לראשונה מאז אושר: הושלם רישום בטאבו באמצעות חוק התלת-ממד

בעקבות בניית מנהרות הכניסה לירושלים באמצעות כביש 16, אשר חולפות מתחת למבני מגורים בשכונת יפה נוף, הופקעה תת הקרקע ונרשמה על שם מדינת ישראל, בעוד שהחלק שמעל פני הקרקע רשום על שם הדיירים. החוק, שאושר בשנת 2018, מאפשר הפרדת בעלויות באותו תא שטח באמצעות רישום תלת ממדי

שיתוף הכתבה
עו"ד רביב מייזל (דוברות משרד המשפטים)עו"ד רביב מייזל (דוברות משרד המשפטים)

רגע היסטורי התרחש אתמול (ד') בתחום רישום המקרקעין, כאשר לראשונה הושלם רישום בית משותף תוך יישום "חוק התלת-ממד", שאושר בשנת 2018. כך הודיעה הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין במשרד המשפטים (הטאבו). מדובר בבניין מגורים ברחוב מגדים בשכונת יפה נוף בירושלים, שתחתיו עוברות מנהרות כביש 16 שנפתח לתנועה בספטמבר 2022, ומחבר את כביש 1 מאזור מוצא לאזור התעשייה גבעת שאול ולרחוב בייט.

על פי הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, "חלקה תלת ממדית היא יחידת נפחית שגבולותיה רשומים באופן תלת ממדי, המצויה בעומק שמתחת לקרקע או בחלל הרום שמעליה במקרקעין רשומים. החלקה התלת ממדית יכולה להיות מעל פני השטח - בגובה, לרבות באוויר, כגון גשר, מתחת לפני השטח - בעומק הקרקע, או בשילוב ביניהם, כלומר שגבולותיה יוגדרו מעומק מסוים מתחת לפני הקרקע ועד גובה מסוים מעל פני הקרקע".

המפקח על רישום המקרקעין בירושלים, עו"ד רביב מייזל, הוא זה שחתם על צו הרישום, שהתאפשר לאחר שבינואר השנה נרשמה חלקה תלת ממדית בלשכה הארצית לרישום תשתיות לאומיות ופרצלציות. במסגרת רישום החלקה התלת ממדית, נרשם החלק התת-קרקעי שבו חולף כביש 16 על שם מדינת ישראל, ואילו הבעלות על החלקה הקרקעית שעליה נבנו, בין היתר, בתים משותפים, נרשמה על שם בעלי הזכויות הפרטיים.

חוק התלת ממד, שמהווה תיקון לחוק המקרקעין, אושר במהלך שנת 2018, והתקנות שאפשרו את יישומו אושרו סופית במהלך שנת 2020. מדוברות משרד המשפטים נמסר כי "עד לפני מספר שנים, בהתאם לחוק המקרקעין, רישום המקרקעין בישראל היה דו-ממדי. בעלי הזכויות במקרקעין היו הבעלים בכל עומק הקרקע ועד רום השמים, שמעל שטח החלקה, המצוין בנסח הרישום בטאבו. כניסתו לתוקף של תיקון 33 לחוק המקרקעין, בסוף שנת 2018, אפשר חלוקה גמישה יותר של רישום המקרקעין, כדי לנצל באופן יעיל יותר את הקרקע ורישום הזכויות, בהתאם לתכנון העכשווי הקיים בגובה ובעומק הקרקע.

"כך למשל, בניינים למגורים ולמסחר שייבנו מעל כביש מקורה, מנהרות תת קרקעיות, גשרים עיליים לתחבורה, הולכי רגל או לתשתיות - יירשמו כחלקה תלת ממדית. הדבר מקל על צרכי הפיתוח ומגביר את הסחירות בקרקע".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעיןירושליםכביש 16חוק התלת-ממד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...