למודי ניסיון: הישראלים עדיין רוצים לרכוש דירות – בתנאי אחד

כמעט חודש מפרוץ המלחמה, הרוכשים והשוכרים בשוק הנדל"ן מוכנים להתפשר על שלל היבטים בנכסים, ובלבד שיהיה בהם מרחב מוגן. שלמה טייטל, מנכ"ל קבוצת גני טל: "כמו בבעיית היצע הדיור כך גם בסוגיית ביטחון הדיירים – הפתרון טמון בהתחדשות עירונית"

שיתוף הכתבה
רובע גני טל אשדוד. קרדיט: חרדים אשדודרובע גני טל אשדוד. קרדיט: חרדים אשדוד

עד לאירועי החודש האחרון בעוטף עזה ובגבול לבנון, קיומם של ממ"דים לא ניצב בראש מעייניהם של רוב רוכשי הדירות בישראל. קריטריונים אחרים לגמרי, בעיקר כאלה המשפיעים במישרין על איכות החיים ביומיום, הם אלה שהיוו אינדיקציה לכדאיותו של נכס ולשוויו – חניה פרטית, מעלית בבניין, מרפסת שמש וכדומה.

מקץ כמעט חודש למלחמה בעזה, המלווה במתיחות ביטחונית אזורית ובטיווח יומיומי של כל חלקי הארץ, "העדפות הצרכנים" בשוק הנדל"ן כבר הספיקו להשתנות כליל: כיום כולם, לרבות תושבי גוש דן והשרון, לוטשים עיניים לנכסים הכוללים גישה נוחה ומהירה למרחב מוגן. הדברים אף הביאו להיווצרותו של שוק שכירות קצרת טווח בתל אביב וסביבותיה, במסגרתו בעלי דירות ממוגנות ובעלי אמצעים מסבלטים את דירותיהם עבור תושבי שכונות סמוכות, עד יעבור זעם.

ואמנם, המצב הביטחוני הזכיר לכולנו שוב את מה שעלה בשנים האחרונות לכותרות בעיקר בהקשר של הסיכון לרעידות אדמה: לפי הערכות, רק כ-40% מהישראלים גרים בדירה עם ממ"ד, ובתל אביב – רק ב-24% מהדירות יש מרחב מוגן. למותר לציין, שלא בכל הבניינים הישנים ישנם מקלטים, וכך יוצא שמאות אלפי ישראלים אינם מוגנים מפני איומי מלחמה וטילים.

לאור המצב המתואר, החלו באחרונה משרד הבינוי והשיכון והתאחדות הקבלנים בוני הארץ במיזם משותף שנועד לשחרר לשוק כמות גדולה של דירות עם ממ"דים. במסגרת זו פועלים שני הגופים לאיתור קבלנים שברשותם מלאי דירות חדשות העומדות לקראת אכלוס, על מנת שיוכלו להאיץ הוצאה של טופסי 4 עבורן. ואולם על אף הכוונות הטובות, נראה כי מדובר בטיפה בים: מתוך 57 אלף דירות לא מכורות המצויות כיום בשלבי בנייה, רק כשישית מהן נמצאות בשלבי גמר ולקראת אכלוס.

שינויים בהרגלי הצריכה

עבור שוק הנדל"ן, מציאות זו משמעותה אחת: עלייה משמעותית בשוויין של דירות חדשות ובעלות ממ"דים על חשבון דירות ישנות – אף אם הדירות הישנות מצויות באזורי ביקוש יוקרתיים. מי שיכולים להעיד על התעצמות הביקוש לדירות עם מרחבים מוגנים הם הקבלנים ויזמי הנדל"ן, מתווכי הדירות ולמעשה כלל השחקנים הפועלים בשוק.

בקבוצת גני טל, המתמחה בייזום וביצוע של פרויקטים למסחר, נדל"ן מניב ומגורים, לרבות התחדשות עירונית , מספרים כי על אף הריבית הגבוהה במשק וההאטה בפעילות הכללית בשוק, מתחילת המלחמה מורגשת התעניינות גוברת במיזמי הקבוצה: "פרויקט התמ"א 38/2 שלנו ברחוב פרוג ברמת גן נמצא בעיצומו של שלב הביצוע, ומושך אינספור פניות מאנשים שעד לפני חודש כלל לא חשבו לעבור דירה. גם מצד הרוכשים יש רצון ער לעמוד על קצב התקדמות הבנייה", אומר שלמה טייטל, מנכ"ל החברה.

פרויקט פרוג רמת-גן בביצוע.

לדבריו, "כמעט כל הפונים אלינו גרים כיום בבתים לא ממוגנים, ולאור המצב הביטחוני הנוכחי, הרצון שלהם להיכנס לדירה חדשה עם מרחב מוגן, מובן".

מקרה נוסף שממחיש את השינוי בסדרי העדיפויות של מבקשי הדיור בישראל מספק פרויקט הדגל של גני טל – "רובע גני טל אשדוד", שמחצית מהדירות בו מיועדות להשכרה ארוכת טווח. "בשלבי שיווק דירות ההשכרה היו לא מעט אנשים שוויתרו על הדירות מטעמים שבזמנו היו נראים להם  חשובים – כיווני אוויר, קומה וכדומה", מספר טייטל. "היום הם מתקשרים אלינו ושואלים אם הדירות עדיין פנויות להשכרה. בצער אנחנו אומרים להם שהכל כבר הושכר, אבל בהחלט שומעים אצלם את הלחץ בשל המצב".

טייטל מציין כי בנוסף, מיד עם פרוץ הלחימה ופינוי התושבים מעוטף עזה ומגבול הצפון, האיצה החברה את סיום ביצוען של מספר דירות בפרויקט רמת סיבים בפתח תקוה, הכולל 46 יחידות דיור וקיבל טופס 4 לא מכבר. זאת, לדבריו, על מנת שיהיה אפשר לאכלס אותן במשפחות שפונו מבתיהן בתקופת המלחמה.

פרויקט פרוג, רמת-גן.  הדמייה

"הפתרון – התחדשות"

כבר שנים רבות שורר קונצנזוס רחב בשוק הנדל"ן, לפיו הפתרון העיקרי למחסור בהיצע הדירות בשוק, ובפרט בכאלה הכוללות מרחבים מוגנים, טמון בתחום ההתחדשות העירונית. "אם עד היום דיברו על הצורך בהאצת ההתחדשות העירונית בפריפריה, תוך שהסתמכו על אותם יזמים מעטים שלקחו את המלאכה על כתפיהם, היום מבינים שגם קצב חידוש המבנים במרכז הארץ אינו מספיק לאור האתגרים הלאומיים שניצבים בפנינו", אומר טייטל.

עם זאת, לדבריו, אין די בהבנה הזו: "ברור שכדי לתת דחיפה אמיתית לתחום הזה, אשר תספק מענה כולל לצורכי הדיור והביטחון של האוכלוסייה בישראל, נדרשת תמיכה מצד המדינה על כלל זרועותיה, לרבות הרשויות המקומיות. עצוב שהיינו צריכים להגיע לימים כאלה בשביל להבין את זה, אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא: אני קורא למדינה להכניס את היד לכיס, לתמרץ פרויקטים של התחדשות עירונית גם באזורים פחות כלכליים ליזמים, ולתגמל רשויות מקומיות שיאיצו את קצב מתן ההיתרים. רק כך נוכל לספק הגנה אמיתית למיליוני ישראלים בעשורים הבאים".  

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ממ"דבנייההתחדשות עירוניתגני טל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...