צמיחה בלתי פוסקת? נהפוך הוא: הכלכלה הסינית מתחילה להתכווץ

עם צמיחה בשיעור הנמוך ביותר זה שלושה עשורים, ועם שוק נדל"ן רותח לשעבר, שהולך ומתקרר בכל רגע – ההתכווצות בסין כבר כאן • את הסינים זה דווקא לא ממש מדאיג

שיתוף הכתבה
צמיחה בלתי פוסקת? נהפוך הוא: הכלכלה הסינית מתחילה להתכווץצמיחה בלתי פוסקת? נהפוך הוא: הכלכלה הסינית מתחילה להתכווץ

את מלחמת הסחר בין סין לבין ארה"ב כולנו כבר מכירים היטב. את האזהרות מכך שהכלכלה הסינית, מהגדולות ביותר בעולם, תתכווץ ותעבור למיתון חריף בעקבות כך, שמענו גם שמענו. אבל כעת נראה שהגיע הרגע, ורצוי שכולנו נתרגל לכך: הכלכלה הסינית הציגה ברבעון השני של 2019 את קצב הצמיחה הנמוך ביותר זה שלושה עשורים, 6.2% "בלבד" – ולפי האקונומיסט, זהו נתון שפשוט נצטרך להתרגל אליו. הוא כאן כדי להישאר.

ראשית נגיד כי צמיחה של 6.2% בכלכלה גדולה כל כך כמו זו הסינית (השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב) היא צמיחה מרשימה ביותר, מכל זווית שבה נסתכל על הדברים. אבל במונחים סיניים זו כמובן בשורה המאותתת, כנראה, על משהו לא טוב שעומד להגיע.

עד לאחרונה נדמה היה שסין מצליחה להתמודד עם כל הצרות ולהציג נתונים טובים. כך למשל, ההשקעה במפעלים, בכבישים וברכוש קבוע עלתה רק ביוני האחרון ב-6.3%, והמכירות הקמעונאיות אלו באותו חודש ב-9.8%. אבל, בעוד בשנה שעברה המשיך הייצוא בסין לגדול (ב-10%), השנה הוא כמעט שלא עלה. הוסיפו לכך את היחלשותו של שוק הנדל"ן – מהשווקים המובילים את המשק הסיני כולו קדימה – ותקבלו מצב לא מזהיר.

ענף הנדל"ן הוא אכן אחד הסימפטומים המורגשים כבר כעת סביב החשש ממיתון סיני: אם עד לשנים האחרונות הוא נחשב לענף משגשג, מתפתח במהירות, שהביקושים אליו – מכל רחבי העולם – גדולים במיוחד, הרי שלאחרונה מדווח על יותר ויותר פרויקטים שנותרים ריקים ברובם, ועל עוד ועוד כאלו שנתקלים בקשיים. לא במקרה כתבנו שהשוק הזה הופך להיות פחות ופחות חזק בסין.

הקטר הבא של הסינים: הכלכלה המקומית?

אז מה עושים בינתיים? הממשלה עושה את מה שעשתה תמיד, ובהצלחה רבה בדרך כלל: השקעה בתשתיות המקומיות. עוד פרויקטים כמו סלילת כבישים והנחת מסילות רכבת יוצאים לדרך אחרי שנים של פעילות רדומה יחסית בחזית הזו. 

המומחים מציינים שכאן נמצא, אולי, המפתח להתאוששות הכלכלה הסינית – בשוק המקומי. המאבק הקשה מול ארה"ב גורם לעלייה בביקוש הפנימי למוצרים שונים, והעלייה בביקוש במדינה של יותר ממיליארד איש יכולה בהחלט להניע את הגלגלים. זאת הסיבה שבגללה הסינים לא חוששים מאוד מהמצב הנוכחי: הם יודעים שיש לכם כלכלה חזקה, גדולה ואיתנה, שיכולה להתמודד עם המצב ולהתאושש בכוחות עצמה.

עם זאת, חשוב לזכור שבניגוד לעבר, לממשלה יש פחות כסף שאיתו היא יכולה לעבוד, בטח בהשוואה לעבר, וזאת בשל החוב העצום של המשק הסיני. חוב זה מוערך ביותר מ-34 טריליון דולר, יותר מ-300% מהתמ"ג.

אם כן, מה שנותר כרגע לעשות לפי האקונומיסט הוא להתרגל: להתרגל לכותרות על ההאטה הסינית, להתרגל לכותרות על שבירת השיאים השליליים, ולהתרגל לכך שאחת לכמה זמן הפרסומים הללו יופיעו שוב. את הסינים, כך נראה, זה לא מדאיג מאוד. אולי גם אנחנו יכולים להישאר מעט רגועים יותר, בתקווה להתאוששות סינית מהירה.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"בענף הנדל"ן בסיןתשתיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...