דירוג היציבות הפיננסית של העיריות: הרצליה שוב בראש הרשימה

זו השנה השנייה ברציפות – כך על פי דירוג הערים הגדולות של CofaceBdi • רמת השרון שנייה, וחולון שלישית • כפר שמריהו ראשונה מבין הרשויות המקומיות

שיתוף הכתבה
קרדיט שאטרסטוקקרדיט שאטרסטוק

בפעם השנייה ברציפות: הרצליה היא העירייה בעלת היציבות הפיננסית הטובה בישראל מבין הערים הגדולות (ערים שבהן יותר מ-40 אלף תושבים). כך קובע דירוג הרשויות שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוגBdiCode  לשנת 2019. 

דירוג היציבות פיננסית של העיריות והמועצות המקומיות והאזוריות בישראל מתבצע זו השנה 13 ברציפות, והוא משקלל בתוכו כמה מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב הרשות, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות עבר מתושבים ומעסקים ועוד.

בדירוג העיריות ניצבת אחרי הרצליה עיריית רמת השרון, גם כן בדומה לאשתקד. במקום השלישי ניצבת חולון, שעלתה מהמקום החמישי. נס ציונה היא הרביעית, לאחר שבשנה שעברה דורגה שלישית ועיריית לוד מדורגת במקום החמישי, עם זינוק מהמקום השמיני. מנסחי הדירוג מציינים כי לוד היא העירייה היחידה בקרב 20 הרשויות המובילות שהדירוג הסוציואקונומי שלה עומד על 4 (הנמוך ביותר).

עוד ניתן לראות ברשימה שונוּת גבוהה בדירוגיהן של ערי המטרופולין הגדולות בישראל: תל אביב מדורגת במקום ה-11, ומציגה שיפור של שני מקומות לעומת השנה שעברה; ירושלים מדורגת במקום ה-29, המבטא ירידה של שני מקומות; באר שבע שמרה על המקום ה-21, וחיפה ממשיכה את מגמת השיפור ומדורגת במקום ה-24. את הקפיצות הגדולות בדירוג ביצעו עיריית רחובות, שעלתה 11 מקומות - מהמקום ה-36 למקום ה-25, ועיריית בת ים שעלתה מהמקום ה-31 למקום ה-22.

הגובה המצטיינת: מודיעין-מכבים-רעות  

במסגרת דירוג היציבות הפיננסית פרסמה CofaceBdi גם את יחס בין הגבייה בפועל לסך הכספים שהעירייה צריכה לגבות - נתון המשקף את היכולת של עיריות ומועצות מקומיות לגבות תשלומים מהתושבים ואת יעילות הגבייה של הרשות. הרשות היעילה ביותר בגבייה היא מודיעין-מכבים-רעות, ואחריה מדורגות באר שבע, רעננה, פתח תקווה, קריית מוצקין וכפר סבא. מנסחי הדירוג מדגישים כי יחס הגבייה הוא לא רק פונקציה של הרמה הסוציו-כלכלית של התושבים, אלא גם של היקף אזורי התעשייה והמסחר ושל מידת הפיתוח שלהם.

דירוג נוסף שביצעה CofaceBdi נוגע ליציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות (בנפרד מהדירוג הראשי, הנוגע לעיריות). המועצה המקומית היציבה ביותר בישראל, על פי הדירוג, היא המועצה המקומית כפר שמריהו, המונה 2,400 תושבים. היא הדיחה מראשות הדירוג את המועצה המקומית רמת נגב, שצנחה למקום ה-11. כפר שמריהו, המדורגת בדירוג סוציואקונומי הגבוה ביותר, 10, גם ניצבת במקום השני מבחינת יחס הגבייה. 

במקום השני בדירוג היציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות ניצבת המועצה המקומית גן רווה, שניצבה שלוש שנים ברציפות במקום השלישי. המועצה מונה כ-6,000 תושבים ומדורגת בדירוג סוציואקונומי 8. במקום השלישי נמצאת המועצה המקומית עומר שבנגב, המחזיקה בדירוג סוציואקונומי 9 (עלתה דירוג אחד לעומת השנה שעברה). במקום הרביעי נמצאת באר טוביה, שעלתה דירוג אחד משנה שעברה, והיא בעלת דירוג סוציואקונומי 7. את החמישייה הראשונה סוגרת המועצה המקומית להבים, בעלת דירוג סוציואקונומי 9, שזינקה שישה מקומות, מהמקום ה-11.

דירוג CofaceBdi מתבסס על בחינת כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל, ומתבסס על שלושה מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דו"חות כספיים של העיריות והמועצות ומאגרי המידע של החברה עצמה. מטרת העבודה היא לאתר את המועצות והעיריות בעלות הפרופיל הטוב ביותר מבחינת סיכון עסקי, חוסן פיננסי, מוסר תשלומים ויעילות.  
בדירוג נכללו רשויות בדירוג סוציו אקונומי הנע בין 4 ל-10, המבדיל בין אוכלוסיות חזקות לבין חלשות ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע (מספר כלי הרכב ביחס למספר התושבים),אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי העבודה ועוד.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, "אנחנו רואים גם השנה שאין קשר מובהק  בין הדירוג הסוציואקונומי של תושבי העיר לבין היציבות הפיננסית של עיר, שכן זו נגזרת מניהול נכון ויעיל, ולכן לעומד בראש הרשות השפעה רבה על מקומה בדירוג. חשוב לציין שהדירוג השנה עדיין מתבסס על הפעילות של ראשי העיר היוצאים, וביצועיהם של ראשי וראשות העיר החדשות יבואו לידי ביטוי רק בדירוגים של השנים הבאות".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליהדו"ח היציבות הפיננסיתעיריית מודיעין-מכבים-רעותCofaceBdiתהילה ינאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...