רוזנבוים על דירה להשכיר: "מקרה קיצוני של חברה שבמשך למעלה משנה פועלת בניגוד להנחיות"

מנהלת רשות החברות התייחסה היום לראשונה לפרשה בכנס של איגוד המהנדסים. מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ: "עד שלא ימונה 'דיקטטור תשתיות' הבעיות לא ייפתרו"

שיתוף הכתבה
מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים (מקסים דינשטיין)מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים (מקסים דינשטיין)

ראש רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, התייחסה היום (ה') לראשונה באופן ציבורי להליך שבו פתחה להדחת יושב ראש דירקטוריון חברת " דירה להשכיר " לקידום השכרה ארוכת טווח, אודי אדמתי, לצד שורה של חברי דירקטוריון נוספים. "לא יכולה להרחיב, זהו הליך שימוע יוצא דופן. חברה שבמשך למעלה משנה פועלת בניגוד להנחיות רשות החברות בממשל תאגידי ששום חברה, גם בשוק הפרטי, לא תוכל לפעל כך. זהו מקרה קיצון, מקווה שיהיה יחידי ויוצא דופן. זהו הליך שימוע בלבד בשלב זה. הדברים נאמרו במהלך הכנס לבניה ולתשתיות של איגוד המהנדסים, שהתקיים היום בתל אביב.

על משבר התשתיות החמור שבו מצויה ישראל כיום אמרה רוזנבוים כי "יש מחסור במהנדסים אל מול הגידול בפרויקטים התשתיתיים בשנים הקרובות. אנחנו רואים שדווקא במצבי חוסר יציבות כלכלית ואינפלציה גבוהה, מקומות כמו השוק הציבורי מתגלים כמאוד אטרקטיביים. מי שמגיע למגזר הציבורי מגיע גם מתוך שליחות ויכולת לטפל בנושאים גדולים ומשמעותיים, למרות שהתגמול הוא לא כמו בשוק הפרטי. אנו מנסים לפעול מול החשב הכללי והממונה על השכר בנוגע לשיפור תנאי השכר".

"דרוש דיקטטור תשתיות"

"עד שהמדינה לא תיקח 4-5 פרויקטים לאומיים ותשים דיקטטור תשתיות שיפתור את בעיות התשתית זה לא יקרה. יש לנו 20 שותפים בכל פרויקט שעלולים לעצור פרויקט כיוון שלכל אחד יש אינטרסים משלו. אין סמכות לאף משרד ממשלה ולכן אין רציפות לקידום פרויקט". כך אמר מנכ"ל נתיבי ישראל , ניסים פרץ, במהלך פאנל שעסק בבעיות התשתית הקשות שמהן סובלת כיום ישראל, בהשתתפותם של בכירים נוספים בהם מנכ"ל נת"ע , מנכ"ל רכבת ישראל, מנהלת מינהל התכנון לשעבר ועוד.

עוד לדברי פרץ, "הציבור רואה שהקו האדום עדין לא נפתח ושהמטרו צפוי רק בעוד 15 שנה ולכן הציבור לא מאמין לנו. אין אחד שנותן את דעתו בצורה הוליסטית מקצה לקצה. גם החקיקה היא בישראל סוג של המלצה  בלבד" עוד הוסיף בנוגע לחברות הקבלניות כי שום חברה סינית לא תעשה עבודה כל עוד אני שם. יש לנו חברות חברות מצוינות ואני רוצה שחברות ישראלית יבצעו".

פאנל תשתיות בכנס איגוד המהנדסים (מקסים דינשטיין)פאנל תשתיות בכנס איגוד המהנדסים (מקסים דינשטיין)

ראש מינהל התכנון לשעבר, דלית זילבר אמרה כי "ברור שתשתיות בכלל, ותחבורה בפרט, דורשים תכנון והשקעות לטווח ארוך. זה חייב להיות מהלך אקס טריטוריאלי לפוליטיקה. הבעיה היא משך הזמן הרב שלוקח בין אישור תכניות לבין הביצוע. זה יכול לקחת שנים ארוכות, עד כדי שהפרויקטים הופכים כבר ללא רלוונטיים. אנחנו מדינה מתחדשת, 30 השנה הקרובות הולכות להכפיל את המדינה. הכל הולך להיות הרבה יותר מורכב. מי שצריך לאשר תוכניות הם עובדים בשכר נמוך מהשכר במגזר הפרטי".

"להקים מוסד גדול עם סמכויות לתיאום ואכיפה"

מנכל נת״ע חיים גליק הצהיר כי הקו האדום של הרכבת הקלה יפתח ברבעון הראשון של 2023 וכדי לקדם פרוקטים לאומיים, קרא "להקים מוסד גדול עם סמכות לתיאום בין משרדי הממשלה וסמכות אכיפה על החברות - רק כך ניתן להתקדם בפרויקטים. כיום לחברת חשמל יש עדיפות על המטרו, ובהחלטה אחת שלה היא יכולה בקלות לעכב אותנו בחצי שנה, כשיש בעיות של עתיקות יש זכות וטו לגופים האלו והרשויות מבקשות כסף עבור קידום הפרויקטים בתוך העיר. הם צריכים להבין שצריך לקבל זאת מהמדינה ולא מהחברות". עוד קרא למדינה "להתעשת ולהבין שדרושים תקציבים. ללא יכולת מצד הרשויות המקומיות וחברות התשתית המדינה לא תצליח לעשות זאת. ללא הכשרת אלפי מהנדסים המיועדים לעבוד בתת קרקע ומנהור, כלום לא יקום".

מנכ"ל רכבת ישראל, מיכה מייקסנר "אין אלטרנטיבה לגודש. המענה הוא רכבת. אנחנו חוזרים למספר הנוסעים של שנת 2019- 70 מילון נוסעים. הצפי הוא גידול לכדי 200-250 מיליון נוסעים ב-2030. 70% מהציבור מגיע ברכב לרכבת.  אנו מנתחים את הביקושים ברמת חניות, ביקושים לאוטובוסים ונכנסים לפרויקט שעדין לא מתוקצב אפילו. זהו פרויקט שצריך להיכנס אליו עכשיו.

"בעבר לא היתה השקעה ואנו בפיגור של למעלה מ-15 שנה. נצטרך לתת מענה דרך תשתיות. ברכבת מתקיימים פרויקטים כמו המסילה המזרחית. הורדת מטעני מהרכבות והורדה ממסלולים מקבילים והורדת משאיות מהכביש וזיהום אוויר".

"יש למגר את תופעת הנימבי"

מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק אמרה כי "ישראל מצטופפת בקצב מטורף. מדי שנה מתווספות 100 אלף מכוניות נטו. העתיד בהסעת המונים. כולם מבינים, גם אם באיחור, שאין ברירה אלא להשקיע ברק"ל  והמטרו בכל המטרופולינים". בדבריה התייחסה פרנק גם לתופעת ראשי העיר אשר מתנגדים לחלק מתוכניות התשתית בשטח השיפוט שלהם: "יש למגר את תופעת הנימבי. כולם רוצים מטרו אבל אף אחד לא רוצה ברחוב שלו. ראשי ערים רוצים תוספות אוטובוסים אבל לא מסופי קצה. לכן חייבים לקצר תהליכים. כדי להתגבר על התנגדויות של ראשי רשויות אנחנו מסייעים להם. על הציבור להבין שראש עיר שלא יצטרף למהפכת תחבורה ציבורית ישאיר אותם בפקק שרק יתארך".

מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן אמרה כי "אנחנו צריכים להשלים את נושא הקישוריות. אין ספק שדרושה קישוריות ואנו עוברים כל רשות כדי לתפור זאת וקשובים גם לציבור. הציבור דורש שבילי אופניים גם מאזור השרון וראשון לציון לתל אביב. ככל שעובד הזמן העבודה  בתוך הערים הופכת לאתגר עצום. אם המדינה רוצה להיכנס לביצוע, צריך לתת עדיפות לפרויקטים". שטרן התייחסה גם למצוקת גיוס והכשרת מהנדסים ואמרה: "צריכה להיות תכנית לאומית עם האוניברסיטאות להכשרת מהנדסים. כולנו יחד צריכים להרחיב את הקהלים, לפתח הנדסאים למהנדסים. צריך לפתוח כיתות יעודיות במגזר הערבי והחרדי, כיתות מותאמות. מהנדסים הם אוכלוסיה ייחודית וצריך לתגמל אותם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירה להשכירדלית זילברחיים גליקאיגוד המהנדסים לבניין ותשתיות בישראלניסים פרץמיכל רוזנבוים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...