בעקבות התנגדות גפני: האוצר יאריך תוקף שיעור מס הרכישה הגבוה למשקיעים בשנתיים בלבד

לאחר שבמקור דרש משרד האוצר את הפיכת מס הרכישה הגבוה על רוכשי דירות להשקעה, בשיעור 8%, למס קבוע באמצעות חקיקה, אתמול פורסמה להערות הציבור טיוטת צו מרוככת המאריכה את תוקפו של המס בשנתיים בלבד עד סוף 2026. זאת בעקבות סירובה של ועדת הכספים בראשות גפני למהלך

שיתוף הכתבה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (נאו מדיה)שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (נאו מדיה)

משרד האוצר ורשות המסים פרסמו אתמול (א') להערות הציבור טיוטת צו מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), לפיה תוארך הוראת השעה הקובעת כי שיעור מס הרכישה על רכישת דירה להשקעה יישאר ברמתו הגבוהה הנוכחית של 8% עד סוף 2026. כזכור, במצב הנוכחי קובעת הוראת השעה כי שיעורו המוגדל של המס יישאר בתוקפו עד ל-31.12.24, כך שמדובר בהארכה של שנתיים של שיעור המס הנוכחי.

מדובר בנסיגה מעמדת משרד האוצר המקורית, שדרשה להפוך את שיעורו הנוכחי של מס הרכישה לקבוע באמצעות חקיקה. הסיבה לשינוי היא ההבנה כי ועדת הכספים בראשות גפני, שנוקטת בקו פרו-משקיעים, לא תתן את ידה לחקיקת הקבע. כזכור, גם יוזמת האוצר ורשות המסים להחיל חובת דיווח על הכנסות משכר דירה בקרב משכירי דירות, גם אם אלה נמוכות מגובה הפטור, נפלה בוועדת הכספים, אף ששם לא מדובר היה בתוספת מס, אלא ברצון לצמצם את תופעת העלמות המס.  

בדברי ההסבר לצו נכתב כי בתיקון מס' 98 לחוק מיסוי מקרקעין (הוראת השעה הקודמת) "הועלו שיעורי מס הרכישה על דירה שנייה, כהוראת שעה עד תום שנת 2024 במטרה למתן את הביקוש לרכישת דירות בידי משקיעים ולסייע בבלימת עליית מחירי הדירות. ניסיון זה טרם השיג את מטרתו ולכן מוצע להאריך את הוראת השעה המדוברת לשנתיים נוספות. תיקון זה מבקש למתן את הביקוש לרכישת דירות בידי משקיעים ולסייע בבלימת עלייה פוטנציאלית של מחירי הדיור, וזאת לצד יצירת יציבות מיסויית בשוק".

בד בבד הוסבר כי הסיבה לחקיקה כעת היא דווקא רצון להביא לרכישות משקיעים בשוק הדירות, מסר שעל פניו יש בו סתירה לרצון להרחיק משקיעים שתואר בפסקה הקודמת: "במידה ולא תהיה הארכה של שיעורי מס הרכישה כאמור, ישנו חשש ממשי שמשקיעים יבחרו להמתין עם רכישת דירות עד לאחר פקיעת הוראת השעה, דבר שיכול ליצור קיפאון לא רצוי בשוק הדיור".

מדובר בנסיגה מעמדת משרד האוצר המקורית, שדקשה להפוך את שיעורו הנוכחי של מס הרכישה לקבוע באמצעות חקיקה. הסיבה לשינוי היא ההבנה כי ועדת הכספים בראשות גפני, שנוקטת בקו פרו-משקיעים, לא תתן את ידה לחקיקת הקבע. כזכור, גם יוזמת האוצר ורשות המסים להחיל חובת דיווח על הכנסות משכר דירה בקרב משכירי דירות, גם אם אלה נמוכות מגובה הפטור, נפלה בוועדת הכספים, אף ששם לא מדובר היה בתוספת מס, אלא ברצון לצמצם את תופעת העלמות המס.  

עוד נכתב כי "ניסיון העבר מלמד כי אוכלוסית המשקיעים בשוק הדיור מושפעת מאוד משינויים באחוז מס הרכישה על דירות שניות ומעלה. זאת, היות שרכישותיהם מהוות על פי רוב נכסים להשקעה. כך לדוגמא, אחוז עסקאות המשקיעים בשוק הדיור בין שנת 2020 לשנת 2021 עלה מ-13.6% לכ-20%, לאחר שהופחת מס הרכישה על משקיעים, והמשיך לעלות משמעותית גם לאחר שהוכרזה העלאת המס ב-2022, עד לכ-28.6% מהעסקאות בשוק, וזאת עד למועד עליית המס בפועל, שלאחריו התמתן שיעור המשקיעים בשוק".

עוד הוסבר כי "בשל הוראות שונות בדיני המס, המיסוי החל על רווחים שוטפים מהשקעה בדירות מגורים הוא נמוך באופן יחסי למיסוי החל על רווחים מהשקעות חלופיות", כאשר הכוונה היא למדיניות הפטורים והיעדר חובת הדיווח על הכנסות משכר דירה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרמס רכישהמיסוי מקרקעיןועדת הכספים של הכנסתרשות המסים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...