פטור מארנונה, והיתר מיידי לשימוש חורג: זו חקיקת הבזק הנדרשת לשיכון תושבי העוטף המפונים

מתקפת הפתע של חמאס יצרה צורך בפתרונות דיור מיידיים לעשרות אלפי אנשים; היוזמות האזרחיות מרגשות – ועל המדינה לסייע מיידית בחקיקה תומכת

שיתוף הכתבה
מלון בירושלים שהועמד לטובת מפוני העוטף (ישראקפ גרנד)מלון בירושלים שהועמד לטובת מפוני העוטף (ישראקפ גרנד)

מתקפת הפתע של החמאס על יישובי עוטף עזה והדרום, שהובילה לפתיחת מלחמת חרבות ברזל, יצרה צורך בפתרונות דיור מידיים לעשרות אלפי אנשים – תושבי העוטף שביתם נפגע מהלחימה, תושבים שפונו על ידי המדינה או כאלה שנאלצו לעזוב ותושבים שחוו זוועות נוראיות ונמלטו. אליהם מצטרפים בימים אלה גם תושבי יישובים מגבול הצפון הנדרשים להתפנות בשל התחממות אפשרית גם בזירה הצפונית.

אנו עדים בשבוע האחרון להתגייסות חסרת תקדים ומרגשת של עם ישראל והמגזר העסקי, עבור עשרות אלפי התושבים האלה. אנו רואים תרומות כספיות נדיבות, איסוף מזון וביגוד, ואף יוזמות לשיכון התושבים שנותרו ללא קורת גג. אלה הן יוזמות מבורכות ומעוררות השראה, ויש לתת להן את המעמד המשפטי הראוי.

בין היוזמות - השמשת מבנים ריקים או דירות ריקות לטובת מגורים זמניים לתושבי העוטף והדרום שנמלטו או פונו: דירות חדשות שבנייתן הסתיימה לאחרונה או כאלה שטרם נמכרו, או מבני תעשייה כאלה ואחרים שמוסבים למגורים, חללים במבנים אחרים שלא שימשו למגורים וכעת מוסבים, ועוד. אנו רואים את המטות האזרחיים מתגייסים ודואגים גם לריהוט מיידי, כך שתהיה קורת גג ראויה ומעט נחת ונוחות לתושבים אלה שספגו מכה קשה.

ואולם, להשמשת מבנים ודירות אלה ישנם היבטים משפטיים וכספיים שעל המדינה להידרש להם. ראשית – תשלום ארנונה. עד כה, בעל הנכס שלא נעשה בו שימוש כלל (כמו דירות חדשות מקבלן) לא נדרש לשלם בגינו ארנונה, והשמשתו כעת למגורים ארעיים תחייב תשלום.

לפי החוק, המחזיק בנכס הוא זה שיהיה חייב לשלם. אני סבורה כי בנסיבות החריגות והכואבות בהן אנו נמצאים, יש להורות על מתן פטור מארנונה לתקופה שתיקבע למבנים ודירות שנתרמו לטובת המפונים.

עו''ד ענת בירן (נדב יהונתן כהן)עו''ד ענת בירן (נדב יהונתן כהן)

 

מי שמחזיק בסמכות לאפשר פטור מארנונה הוא שר הפנים, ואני סבורה כי ראוי שיוציא צו או הוראת שעה ויעניק את הפטור מארנונה למבנים אלה. הוראת השעה תהווה הנחייה ברורה לראשי הערים, שייתכן ויהיו להם שיקולים אחרים השמים את קופת העירייה בראש סדר העדיפויות. הצעתי היא שהמדינה תפצה את הרשויות המקומיות בגין הפסדי הארנונה (שהרי הן צריכות לתת שירותים לאותן משפחות). את הפטור מארנונה יקבלו מבנים או דירות שבהן ישוכנו תושבי ישובים בגבול הדרומי והצפוני של המדינה שנאלצו לברוח או להתפנות. למדינה יש רשימה ברורה של תושבים אלה.

סוגיה שנייה בעלת היבטים משפטיים היא ההיתרים למבנים שלא נבנו למטרת מגורים, והוסבו למגורים זמניים כאמור. מדובר ביוזמות ברוכות, במציאות המחייבת מתן פתרונות יצירתיים ומיידיים לתושבים שפונו, אך יש להן היבטים משפטיים שראוי שהמדינה תסדיר במהירות הבזק, כך שלא יהוו הפרות חוק. גם כאן על המדינה והרשויות המקומיות להתגייס לאלתר, להסיר לגמרי את כל הבירוקרטיה המאפיינת את ימי השגרה בכל הקשור לרישוי – היא לא רלוונטית בימים אלה, ולקבוע נוהל חירום זריז שיאפשר השמשת בניינים למגורים ארעיים ללא הצורך לקבל היתר לשימוש חורג או היתרי בניה מורכבים, תוך עמידה בתנאי בטיחות ראויים הנדרשים כמובן.

חווינו מצב של צורך בפתרונות דיור רבים בתקופה קצרה, בתקופת שר השיכון אריק שרון וגל העלייה מברית המועצות בשנות ה-90. המצב של היום חסר תקדים בחומרתו, בדחיפותו ובמהירות התגובה הנדרשת. יש צורך לפתרונות לעשרות אלפי אזרחים כאן ועכשיו. לא בעוד חודש או שנה. והמענה של המדינה צריך להיות בהתאם.

הכותבת היא בעלת משרד ענת בירן – עורכי דין, המתמחה בתכנון ובניה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פטור מארנונהארנונה למגוריםענת בירןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...