המשטרה: "תשתית ראייתית נגד בכירי שיכון ובינוי" - כולל אריסון

יאח"ה והרשות לניירות ערך סיימו את החקירה: המלצה להעמדה לדין של 20 מבכירי שיכון ובינוי וחברות בת שלה • "סך התפיסות הכלכליות: כ-420 מיליון שקל"

שיתוף הכתבה

רעידת אדמה בענף הנדל"ן: היחידה הארצית לחקירות הונאה הפועלת ביחידת להב 433 של המשטרה הודיעה היום (א') כי היא ממליצה להעמיד לדין את חברת שיכון ובינוי ואת חברות הבנות שלה, בחשד לשוחד שהעבירו לעובדי ציבור במדינות זרות, לטובת קידום פרויקטים של החברה. החשדות מופנים כלפי 20 בעלי תפקידים בכירים בחברה ובחברות הבת שלה, כולל בעלי שיכון ובינוי בעבר, שרי אריסון.

"התגבשה תשתית ראייתית מספקת לכאורה לביסוס החשדות נגד חברת בינוי ושיכון בע"מ ובנותיה, וכנגד שורה של בכירים בחברות, לרבות רואה חשבון מבקר", נמסר בהודעת היחידה, "בעבירות שעניינן מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשר לפשע, שיבוש מהלכי משפט, איסור הלבנת הון ועבירות דיווח מטעה במטרה להטעות משקיע סביר לפי חוק ניירות ערך".

לדברי המשטרה, סך התפיסות הכלכליות אשר בוצעו במסגרת החקירה על שלביה השונים עומד על כ-420 מיליון שקל. עוד נמסר כי על פי הראיות שנאספו בקניה לבדה (שם התמקדה החקירה) הועברו בתקופה הרלבנטית תשלומי שוחד בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים, שהצמיחו עבודות והטבות הנמדדות במאות מיליוני שקלים. עוד נכתב בהודעת המשטרה כי תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מיסוי וכלכלה לעיון ולהחלטה.

חקירת הפרשה, המכונה תיק 1445, נוהלה על ידי יאח"ה ומחלקת החקירות של הרשות ניירות ערך. היא עוסקת בחשד להעברת תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים במדינות אפריקה השונות, ובקניה בפרט, על ידי חברת שיכון ובינוי בע"מ, "בין במישרין ובין אם באמצעות חברות בנות ו/או נכדות, ביניהן חברת AG SBI International - חברה שוויצרית פרטית הנמצאת בבעלותה המלאה של שיכון ובינוי בע"מ", כך טוענת המשטרה.

"עיקרי החשדות נסובו סביב תקופה שבין השנים 2016-2008. על פי החשד, בתקופה זו העבירה חברת שיכון ובינוי בע"מ באופן מאורגן תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים ביבשת אפריקה במטרה להגדיל את רווחיה של החברה. החקירה הגלויה החלה בפברואר 2018, עת עוכבו לחקירה עובדיה הבכירים של שיכון ובינוי בעבר ובהווה, ובמקביל בוצעו חיפושים בכמה זירות, ונתפסו מסמכים רבים וחומרי מחשב.

החקירה החלה לאחר אישור של פרקליט המדינה. מדובר בחקירה מסועפת, מורכבת ומאומצת, אשר במהלכה בוצעו מאות פעולות חקירה בארץ ובעולם, נחקרו כ-50 חשודים ונגבו עדויותיהם של כ-34 עדים. במקביל למעבר לחקירה גלויה בוצעו שני חיקורי דין בשיתוף היחידה למלחמה בשחיתות בקניה  (EACC),ובוצעו חיפושים ומעצרים בניירובי שבמהלכם נחקרו 19 עובדי ציבור קנייתים".

נזכיר כי מנכ"ל שיכון ובינוי הקודם, משה לחמני, נעצר לחקירה במסגרת הפרשה בחודש יולי שעבר, ומוקדם יותר נעצר גם קודמו, עופר קוטלר. כשנה קודם לכן התפטר המנכ"ל ירון קריסי מתפקידו, מסיבות לא ברורות. התפוצצותה של הפרשה, בפברואר 2018 כאמור, היוותה את הטריגר למכירת השליטה בשיכון ובינוי ביוני 2018, מידיה של שרי אריסון לבעלים היום, נתי סיידוף, תמורת 1.1 מיליארד שקל. מאמצע אפריל מכהן בתפקיד מנכ"ל החברה אייל לפידות.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שיכון ובינויהרשות לניירות ערךפרקליטות המדינהלהב 433משה לחמנישרי אריסוןתיק 1445
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...