דאלאס: האם העיר חובבת הרכבים תהפוך בקרוב ידידותית לאופניים?

תושבי העיר הטקסנית הגדולה ידועים בחיבתם הרבה לנהיגה במכונית הפרטית - על פני כל אמצעי תחבורה אחר • ייתכן שהשינוי בדרך, בעקבות כל העולם (כולל ישראל)

שיתוף הכתבה
רוכבי אופניים בדאלאסרוכבי אופניים בדאלאס

אחד הטרנדים החזקים ביותר בכל הנוגע לתכנון ערים הוא שימת הולך הרגל והאדם הבודד במרכז התמונה: לא עוד תכנון מאסיבי נעדר התייחסות לאלו שאינם משתמשים בכבישים, לא עוד חשיבה על יחידות דיור ומרכזים מסחריים ותו לא, לא עוד חשיבה בגדול בלבד. תכנון הערים, ברמה העולמית, נוטה לכיוון עידוד ההליכה ברגל, השימוש בתחבורה הציבורית והרכיבה על אופניים. הסיבה לכך ברורה: הפקקים בלתי נסבלים, זיהום האוויר גדול והצפיפות בשיאה. במרכזי הערים הגדולות, המצב כיום הוא בבחינת "מלחמת אין ברירה".

גם בישראל נשמעים לאחרונה יותר ויותר קולות כאלו. בשלל תוכניות גדולות שבהן דנות זרועות התכנון תוכלו לראות – לראשונה בהיסטוריה, כנראה – התייחסות נפרדת ונרחבת לנושא התחבורה הציבורית והולכי הרגל. מנהל התכנון אף פרסם 12 עקרונות יסוד לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית, ההליכה הרגלית, והרכיבה על אופניים, כמובן. כל מה שיפחית את העומס בכבישים, מבורך.

הסוגיה הזו, כאמור, לא נולדה בישראל ונחשבת לנושא חשוב מבחינה עולמית כבר שנים רבות. אבל יש מקומות שנשארים מאחור. מקומות כדוגמת דאלאס שבטקסס. שם מעדיפים התושבים את הרכב הפרטי על כל כלי תחבורה אחר, כך מתברר: בינואר 2018 "נהנתה" העיר מהצפה של חבורת להשכרת אופניים, שהעמידו לרשות התושבים 20,000 זוגות. היום, שנה וחצי לאחר מכן, אין להם זכר – בין היתר בשל ונדליזם של גורמים עלומים, שכנראה לא אהבו כל כך את הופעתם של האופניים ברחובותיהם.

חשוב להבין: תושב דאלאס ממוצע אוהב מאוד את כלי הרכב הפרטי שלו. לא במקרה הוקמו לפני שנים לא רבות שלושה כבישים מהירים ישירות אל מרכז העיר - I-345, I-45 ו-I-30, ולא במקרה מרכז העיר מנה כמות זעומה עד להפתיע של כ-2,200 תושבים בשנת 2000. התושבים אוהבים לגור בפרברים, או בשולי העיר, ולהגיע אל מרכזהּ ברכב שלהם. אופניים? לא כאן, תודה.

 

היעד: מ-65 ק"מ של שבילי אופניים ל-700 ק"מ – בתוך שנתיים

למעשה, בדאלאס אין כמעט שבילי אופניים, למעט שכונות מסוימות כדוגמת Oak Cliff שבדרום העיר. על מרכז העיר אין בכלל מה לדבר: שם זה פשוט לא קיים. נכון להיום, בדאלאס כולה – עיר של 1.3 מיליון איש אשר חולשת על פני 999 קמ"ר – יש 65 מייל של שבילי אופניים בלבד. בתל אביב, לדוגמה, עיר של כחצי מיליון תושבים עם 52 קמ"ר בלבד, סלולים יותר מ-70 ק"מ של שבילי אופניים (וגם זה רחוק מלהספיק).

אבל נראה שמשהו בכל זאת משתנה לאחרונה במרכז העיר הסואן. אחרי ה"ניסוי" ההוא – שנכשל ככל הנראה בעיקר משום שהגיע בהפתעה, כמעט בין לילה – נדמה שדאלאס מוכנה להעניק צ'אנס נוסף לכלי רכב פשוט יותר, קטן יותר, ידידותי יותר לסביבה. סימן ראשון לכך הוא הגידול במספר התושבים: נכון להיום, חיים במרכז העיר 11 אלף איש, מספר לא גדול אך כזה המעיד על שינוי סביבתי מתהווה. 

שנית, בשנת 2012 הושלם פרויקט להקמת Klyde Warren Park – פארק אשר הוקם לאורך כביש מהיר, כביש Woodall Rodgers, בשטח של חמישה דונמים; בשנת 2017 אושר פרויקט "הלולאה", המקשר בין כמה מסלולים ברחבי דאלאס, ומספק מסלול הליכה באורך כולל של 50 ק"מ. כן, לשאלתכם – יש לאורכו גם מסלולי אופניים. 

אבל אחת הבשורות החשובות ביותר עבור רוכבי האופניים בדאלאס מגיעה ממועצת העיר, שם הצליח חבר המועצה פיליפ קינגסטון להעביר הצעה להכפלת תקציב האופניים השנתי של העיר. התקציב, שעמד מאז 2012 על רמה קבועה של 200 אלף דולר בלבד, אכן הוכפל למיליון דולר, וייתכן שיוגדל ל-1.5 מיליון דולר בשנה הבאה, ול-2 מיליון בעתיד הקרוב.

גם היעדים של דאלאס התעדכנו: כאמור, אורכם הכולל של שבילי האופניים בעיר הוא 65 ק"מ. היעד שהציבה לעצמה העיר הוא להגיע לכ-700 ק"מ עד 2021. מדובר באתגר משמעותי, אבל נראה שדלאלס חובבת המכוניות מתחילה להבין את התועלת ואת היתרון שביצירת סביבה ידידותית לרוכבי אופניים.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:השקעה בנדל"ן בחו"לשביל אופנייםתכנון ערים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...