חברות סיניות שאינן עומדות בתקנים המקובלים. בפועל, דיירים רבים מדווחים על תקלות חוזרות ונשנות במערכות החניה, היעדר שירות מינימלי, ומעל לכול סכנת הבטיחות של המערכות מורגשת בכל עת", אומר הופהיינץ.

אם שואלים את מנהלי חברת  WOHR הפתרון של מערכות החניה האוטומטיות הוא פשוט ואפילו מצוין, הבעיה היא העובדה שהענף מלא בספקים המספקים מערכות סיניות זולות מתוך מטרה להוזיל עלויות על חשבון איכות המוצר, דבר הפוגע בראש ובראשונה בבטיחות המשתמשים במערכות.

"לרוב, הבעיה נוצרת מכך שלקוחות הקצה - הדיירים, אינם מעורבים בבחירת המוצר. המערכת מוזמנת באמצעות הקבלן שאינו נוטל אחריות על תקינות המערכות לאחר מסירת הדירות: הקבלנים מנסים לחסוך כסף על חשבון הדיירים אשר מקבלים מערכות נמוכות באיכותן, מסביר הופנהייץ".

"הסטנדרטים הבטיחותיים של מתקני החנייה הם חשובים מאוד. בישראל יש שוק תחרותי המתאפיין במערכות זולות מאסיה. לצערנו, התקן הישראלי הקיים זה 16 שנה, אינו מחייב ומשום כך הוא גם אינו נאכף, ככל שהתקן של מתקני החניה ייאכף בישראל, המערכות הזולות ייצאו מהשוק, כי הן גם לא בטיחותיות וגם לא עמידות".

מהיכרותם הרבה עם הנעשה בשוק הישראלי, פונים השניים לממשלה בבקשה להפוך את התקן למחייב. לדבריהם, האסון הבא כבר בפתח ועדיפה שעה אחת קודם. סמנכ"ל השיווק של החברה וינאס: "הדבר החשוב ביותר במערכות הללו הוא הבטיחות כאשר תקרה תאונה, כבר יהיה מאוחר מדי ותאונה אחת, זאת כבר תאונה אחת יותר מדי, משום שזה דבר שניתן למנוע אותו כבר כעת". 

 

מרכוס הופהיינץ ואיגנסיו וינאס (פרומוט מתקני חנייה)

השותפות עם חברת פרומוט הישראלית

השותפות של חברת WOHR עם חברת פרומוט היא בעלת היסטוריה של שלושים שנה החל משנת 1991. "פרומוט היא השותפה הכי מפותחת שלנו בעולם. בגלל ההיסטוריה, בגלל הניסיון ובגלל הידע הרב שנצבר והגב הפיננסי שלהם". אחת המערכות הראשונות שהחברה התקינה נמצאת ברחוב המסגר והיא פועלת ברציפות זה למעלה משלושים שנה.

אודי דרזנר מנכ"ל חברת פרומוט מתקני חניה (אייל טואג)

לביקור הם הגיעו לאחר שנתיים וחצי שלא ביקרו בישראל בעקבות הקורונה. "אחרי הרבה מאוד זמן שדיברנו רק בזום. הרבה יותר טוב לדון ולשוחח על נושאים גדולים פנים מול פנים, לפני הקורונה היינו מגיעים לישראל פעמיים בשנה". למרות היעדרותו מישראל בפרק הזמן הזה, נראה כי הופהיינץ שולט היטב בנבכי השוק הישראלי ומכיר היטב הניואנסים של התעשייה המקומית. התרשמתי כך לאחר ששאלתי את מנכ"ל פרומוט בישראל  אודי דרזנר כיצד אתרגם להופהיינץ את המונח תמ"א 38 לאנגלית? ענה בפשטות, "תגיד תמ"א 38 ". כך אמרתי  והוא כבר ידע לענות: "זה מה שמייחד אותנו בשוק הישראלי, הצורך למקסם מקומות חניה בפרויקטים של תמ"א 38 ". נוסף על כך הוא ציין כי זאת אחת הסיבות "שישראל היא בחמישייה הפותחת של השווקים החשובים שלנו בעולם".

הופהיינץ מתייחס גם לכיוון אליו הולכת התחבורה הציבורית הישראלית בהשוואה לרכבים הפרטיים: "אני שומע הרבה פוליטיקאים מדברים על כך שהתחבורה הציבורית תתפוס את מקומם של הרכבים הפרטיים, אבל כשאתה נוסע בכבישים בכל יום, אתה נוכח לגלות כי בינתיים זה רק חלום. אנחנו לא מזהים את הטרנד הזה קורה בעשר או עשרים שנים הקרובות".

חברות באות והולכות ומשאירות עם הלקוח עם מוצר לא איכותי ללא אחריות

כדי להפעיל מערכת חניה אוטומטית לאורך זמן נדרשת אחריות ושירות לכל אורך הדרך, "זה כמו רכב, זאת מכונה שדורשת טיפול מפעם לפעם". גם חלקי חילוף זמינים קריטיים במערכות אלו. וינאס מדגיש כי היתרון של WOHR הוא בכך שהיא מחזיקה חלקי חילוף לכלל הדגמים שיצאו לאורך השנים: "גם אם פרומוט מחר תידרש לחלקי חילוף למערכת ברחוב המסגר שיוצרה לפני 30 שנה, אנו נוכל לספק לה את זה באופן מיידי".

מיום ליום נשמעים עוד ועוד סיפורים בקרב צרכני החניות האוטומטיות על חברות וספקים שפשטו את הרגל או נעלמו רגע לאחר התקנת המערכות. "כשהחברה נעלמת אין לדייר כל תמיכה והוא מוצא את עצמו לבד מול מערכת שאינה עובדת. כאשר יש לך מערכת קטנה אולי תצליח איכשהו להסתדר, אבל אם יש לך מערכת גדולה עם 1,000 מקומות חניה, אתה נמצא בבעיה גדולה".

הופהיינץ מספר, כי בשנים האחרונות החברה התרגלה לקבל פניות מלקוחות של חברות אחרות, המעוניינות שהחברה תחדש את המערכת שלהם לאחר פשיטת רגל של החברה שהתקינה להם את המערכת או לאחר שנוכחו לגלות שהשירות של אותה חברה אינו מיטבי. "לצערי, בעקבות אותם מקרים, הלקוח נאלץ לשלם פעמיים", הוא אומר.

 "הספקים האלה מעוותים את התדמית של החניונים האוטומטיים בעיני הציבור ומוציאים שם רע על כלל החברות בענף. צריך לדעת שאלו כמה כבשים שחורות שפועלות בתוך הענף, אך לא כלל הענף. הפתרון של מערכות חניה אוטומטיות הוא פתרון טוב ובהרבה מצבים הוא אפילו פתרון טוב יותר"

כשמדברים על חברות שפושטות רגל או שהמערכות שלהן מפסיקות את עבודתן במעלה הדרך, הופנהייץ מתקומם: "הספקים האלה מעוותים את התדמית של החניות האוטומטיות בעיני הציבור ומוציאים שם רע על כלל החברות בענף. צריך לדעת שאלו כמה כבשים שחורות שפועלות בתוך הענף, אך הן אינן מייצגות את כלל הענף. הפתרון של מערכות חניה אוטומטיות הוא פתרון טוב ובהרבה מצבים הוא אפילו פתרון טוב יותר". 

דרזנר מסביר כיצד פרומוט הישראלית מתמודדת ומציגה ללקוחותיה את הצד היפה של ענף מערכות החניה אוטומטיות בישראל, למרות התעשייה השחורה בענף: "פרומוט קיימת כבר 30 שנה והיא חלק מקבוצה גדולה של חברות. יש לנו מחסנים עם חלקים ויש לנו את התמיכה של קבוצה ישראלית גדולה שאנחנו יכולים לאפשר ללקוחות שלנו לישון בשקט. יש לנו ספק עם איכות גרמנית, הרבה מאוד ניסיון וחלקי חילוף. אנחנו אומרים ללקוחות שלנו אל תסתמכו על סיפורים, תלכו ותראו איך המערכות שלנו עובדות. תדברו עם האנשים, עם הדיירים, עם המשתמשים ואז תחליטו".

החזון: חניה אוטומטית מלכתכילה ולא בדיעבד כפתרון למצוקת חניה

החלום של הופהיינץ הוא שמערכות החניה האוטומטיות יהיו שימושיות גם בבניינים רגילים וגם כשיש מקום לחניות רגילות: "אדריכלים רבים רואים במערכות החניה האוטומטית כברירת מחדל איפה שמתעוררת בעיה של מצוקת חניה, האמת היא, שזה פתרון מצוין גם במצבים רגילים".

כדי שזה יקרה הוא מציע שהתכנון למקומות החניה יתבצע כבר בתחילת התכנון ולא בשולי התכנון: "האדריכל צריך לחשוב על מיקום החניה כבר בתחילת התכנון, ולא בסופו. במקרים רבים האדריכלים מתכננים את החניות בסוף הליכי התכנון ואז הם נואשים למצוא פתרון טוב לחניות".

בדיקה מקיפה שהחברה ביצעה מציגה נתונים לא פחות ממדהימים: החברה השוותה בין בנייה של חניה תת־קרקעית קונבנציונלית לבין בנייה של מערכת חניה תת־קרקעית אוטומטית, וגילתה כי עלויות הבנייה של מערכת החניה האוטומטית זולה בכ־53% מחניה תת־קרקעית קונבנציונלית. החברה מסבירה כי במערכת החניה האוטומטית חוסכים בעלויות של בניית מדרגות, רמפות ומעליות. נוסף על כך, בניית חניה תת־קרקעית אוטומטית דורשת פחות עבודות חפירה בקרקע וכן חסכון בבטון ועוד חומרי עבודה נוספים.

לסיום, הופהיינץ מגדיר את היעדים הבאים של החברה בישראל: "להגדיל את נתח שוק, לספק מערכות באיכות גבוהה. ולשכנע את הלקוחות שלאיכות טובה יש גם עלויות. זול זה אולי מפתה, אבל זה לא שווה לאיכות טובה ולכן המטרות שלנו זה להגדיל את נתח השוק תוך המשך תמחור הוגן של המערכות", הוא מסכם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פרומוט מתקני חניהאודי דרזנרמרכוס הופהיינץאיגנסיו וינאסWOHR
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...