המועצה הארצית מקדמת: ממ"ד ב-3 חודשים ופטור מהיתר למחלקות ממוגנות

המועצה ארצית לתכנון ולבנייה אישרה לטיפול החלטות בנושאים הקשורים בהיערכות העורף, כולל הליך מהיר לתוספת ממ"דים, פתיחת מחלקות חדשות וממוגנות בבתי חולים, חיזוק מבנים ושדרוג תשתיות האנרגיה בחירום. איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים: "חבל שבעתות מלחמה נותנים כדורי אקמול שיגרמו לנזק תכנוני בעתיד"

שיתוף הכתבה
נזקי פגיעת רקטה בבית באשקלון במהלך הלחימה (פיקוד העורף)נזקי פגיעת רקטה בבית באשקלון במהלך הלחימה (פיקוד העורף)

מיגון בתי חולים, בניית ממ"ד ללא תוכנית מפורטת, פטור מהיתר לממ"ד לצמודי קרקע ו-2 קומות ועוד. אלו חלק מההחלטות שהמועצה ארצית לתכנון ולבנייה, בראשות נתן אלנתן, אישרה היום (ג') לטיפול בנושאים הקשורים בהיערכות העורף. באיגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ביקרו חלק מהצעדים המתוכננים: "חבל שבעיתות מלחמה נותנים כדורי אקמול שיגרמו לנזק תכנוני בעתיד ולא מקשיבים לגורמים המקצועיים בשלטון המקומי". 

בין היתר הוחלט על אישור מיידי לפתיחת מחלקות חדשות וממוגנות בבתי החולים "זיו", "פוריה" ו"איתנים"  כדי לתת מענה לחיילים או אזרחים אשר יידרשו לאשפוז עקב המלחמה, נדרש משרד הבריאות להיערך ולהקים מחלקות אשפוז נוספות. כדי לאפשר את פתיחת המחלקות באופן מיידי, המועצה החליטה לתת פטור מהיתר בנייה להקמת מבנים אשר ניתן לגביהם אישור מנכ"ל משרד הבריאות כי הם נדרשים, כדי שהמוסד הרפואי יוכל לתת מענה גם לאשפוז נפגעי מלחמת חרבות ברזל, זאת בשטחם של המוסדות הרפואיים המפורטים בתוספת כפי שאושרו בתוכניות מפורטות.

מובהר כי הפטור הוא מהיתר בנייה בלבד והבינוי חייב להיות מותאם לתוכניות המפורטות המאושרות למוסד הרפואי. הבינוי ילווה על ידי אדריכל .

נתן אלנתן (אקליפס מדיה)נתן אלנתן (אקליפס מדיה)

עוד הוחלט על הליך מהיר לתוספת ממ"דים ותוכנית לחיזוק מבנים קיימים: בעקבות המצב הביטחוני והדחיפות הרבה בצורכי מיגון של תושבים בכל רחבי הארץ, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית מתאר ארצית חדשה שתאפשר מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל חלקי הארץ (תמ"א/ 40/ א/ 1/1). התוכנית החדשה היא הרחבה של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 40/א/1) שאושרה בשנת 2019 וחלה על יישובי גבול הצפון בלבד ומאפשרת הליך מזורז למיגון בטווח של כ-9 ק"מ מהגבול הצפוני. 

כיום, הקמת ממ"ד אפשרית בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש, וכל חריגה ממנה מחייבת הליך של פרסום הקלה, על כל המשתמע מכך. תוכנית תמ"א 40/א/1 שחלה על יישובי הצפון, מאפשרת הקמת ממ"ד גם בסטייה מהוראות התוכניות המפורטות החלות על המגרש, ועם הרחבתה לכלל חלקי הארץ ניתן יהיה  בכל מקום להוציא  מכוחה היתר בניה להקמת ממ"ד, גם אם אינו תואם את התוכנית המפורטת. בנוסף, הוחלט על  תקנות פטור מהיתר לממ"דים בצמודי קרקע ולמבני בני 2 קומות שקווי הבניין מאפשרים את הקמת הממ"ד, זאת בהתאם לבדיקה של עורך התוכנית. 

כמו כן, אושרה תמ"א (40/ג) ותקנות שיאפשרו מסלול מהיר לטובת חיזוק בניינים קיימים בפני רעידות אדמה, ללא תוספת זכויות, כיום עם פקיעת תמ"א 38 ברוב המקרים לא ניתן לחזק מבנים אפילו ללא תוספת שטח, ועם אישור התמ"א והתקנות ניתן יהיה לחזק את הבניינים בהליך פשוט וקצר. 

הקמת מתקני אגירת אנרגיה במנעד רחב של הספקים ומיקומים

המועצה הארצית אישרה גם את תוכנית המתאר הארצית למתקני אגירת אנרגיה (תמ"א/ 1 / 19). התוכנית שקודמה על ידי משרד האנרגיה והתשתיות ומינהל התכנון, מסדירה את הליכי התכנון ומאפשרת הקמת מתקני אגירה במנעד רחב של הספקים ומיקומים לצורך מתן מענה למגוון השימושים של מתקני האגירה שייתנו בין השאר לגיבוי לתחנות הכוח.  

מכוח התמ"א, ניתן יהיה להקים מתקני אגירה בצמוד למתקנים פוטו-וולטאים, בתחנות דלק, וגם בבתי מגורים, דבר שיאפשר לווסת את צריכת החשמל באזורי ביקוש. למתקני האגירה תפקיד מרכזי ביכולת להגדיל את פוטנציאל הייצור של אנרגיות מתחדשות ואת האפשרות להסתמך על אספקת חשמל ממתקנים אלו, מעבר לשעות הייצור בפועל. 

בהתאם לכך נערכה התכנית המוצעת, המסדירה את הליכי התכנון לקידום מתקני האגירה ומאפשרת מכוחה הוצאת היתרים למתקני אגירה זעירים עד גדולים. מתקני אגירה גדולים מאוד יקודמו בתכניות ברמה המחוזית והארצית. התמ"א מגדירה מדרג של מתקני אגירת אנרגיה בחלוקה לפי הספק, וכן קובעת, בין היתר, עקרונות תכנון, מיקומים מותרים להקמה והוראות לאופן בחינת היבטים סביבתיים. .

יו"ר המועצה הארצית וראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן: "אישרנו היום שורה של החלטות חשובות שייתנו מענה ויצמצמו באופן משמעותי את ההליכים הבירוקרטיים הנוגעים למיגון ומוכנות העורף בתקופת המלחמה. בין היתר אישרנו היום כך שכל אזרח יוכל להקים ממ"ד בתוך חודשיים עד שלושה חודשים. אנו מוכנים באופן מיידי עם מגוון רחב של פתרונות בתחום התכנון למגורים והתשתיות הנדרשים בימים אלה שנקדם בהתאם לצרכים של הקהילות בעוטף ובתיאום מלא איתם". 

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח: "מתחילת המלחמה, מינהל התכנון על כל יחידותיו, פועל ללא לאות כדי לתת מענה לפתרונות שייתנו מענה לכלל האוכלוסייה ובדגש על קהילות העוטף, תוך הבנת הצרכים מהשטח. יחד עם זאת, נבחנים היום פתרונות גם בצפון הארץ".

מאיגוד מהנדסי ואדריכלי הערים נמסר כי "אנחנו בעד להקל ולצמצם רגולציה, בטח בעיתות חירום אבל גם זה צריך להיעשות בשום שכל. אנחנו לא מתנגדים לרעיון הפטור מהיתר עבור הוספת ממ"ד לבתים פרטיים צמודי קרקע, אבל יש לנו הסתייגויות מהאופן שבו זה נעשה ומצער שלא מקשיבים לגורמי המקצוע, לכולם הרי ברור, שבתוך המלחמה הנוכחית אף ממ"ד לא ייבנה. חבל שבעיתות מלחמה נותנים כדורי אקמול שיגרמו לנזק תכנוני בעתיד ולא מקשיבים לגורמים המקצועיים בשלטון המקומי, שמכירים הכי טוב את התושבים ואת צרכיהם". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהממ"דחיזוק מבניםנתן אלנתןמיגוןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...